Växterna trivs inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagrik
    • March 2004
    • 25

    Växterna trivs inte

    Hej!
    Har nu haft mitt akvarium i snart ett år. Har enkla växter, hygrophilia och cabomba eller cacomba (så heter den väl). Växterna trivs inte. Det börjar med att de börjar se ljusgula ut apikalt, något som ju borde vara normalt i nytillvuxna delar, där klorofyll ännu inte bildats. Men det händer liksom inget mer sen. Till slut blir bladen tunna, alternativt röda ( i fallet med en av växtetyperna som jag inte kan namnet på) och alger börjar växa på dem. Alla stora sidoblad ramlar av och växterna blir mycket långa och ser ut som tallar. Rent spontant tror man ju att de letar ljus, men jag har köpt 2 superbra lysrör och satt dem på burken (juwel record 160 l), så det borde ju funka. Växtnäring tillsätter jag ca 4-5 ml / 100 liter vid vatten byte, som sker ca 1 g/14 dag (40% max oftast 30%). Makronäringsbrist borde det heller inte vara eftersom jag har ganska rikligt med fiskar.

    Vad göra? Jag skule vilja riva ur alla fula växter och köpa nya men det har jag gjort 2 ggr förr och det blir lika igen.

    /R
    /Jagrik "Viva la vida aqaria"
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Jag hade samma problem innan jag började med CO2. Jag vet att det kan vara ett stort steg att skaffa gastub och de tester man behöver, för att inte tala om allt man måste läsa på innan man sätter igång men det är helt klart värt det om man gillar växter för det blir stor skillnad.

    Men är du inte beredd att ta steget till CO2 så skulle jag åtminstånde skaffa lite tester så att du är säker på att det inte är makrobrist. Det du beskriver tycker jag tyder på brist på NO3 men samtidigt så skulle jag nog inte vilja hälla ner mer nitrat om du inte kan testa hur mycket du har idag.

    /Marcus
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      vad är det för typ av näring du använder idag (märke + botten eller vattengödning?) vad är det för Watt på lysrören+märke reflectorer?

      Att du har ljusgula delar låter som järnbrist...
      att du har rödaktiga delar på bladen tyder på NO3 brist

      Om man vill att alla växter ska ha perfekta förhållanden gäller det att man balancerar alla typer av gödning microämnen och macroämnen...

      Börja med att skaffa några test för Fe (Järn), NO3 (nitrat), Ph och KH (dessa tillsammans kan ge dig din CO2 halt)

      När du väl har koll på vad du har för värden kan du börja göra något åt dom sakerna som är problemet ...

      Att ha mycket fiskar kan ge problem med Amoniumhalten om inte gör vattenbyten tillräckligt ofta och detta kan ge upphov till alger eftersom dom gilla det bättre än växter... Det kan oxå ge upphov till brister i Ca och Mg eftersom dessa framförallt tas in genom vattenbytet ...

      Jag skulle därför rekommendera dig att gå upp till 1 vattenbyte i veckan och då kommer du oxå späda ut NO3 i vattnet vilket gör att du troligen kommer behöva tillsätta KNO3 och KH2PO4 om det är Tropica Master Grow som du göder med och du har en bra CO2 nivå för att växterna kommer då börja käka bra igen...

      Det låter som du är intresserad av att det ska funka bra då kan det vara en bra ide att iaf börja med att göra en mäsklösning för CO2 och sen använda syresten eller alträbit för att lösa upp det i vattnet ... detta kommer definetivt öka tillväxten och då även skapa brister om du inte tillsätter de ämnen som växterna behöver...

      Cabomba är inte en av dom lättaste växterna att få att överleva men om man har allt rätt så ska det fungera...

      Hoppas att du blev lite klokare
      /Henrik
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      Arbetssätt...