Hur klippa Limnophila sessiliflora/gälört

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Hur klippa Limnophila sessiliflora/gälört

    Hejsan,

    Har köpt ett par Limnophila sessiliflora/gälört. http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=40
    Snabbväxande saker det där Behöver klippa ner dem en gång i veckan! Men efter jag klippt dem så börjar de växa fult. Själva huvudväxten slutar växa, och det kommer en massa utskott istället. Så det blir en pinne med massa utskott längst upp. Vilket inte är så vackert.
    Hur gör ni då ni klipper dessa? Klipper ni ner dem helt?

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Lite olika hur jag gör, men någon gång ibland brukar jag rycka upp allt och bara plantera om topparna. Då ser dom inte längre så risiga ut.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Jag rycker upp hela beståndet varje vecka, nyper av och kastar nedersta halvan och planterar om de grenade topparna, överskottet säljer jag.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag brukar toppa väldigt långt ner, kapa själva toppen som jag planterar och rotdelen som blir kvar brukar börja skicka upp rätt fina skott själv när den rotat sig ordentligt. Sen river jag upp allt ibland och sätter om topparna.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen skickat av klara
          Jag rycker upp hela beståndet varje vecka, nyper av och kastar nedersta halvan och planterar om de grenade topparna, överskottet säljer jag.
          Varje vecka? Jösses... Då är det ju i princip snittblommor du har i ditt kar.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            vad är snittblomma?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Det växer bra ja, lite för bra. Funderar på att byta ut H. polysperma "rosanervig" och L. sessiliflora mot något mindre likt snittblommor, men det är de enda snabbväxarna jag har kvar. Å andra sidan beter sig A. ulvaceus och C. crispatula var balansae som snabbväxare just nu de också. Försöker tänka positivt men faktum är att jag väntar på en krasch... kan det växa så bra och vara så algfritt hur länge som helst när jag bara kör mäskCO2 i ett 375-literskar? (+ TMG, KNO3 och KH2PO4 ) Vågar knappt andas...

              lenis3: snittblommor = blommor du klipper av och sätter i vas, ex nejlikor, rosor, kalla m.fl.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Ulla
                • April 2002
                • 1163

                #8
                Rycker också upp hela beståndet varje/ varannan vecka och planterar om topparna. Får göra detsamma med mina Bocopa caroliana och Limnophila heterophylla + slänger ungefär en halv hink med finbladig flytormbunke varannan vecka.
                Ska man tänka positivt så får i alla fall algerna aldrig fäste på så snabbväxande akarieväxter! Sen blir det ju så himla fint i burkarna efter en riktig gallring...
                Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Har du så rätt i så Ulla! Fast jag håller nog andan ett tag till
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...