Gödningsstrategi, synpunkter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Gödningsstrategi, synpunkter?

    Har sedan tidigare kört med TMG, KNO3 & KH2PO4 som gödning men har nu kompletterat min "pulversamling" med NutriSI, K2SO4 & MgSO4 och tänkte nu se över min gödningsstrategi.

    Förutsättningar:
    450 liter
    4*36W (2st Aquarelle & 2st Aquastar) Utan reflektor
    Mäsk CO2, ca 20 bubblor/minut, 10-15ppm CO2 som mest.
    Enligt vattenverket har jag 2.9ppm NO3, 29ppm Ca och 5.2ppm Mg i vattnet

    Tänkte göra följande 3 lösningar med 500ml vatten som doseras 10ml/100l (näringsnivå räknat på 400liter):
    1) 3.5tsk KNO3 > ~5ppm NO3
    2) 4krm KH2PO4 > ~0.5ppm PO4
    3) 7krm NutriSI > ~0.1ppm Fe

    Torrdosering beräknat på 400liter vatten.
    2tsk K2SO4 > ~14ppm K (plus ~3ppm K från KNO3 ger ~17ppm K)
    1tsk MgSO4 > ~3ppm Mg (plus 5.2ppm i kranen ~8.2ppm Mg)

    Nu till mina frågor.

    Är det rätt att skjuta upp Mg till en fjärdedel av det Ca jag har i kranen eller ska jag låta Mg ligga kvar på de 5ppm jag redan har enl. vattenverket.
    Kan jag annta att Ca och Mg förblir oförändrae på vägen från vattenverket hem til mig?

    Vad händer vid överdosering av K2SO4? Kommer ju gå från ca 4ppm K (När jag kört med TMG & KNO3 som K källa) till ca 17ppm (med K2SO4 & KNO3)

    Alla synpunkter är välkommna! Även kontroll räkningar
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Allt ser helt okej ut.

    Eventuellt kan du skippa extra K2SO4 eftersom du får en hel del från KNO3. Jag skulle hellre köra lite mer KNO3 än K2SO4, men det är finlir.

    Det är en gnutta lite ljus, så att gå upp lite i CO2-mängd till det rekommenderade 30 ppm skulle få växterna att höja sin ljuskompensationspunkt, men det är också finlir (förutsatt att du verkligen får 15 ppm CO2).

    Ang. Mg-halten tycker jag absolut du ska lägga dig på en fjärdel. Märker du krullsymptom kan du ju backa med det. Ca-värdet kan förändras lite i ledningarna men några ppm hit och dit ska inte spela någon roll.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Eventuellt kan du skippa extra K2SO4 eftersom du får en hel del från KNO3. Jag skulle hellre köra lite mer KNO3 än K2SO4, men det är finlir.
      Från KNO3 kommer jag att få ca 3ppm K, är inte det lite lite?
      Har också haft K-brist symptom till och från tidigare, men jag kanske inte behöver lägga mig så högt som 17ppm K.
      ...förutsatt att du verkligen får 15 ppm CO2
      Jag tror jag når 10-15ppm CO2 en "bra dag". Nu när det varit så kallt ute så har även innetemperaturen gått ner någon eller några grader. Det har sänkt min bubbeltakt lite i mäsken.
      Enligt mitt JBL CO2 permanent test ligger jag strax under pH 7.0 som bäst, mitt KH är ~3.25 så lite osäkert kan ju testet vara med så lågt KH.
      Å andra sidan får jag bubblor under bladen när det är som bäst, så helt fel ute med 10-15ppm CO2 som mest är jag nog inte.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Å andra sidan får jag bubblor under bladen när det är som bäst,
        Det låter bra.

        Ang. K kan du absolut börja att köra med rekommenderade 20 ppm. Det brukar inte skada (annat i sällsynta fall av krulliga blad), så det är mest onödigt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...