Ny form av alger kom efter råd....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ornis
    • August 2004
    • 6

    Ny form av alger kom efter råd....

    <b><font color="green"><font size="3">Hej !!</font id="size3"></font id="green"></b>

    Hadde för ca en och en halv månad sedan jätte problem med cyano alger som tog över mitt akvarium helt

    Men efter tips från en massa, speciellt av Defdac så försvann alla ruskiga alger Ett STORT tack för det "defdac" !!

    Men efter ca 2 veckor med ett klart och fint akvarium och med diverse näringsmedel (KN03, KH2PO4, samt tropica MG) så började dessa dyka upp ??? http://user.tninet.se/~aas681a/nya_alger.jpg väldigt tråkigt tycker jag.... samt att det växer inte alls så mycket som jag hoppats på.

    Om det är någon som en en gång kan hjälpa en vilsen själ i detta ämne så svara mig !!! Vad skall jag göra för att få bukt på dessa "peruker" samt få fart på växterna ???

    Ps jag byter vatten 1 gång per vecka där jag ger växnäring oxo.

    Hoppas på bra svar !!

    Mvh Fredrik
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Dom känner jag igen!
    Dom sitter till och med på likadana växter som i mitt ena akvarium.

    Kolla denna tråd:
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29138

    Jag gav mig inte på mina med peroxid, men de är i stort sett borta nu ändå. Fråga mig bara inte varför.

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Inte vet jag om de käkar den typen av alger. Men jag har fem Amanoräkor och jag tvivlar på att det finns några alger som de inte äter! "Cyanoalger" lär ju vara bakterier, inte alger, och de tvivlar jag på att räkor käkar. Men det fanns det ju annan bot för dem.
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Du kan ju dra igång en mäskflaska för att få lite ökad co2 halt i vattnet. Det tycker växterna är mums.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ornis: det är mycket riktigt hjorthornsalger/Staghorn.
          Det finns ingenting som äter de stora, gamla, klungorna, men Siamesiska Algätare äter unga alger. Sen är peroxid tydligen väldigt effektivt mot denna typ av alger. Dosen är lite svår att gissa för mig. Jag testar just nu med 20-30 ppm (1 dl 3% peroxidlösning per 100 liter ger 30 ppm), men jag ser att folk fått effekt mot din typ av alger med så lite som 10 ml 3% peroxid / 100 liter vatten (slutkoncentrationen bilr 3 ppm), så det är väl ett bra ställe att börja på.

          Jag håller som sagt för närvarande på att experimentera med 25 ppm peroxid mot en annan typ av alger, Cladophora, och det funkar väl halvdant, men det verkar i alla fall inte ha skadat mina fiskar, snäckor eller räkor. Jag har egentligen inga växter (bara några krassliga vallisneria) för närvarande, så jag vet inte hur mycket växter skulle skadats av den dosen.

          Mitt bekämpningstips blir alltså: plocka bort så mycket du kan för hand; köp in ett gäng siamesiska algätare (om inte akvariet är för litet); och om efter en månad du fortfarande har problem med hjorthornsalger, fundera på en peroxidkur. Men du bör veta att peroxiden nog kan skada dina växter väldigt illa.

          Nån annan kanske har några bra tips hur man kan stoppa såna här alger utan att ta till peroxid?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Jag har just slagits mot dessa alger och jag det tog 5 dagar från det att dom var överallt i hela karet tills dess att dom var borta... Detta är hur JAG gick till väga...

            Jag gjorde vattenbyten varjedag i 5 dagar 30% + att jag manuellt skrapade alla bladen, stenar, rötter (och vände ner dom som var på botten i sanden) i hela akvariet och torkade rutorna intill med en trasa (förök få bort alla alger det är svårt men viktigt)... Jag hade CO2 gödning men slutade med alla andra typer av gödning under denna korta period när jag kände att bladen inte var klibbiga när jag tog på dom på kvällen(tog 5 dagar av rengöring) så började jag lätt med gödning tillsatte 10% av rekommenderad veckodos morgon och kväll i dom följande 5 dagarna sen gjorde jag vattenbyte igen och doserade nu full dos på en gång funkade bra ... (TMG+KNO3+KH2PO4+CaCl2+K2SO4+CO2 doserar jag nu om det är av intresse)
            Det lättaste sättet att skrapa bort algerna är att lyfta up växterna 1 och 1 och skrapa i en hink med vatten annars får du dessa alger flygande runt i akvariet och då får du försöka suga upp dom med ett vattenbyte efter ...
            Jag är ganska övertygad om att i dom flesta fall iaf mitt och några jag sätt på nätet att det beror på att man har en för hög amonium halt som dessa alger verkar gilla men är dock inte helt säker...
            Det var ett rent helvete att göra detta men det funkar om man bara är envis ... Tog många timmar (300L akvarium)

            Lycka till jag känner med dig
            /Henrik
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag hade CO2 gödning men slutade med alla andra typer av gödning under denna korta period när jag kände att bladen inte var klibbiga när jag tog på dom på kvällen(tog 5 dagar av rengöring) så började jag lätt med gödning tillsatte 10% av rekommenderad veckodos morgon och kväll i dom följande 5 dagarna sen gjorde jag vattenbyte igen och doserade nu full dos på en gång funkade bra ... (TMG+KNO3+KH2PO4+CaCl2+K2SO4+CO2 doserar jag nu om det är av intresse)
              Mycket bra rekommendation.

              Man ska helst inte köra KNO3 och KH2PO4 om man inte har full koll på CO2-halten. Din bild skriker CO2-begränsning.

              Med ökad CO2-halt kommer dom inte bara försvinna av sig själv utan det gäller bara att skrapa/trimma som Labeth säger. Man får vara envis som synden (och det gäler iofs alla alger). Med bra CO2-nivå brukar det gå lättare att hålla efter.

              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...