*suck* ännu en Co2 fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weezo
    • September 2004
    • 103

    *suck* ännu en Co2 fråga

    tjenna

    ja har sökt och sökt läst och läst och ändå så har ja inte hittat svaret på frågan.. så nu kommer den här istället..

    ja slängde ihop en Co2 mäsk apparat me två 1,5 liters PET:are och receptet är:

    4 dl socker
    1 liter vatten
    ½ jästpaket

    ja tog vanlig kronjäst i 50 grammsförpackning (en son som man brukar baka me) och dfe bubblar på bra och i karet me men på växterna så kommer de inga bubblor. e de en för klen sats i ett 160 liter kar eller e de nåt annat fel?
    (de e en syresten och inte en alträbit som sitter i änden på slangen i akvariet)
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    C02 löser sig i vatten ... om du kan mäta pH i ditt kar och vet KH så kan du veta hur mycket Co2 som är löst i vattnet (obs inga andra produkter får tillsättas för att sänka pH om du vill att tabellen ska stämma typ torv och sånt) http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm är en sådan tabell den är på tyska men det är ju bara siffrorna man är ute efter
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      och dfe bubblar på bra och i karet me men på växterna så kommer de inga bubblor.
      (de e en syresten
      Om CO2-bubblorna från mäskapparaten når ytan har du dålig upplösning. Antingen behöver bubblorna blir mikrofina via en träd- eller keramikdiffusor, eller så får du börja experimentera med olika reaktorlösningar.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • weezo
        • September 2004
        • 103

        #4
        Ursprungligen skickat av defdac


        Om CO2-bubblorna från mäskapparaten når ytan har du dålig upplösning.

        så att om ja skaffar en alträbit istället för en syresten så borde bubblorna bli mindre och lösas upp lättare om ja förstår de rätt

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Helt rätt - trädiffusor ger en hel mängd små bubblor. I mitt kar blir en del så små att de fastnar i strömmen från pumpen och faktiskt inte når ytan utan att lösas upp fullständigt. Jag är dock lite trött på att ha själva karet som reaktor, så det ska testas lite mer med reaktor framöver. Nu växer det i vart fall som Sören, men jag vill gärna SE växterna också - grönvatten är mitt nya "projekt" efter cyanon. Kan säkerligen också kopplas till att jag varit väl flitig med nitratet...

          Hilsen!!

          Kommentar

          • weezo
            • September 2004
            • 103

            #6
            ok men efter som ja bara e 14 så kan ja inte komma till akvarieaffären när ja vill men finns de nåt annat sätt att lösa de på tills ja kommer dit?

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Då var det lite lurigare. Det går att prova med lite mer snurr på vattnet (inget plaskande i ytan bara) och månne en PET-flaska till med mäsk. 160 liter är i häftigaste laget för vad jag hade rekommenderat mäsk-metoden till, men det är bättre än inget. Du kan också vända på det lite, och minska ljuset en aning om du har möjlighet till det. Det är ljuset man ska använda som gas/broms i växtkar, inget annat. Du kan också gå över den andra gödningen och kolla att du har rubbet som behövs.

              Men ändå... i en del kar har jag använt CO2 som gas/broms, och det kan funka det också, om bara ljuset passar. Ljus och CO2 har en mycket nära samband, men det är tyvärr svårt att ange exakt.

              Hilsen!!

              Kommentar

              • Sn3jk
                • April 2004
                • 87

                #8
                Måste bara göra ett litet inlägg.. Har läst att man kan använda sig utav ett cigarettfilter för att diffusera gasen i akvariet, skulle enligt vad jag läst fungera ypperligt enligt dom som körde med den principen. Så kanske en grej att testa? kostar ju inget direkt Som jag förstod skulle man ta filtret och trycka in den i änden på slangen bara..
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

                Kommentar

                • weezo
                  • September 2004
                  • 103

                  #9
                  ja kom nyss på att ja hadde läst att man kan sätta syrestenen vid intaget till filtret och på så sätt så slås bubblorna sönder av propellern där inne..
                  men ja har också funderat på att skaffa en T grej som ja kan sätta en till flaska me mäsk.. skulle de funka bättre eller blir de ingen skillnad? och så läste ja nån stans att denna lösning (som ja andväder nu me en flaska mäsk) skulle räcka till 250l kar men du säger att 160 e i "häftigaste laget" inne bär de att mäsk lösning e för mindre kar?

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Hmm, ett filter till en cigg borde funka rätt bra. Har inte testat det själv, men det kanske är en framtida grej?! Trist nog röker jag ju pipa...

                    Kör man in CO2 bubblorna i filtret så slås de sönder ännu mer, och det blir effektivare helt klart. Kan räcka till.

                    Det med att "räcka till" är en svår fråga. Dels handlar det om ljusmängden och dels om andra förhållanden. Jag har kört med mäsk-principen i flera olika kar i över femton år, och i kar över 100-liter och utan fet reaktor rekommenderar jag den inte. Det är oftast inte tillräckligt. Med lite mindre ljus (under 0,5 W/liter) och inte så krävande växter kan det dock vara mer än tillräckligt. Beror änna på.

                    Hilsen!!

                    Kommentar

                    • weezo
                      • September 2004
                      • 103

                      #11
                      de är två st 20w rör aqa glopå 160 liter och ph 7 men alla andra värden har ja inte grejor för att mäta än ja ska skaffa de i slutet på månaden .. och hur många w per liter vet ja inte hur man räknar ut men ja tror man ska dela W med antalet liter så de blir väll 40/160=4 (ja tog hjälp av miniräknaren i windows )

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #12
                        Ja, den mängden ljus är klart i underkant, så då borde mäsk-metoden räcka. Troligen är det resten av gödningen du ska lura lite mer på.

                        Hilsen!!

                        Kommentar

                        • weezo
                          • September 2004
                          • 103

                          #13
                          ja pytsar i TMG ca 15 ml i veckan och sera florenet (tabletter) till dom som vill ha de.. va de ljuset ska va på runt litern för isånna fall så skaffar ja ett till lysrör
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=280401&gid=282974
                          ja kan ju alltid skaffa ett till rör brevid de andra

                          Kommentar

                          • weezo
                            • September 2004
                            • 103

                            #14
                            ja kom att tänka på en annan sak och de va att om ja sätter dit en till flaska me mäsk kommer de inte att kommer ungefär samma mängd bubblor men dom blir större?
                            de e så de blit me den syrestenen ja har nu men ja vet inte om de e samma sak me en alträbit??

                            Kommentar

                            • Holmby
                              • February 2004
                              • 1118

                              #15
                              Bubblorna blir större eftersom du får ett högre tryck och ökad gasvolym.
                              Men du är på rätt spår. Jag hade som mest 5 st PET-flaskor kopplade och jag kunde sänka pH från 7,6 - 7,0 i ett 160 liters akvarium med relativt hårt vatten (kh16)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...