Finns det "hängväxter" till akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    • September 2004
    • 83

    Finns det "hängväxter" till akvarium?

    Hej! Jag är inne på inredningsfasen av mitt 375 liters akvarium. Jag funderar nu på att bygga upp höjder/platåer i akvariummet. En del av dem skall vara ganska höga och uppe på dom skulle jag vilja plantera växter som växer ungefär som murgröna, för att få en fin effekt. Vet nån om det finns sådana akvarieväxter? Vidare skulle det vara kul om nån hade nån bild av ett akvarium som är uppbyggt på det sätt som jag beskrivit ovan. Mycket, mycket tacksam för svar.
    MVH/Helena
    Flykt
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Det är väl möjligtvis mossa i stil med javamossa som man kan ha hängande?
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Problemet är att akvatiska växter sällan söker sig ner i det mörka djupet. Fototaxin jobbar emot oss.

      Däremot kan vi ju göra tvärtom. Ogräset Cardamine lyrata påminner väl på något sätt om en uppåtväxande murgröna antar jag. Eller kanske någon form av Hydrocotyle.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Växter liksom människor tenderar att dyrka solen (ljuset).
        Växter har ju även sin ämnesomsättning (fotosyntesen) att tacka ljuset för...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Flykt
          • September 2004
          • 83

          #5
          Ursprungligen skickat av erikthur
          Växter liksom människor tenderar att dyrka solen (ljuset).
          Växter har ju även sin ämnesomsättning (fotosyntesen) att tacka ljuset för...
          Jag vet att växter tenderar att söka sig upp mot ljuset, men uta i naturen har ju växterna också solen ovanför sig och många växter växer ju neråt ut för tex en klippa! Eller är det så att ljuset i ett akvarium blir för svagt i botten så växterna söker sig till toppen? MVH/Helena
          http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=282476&a=1
          Flykt

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Good point - but...
            I vattnet minskar ljuset per meter betydligt fortare än i luften.
            I vattnet minskas också tyngdkraftens inverkan betydligt mindre än jämfört med luften
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Flykt
              • September 2004
              • 83

              #7
              Ursprungligen skickat av erikthur
              Good point - but...
              I vattnet minskar ljuset per meter betydligt fortare än i luften.
              I vattnet minskas också tyngdkraftens inverkan betydligt mindre än jämfört med luften
              Hej! Jag får nog ge upp min första tanke. Men om man nu vill ha mossa var får man tag på det? JAg har även sett en del som har planterat som ett kort gräs som sprider sig över gruset. Det skulle kanske fungera? Är det nån här som vet vad mossa/gräset heter så jag vet vad jag skall fråga efter? Är det nån som byggt upp höjder i sitt akvarium? Vore kul att se.
              MVH/Helena
              Flykt

              Kommentar

              • Ulla
                • April 2002
                • 1163

                #8
                Man kan fästa javamossa på ett plastnät, som i sin tur sätts fast på bak-sidorutorna med sugkoppar.
                Det finns ju färdiga växter från till exempel Tropica som är fästa på en rot med sugkopp. Mycket billigare att göra själv: Javaormbunkar(eller anubias kanske) knyts fast på lagom stor/stora träbit/-ar i vilken man har skruvat fast plastskruv eller syrafast skruv med stor skalle (man får nästan förborra i mangrove, det är väldigt hårt!). Den trycker man fast på en sugkopp med "hål" och så är det bara att trycka fast på lämpligt ställe i karet.
                Hobby har flera olika sorters sugkoppar med diverse fästen, de är dessutom genomskinliga så de blir "osynliga" i karen. Synd att de är svåra att hitta ute i handeln.
                En finsk herre med tangaynika-ciklider har gjort en hel bakgrund av blå filtermatta som han fäst diverse växtlighet på. Någon här på forumet kanske har länk till hans hemsida? Han hade även en belysningsanläggning som han styrde med en pc...
                Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                Kommentar

                • sammy
                  • March 2004
                  • 282

                  #9
                  Hejsan

                  "Är det nån som byggt upp höjder i sitt akvarium?"

                  Jag har en kompis som byggt ett terasssystem med hjälp av glasskivor fastsilikonade inuti akvariet. (har tyvärr ingen bild)
                  Glaskivorna håller sanden på plats så att växter kan planteras i olika nivåer... bör dock tilläggas att han är tvungen att ha ca 150 kg sand i sitt akvarium på ca 450 liter. För att maskera rutor har han använt korkbark och skiffersten.
                  240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                  270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                  54 l. Fiskhotell

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Jag tror du får jobba på "andra hållet", dvs plantera växterna en bit ner och låta dem söka sig uppåt.

                    Bara de har något att fästa på och du själv har lite tålamod går det att skapa rätt fina effekter på bakgrunden med javamossa, javaormbunke, Anubias nana och/eller Bolbitis. Dessa växter sätter sig fast på underlaget, och behöver inget grus. Börja med så många småplantor du kommer över och fäst dem på underlaget. Börjar man med småplantor kommer rotstockarna att forma sig efter underlaget, vilket ser grymt snyggt ut enligt mig. Ge dem en månad eller två så de hinner "rota sig", och sedan är det bara att sköta karet och vänta - räkna med att det tar ett par år innan det är verkligt snyggt. Trimma javamossan med jämna mellanrum så att den inte bara blir en tjock klump, utan grenar ut sig på underlaget.

                    Enligt min mening blir det snyggast om du sätter även växterna på bakgrunden i grupper. Mellan grupperna kan du köra med javamossa. När väl javamossan fått fart går det att kila in små bitar av Riccia-mossa i den, vilket ger en fin ljusgrön kontrast till de andra lite mörkgröna växterna.

                    Jag har tyvärr inga bilder att visa på liknande kar, men har sett flera goda exempel på dem genom åren, samt haft någorlunda samma uppbyggnad själv i en del kar.

                    Annars finns det flera olika sorters "gräs", men de behöver alla fästa rötterna i ett bottenlager om det ska se snyggt ut. Har du en terass högt uppe i karet där de kan få mycket ljus kommer de troligen att växa bra däruppe. Sagittaria subulata skulle jag tro är enklast att få igång om du inte har så mycket växterfarenhet. Andra gräs-exempel är Echinodorus tenellus, E. quadricostatus, Eleocharis (nålgräs), Lilaeopsis, Glossostigma och Hydrocotyle verticillata. Ingen av dem är direkt enkel att få igång om du inte har CO2 i karet. Får man igång dem växer de dock väldigt fort, och gräsmattan är ett faktum... ;-)

                    Hilsen och lycka till!!

                    Kommentar

                    • Flykt
                      • September 2004
                      • 83

                      #11
                      Ursprungligen skickat av PatrikMalmo
                      Jag tror du får jobba på "andra hållet", dvs plantera växterna en bit ner och låta dem söka sig uppåt.

                      Bara de har något att fästa på och du själv har lite tålamod går det att skapa rätt fina effekter på bakgrunden med javamossa, javaormbunke, Anubias nana och/eller Bolbitis. Dessa växter sätter sig fast på underlaget, och behöver inget grus. Börja med så många småplantor du kommer över och fäst dem på underlaget. Börjar man med småplantor kommer rotstockarna att forma sig efter underlaget, vilket ser grymt snyggt ut enligt mig. Ge dem en månad eller två så de hinner "rota sig", och sedan är det bara att sköta karet och vänta - räkna med att det tar ett par år innan det är verkligt snyggt. Trimma javamossan med jämna mellanrum så att den inte bara blir en tjock klump, utan grenar ut sig på underlaget.

                      Enligt min mening blir det snyggast om du sätter även växterna på bakgrunden i grupper. Mellan grupperna kan du köra med javamossa. När väl javamossan fått fart går det att kila in små bitar av Riccia-mossa i den, vilket ger en fin ljusgrön kontrast till de andra lite mörkgröna växterna.

                      Jag har tyvärr inga bilder att visa på liknande kar, men har sett flera goda exempel på dem genom åren, samt haft någorlunda samma uppbyggnad själv i en del kar.

                      Annars finns det flera olika sorters "gräs", men de behöver alla fästa rötterna i ett bottenlager om det ska se snyggt ut. Har du en terass högt uppe i karet där de kan få mycket ljus kommer de troligen att växa bra däruppe. Sagittaria subulata skulle jag tro är enklast att få igång om du inte har så mycket växterfarenhet. Andra gräs-exempel är Echinodorus tenellus, E. quadricostatus, Eleocharis (nålgräs), Lilaeopsis, Glossostigma och Hydrocotyle verticillata. Ingen av dem är direkt enkel att få igång om du inte har CO2 i karet. Får man igång dem växer de dock väldigt fort, och gräsmattan är ett faktum... ;-)

                      Hilsen och lycka till!!

                      Tack för alla bra tips och råd. Nu har jag tack vare er stor möjlighet att få inredningen som jag tänkt. Lovar att återkomma med bilder när inredningen sätts igång. MVH/Helena
                      PS!Har tyvärr bara ett tomt akvarium att visa upp än, men snart kommer det merDS!
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=282476&a=1
                      Flykt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...