720 växtkar, CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    720 växtkar, CO2?

    Hej hopp!

    Vart idag och köpt 2 st 5 liters dunkar som ska vara till min Co2 anläggning till discuskaret. Jag tänkte följa akvarieguidens mäskrecept, men 5 dubbla dosen förstås, eftersom de kör i petflaska.
    Kanske kan komma med lite info om karet :
    Fisk:
    6 discusar 15cm
    50 citrontetror
    6 olika sortes malar 10 cm
    2 scalarer 5 cm

    Vattenvärden:
    Ph: 6.5
    Kh: vet ej (kommer med info sen)
    temp: 28c

    På natten så frar jag förstås ut slangen, men jag hörde av en vis man att man behöver endast göra det första natten.
    Jag undrar om det är något jag ska tänka på eller har jag missat något?
    Bilder finns på zoonen ang: växterna....

    PS. jag vet att det finns mycket trådar om Co2 och sånt, men vill fråga om just vad som passar i mitt kar.
    Har sökt på forumet och läst mycket, men frågar endå.
    Om det inte passar, så ta bort denna tråd.
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Vattenvärden:
    Ph: 6.5
    Kh: vet ej (kommer med info sen)
    temp: 28c
    Hur får du pH 6.5 utan CO2? CO2 kommer sänka pH:t rejält med så kraftiga doningar du kommer köra.

    På natten så frar jag förstås ut slangen, men jag hörde av en vis man att man behöver endast göra det första natten.
    Den vise mannen måste ha menat att en mäsk bara bubblar intensivt den första dagen, vilket är lite grov generalisering. Lite för grov för att jag skulle sätta 6 Diskusar på det.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Häftigt Alex:

      Jag vågar inte ens ha diskus trots att kör med controller numera !!

      Får dom inte "spunk" av ph-variationer ??

      Däremot så måste jag kanske erkänna att jag flyttat "fisksoppan" till mitt växtkaret och skaffat diskus till det andra...




      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Quartex
        • November 2003
        • 539

        #4
        Thipp Alex!

        Jag förmodar att din vise man du talar om är jag, har jag fel så rätta mig När vi pratade om co2 och näring i växtkar så berättade jag hur jag gjorde i mitt kar, därför jag har upptäckt att det funkar bra på det viset i mitt kar.Du såg också att jag inte använder mitt ytterfilter längre för att slå sönder bubblorna utan jag köpt mig en riktig diffussor, då behöver jag inte längre koppla bort slangen för bubblar det för kraftigt så stiger bara de stora bubblorna upp till ytan och löser sig i luften, alltså ingen fara för varken fiskar eller växter. Jag sa oxå att du måste kolla upp hur dina Diskusar reagerar på ph-svängningarna. Hur det skulle fungera hos dig vet jag inte, jag bad dig även att tala med ovannämnde man, nämligen defdac, får att få råd och tips av honom.
        Kan tänka mig att du har ungefär samma Kh inne i stan som jag har nämligen Kh 4.

        //Jesper
        To boldly go where no fish gone before!

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #5
          Tack för alla svar!

          Hur får du pH 6.5 utan CO2? CO2 kommer sänka pH:t rejält med så kraftiga doningar du kommer köra.
          Jadu defdac, det är nog den stora roten som gör sitt i karet. Så du menar att det kommer bli svårt o tillsätta Co2 i det karet när det redan är så lågt ph?

          Jag vågar inte ens ha diskus trots att kör med controller numera !!
          Controller?

          Får dom inte "spunk" av ph-variationer ??


          Thipp Alex!

          Jag förmodar att din vise man du talar om är jag, har jag fel så rätta mig När vi pratade om co2 och näring i växtkar så berättade jag hur jag gjorde i mitt kar, därför jag har upptäckt att det funkar bra på det viset i mitt kar.Du såg också att jag inte använder mitt ytterfilter längre för att slå sönder bubblorna utan jag köpt mig en riktig diffussor, då behöver jag inte längre koppla bort slangen för bubblar det för kraftigt så stiger bara de stora bubblorna upp till ytan och löser sig i luften, alltså ingen fara för varken fiskar eller växter. Jag sa oxå att du måste kolla upp hur dina Diskusar reagerar på ph-svängningarna. Hur det skulle fungera hos dig vet jag inte, jag bad dig även att tala med ovannämnde man, nämligen defdac, får att få råd och tips av honom.
          Kan tänka mig att du har ungefär samma Kh inne i stan som jag har nämligen Kh 4.

          //Jesper
          Thipp thopp Jesper!
          Japp, det är dig jag menar, och varför jag nämnde just dig är nog för att vi har samma vattenvärden om jag inte har fel, och nästa samma sorts akvarium...i princip.
          Den där diffussorn verkar vara kanonbra! Vad är det värsta som kan hända isåfall om den fungerar som du säger?
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää
            Tack för alla svar!
            Controller?
            Ph-controller, håller 6,4 +/- 0,08 dygnet runt utan strul...

            Perfekt för nybörjare som jag, jag läste någonstans att varannat kar "over there" säljs med ph-controller...

            Blir iallafall ett värde mindre att bry sig om
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Är det digital eller?
              Var kan man köpa en sån?
              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8

                Den skulle kanske kunna kallas digital.

                http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5597&page=1

                Den visar ph-värdet med siffror men man ställer in önskat värde med en vridmoj (potentiometer).

                1900 danska kostade den, som 4 st schyssta diskusar...

                Allt ingår då, buffertvätskor (3st) för att kalibrera samt magnetventil osv !


                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  #9
                  Ojdå!
                  Jag funderar här nu om jag ens vågar starta Co2?
                  Funderar om jag ska sattsa på en discus till istället...
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • Ulla
                    • April 2002
                    • 1163

                    #10
                    Ursprungligen skickat av oveb

                    Den skulle kanske kunna kallas digital.

                    http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5597&page=1

                    1900 danska kostade den, som 4 st schyssta diskusar...

                    Allt ingår då, buffertvätskor (3st) för att kalibrera samt magnetventil osv !
                    Det var ju riktigt bra pris med tanke på att magnetventilen också följer med. Kanske dags att börja fundera på CO2 på allvar Har inte vågat testa än, är inte riktigt tillräckligt växtnördig för att riskera livhanken på fiskarna med CO2 experimenterande.
                    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Ulla:

                      Det är verkligen fantastiskt att inte behöva bekymra sig om ph't. Det festliga är att både JBL's (6,0-7,6) och Hagens (6,0->7,6) Ph-test visar exakt samma som controllern. Kanon-tester m.a.o

                      Kul åxå att konstatera att när jag stänger av CO2't så tar det många timmar att vispa ut det i luften. Då har jag med flit satt utloppet så att ytan rörs upp ordentlig. Vågor på halva karet typ...

                      Helt klart ger det en dimension extra med controller.

                      Kunde åxå konstatera med ett helt urluftat vattenprov att mina rejäla rötter inte surar ner vattnet ett enda dugg !
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        • May 2003
                        • 1831

                        #12
                        Inge Co2 för mig!
                        Med vänlig hälsning
                        Alexander

                        Kommentar

                        Arbetssätt...