CO2 i nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    CO2 i nystartat kar

    Hej
    En fråga för defdac eller någon av er andra växtproffs. Jag läste någonstans, minns ej var, att man kan göra en enkel CO2-grunka av en gammal petflaska, lite sockervatten, jäst och en bit slang. Jag har precis det. Fast inte en petflaska, utan en sportdrycksflaska där jag bytt ut den lilla rörstumpen längst upp mot en halvmeter tunn slang med samma diameter.

    Men är det en bra idé att börja prutta i CO2 när karet är nästan helt nystartat, inte ens två veckor och drygt en vecka med fisk?

    Djurbeståndet syns längst ner. Växtbeståndet består av några små! skruvvallisnerior, en liten tuva javamossa, en lång ranglig snabbväxande historia (kanske tusenblad) som dom inte visste namnet på i zoobutiken. Samt någon slags Bacopa med röd stam och rött i bladen. Jag har inte sett röken av någon nitrit ännu. Men den kommer alltid, enligt butiken. pH ska enligt samma butik ligga på ca 8 i ett så nystartat kar med vanligt kranvatten från Vättern. Zoobutiken rådde mig dessutom att blanda i Florapol bottengödning som skulle räcka tre år i ett 150l-kar som mitt. Jag har inga rötter, bara några riktigt små blomkrukor, en del sten från västkusten och ett knytnävsstort snäckskal från om det nu var Florida eller Kalifornien, och som legat i en garderob i 20 år.

    ---

    Alltså, räkorna käkar alger! På ett dygn har dom snart glufsat i sig allt klägg som synts till i karet. Inklusive sån't som jag fick med på två stenar, och som jag inte ens lyckades få bort i diskmaskinen eller slutligen med nagelborsten.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ska du inte köra med KNO3 och KH2PO4 är frågan högst befogad eftersom nystartade akvarier inte har någon som helst makrodepå sedimenterad i bottnen.

    Stor fisklast med väldigt ordentlig matning från dag 1 skulle nog hjälpa upp makronivåerna (utom Kalium, men det får du en del av från t ex TMG) men det sätter oerhört höga krav på den bakteriologiska filtreringen, och den brukar inte vara bra förrens efter några månader.

    (Ska du fixa en Amanoburk med svåra växter och köra bra CO2-nivåer är dock KNO3 och KH2PO4 ett måste)

    Zoobutiken rådde mig dessutom att blanda i Florapol bottengödning som skulle räcka tre år i ett 150l-kar som mitt.
    Har dom något halvhyffsat växtakvarium i butiken som kört enbart med Florapol i 3 år kan man ju testa.

    Normalt sett så har dock lera/torv/jord-bottnar ett högst marginellt makroinnehåll, så vad gäller makroämnen kan jag garanterat säga att dom ljuger.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Oj. Ja jag är inte proffs på detta! KNO3=Kalisalpeter, KH2PO4=kaliumdivätefosfat. TMG, får återkomma till det...

      Nej jag har ingen stor fisklast ännu, och förmodligen väldigt få bakterier.

      Har jag svåra växter? Siktar på att skaffa lite vattenpest också, när kassan rinner till.

      Min botten består av engelsk sjösten, en burk 600g Florapol (och ett liggunderlag underst).

      Måste erkänna att jag inte begrep ett dugg av ditt svar. Men det beror nog uteslutande på mig. Är det en bra idé med jästflaskan?
      Ja [ ]
      Nej [ ]
      Kanske frågan borde ställts i nybörjarforumet istället ..?
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Är det en bra idé med jästflaskan?
        Om det växer bra och du inte har alger så skulle jag nog vilja svara nej på den frågan.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          Tja på två veckor ... Men allt lever. Även om jag är lite fundersam över den här tusenbladsliknande växten. Den grönskar och sticker iväg i toppen, men längre ner börjar den changera (jo det stavas så i ne.se). De små smala bladen/barren mörknar och blir liksom kladdiga och några få har t.o.m brutits.

          Kanske är det ljuset och inte CO2 som är problemet. Det sitter ett Gorlux-rör i rampen, ett som kanske sett sina bästa dagar. Det följde med det minst sagt begagnade kar jag en gång i somras började renovera. Jag har varit på gång att byta det mot ett Aquarelle, men inte riktigt hunnit med och haft råd, och hittat något. Två sjuka barn, och nystartat akvarium i största allmänhet har ställt till det i planeringen. Rampen är gjord för ett lysrör, och ska jag få plats med något mer så kräver det ... ja en elektriker...

          Har lurat på det här med energisparlampor, men vet inte vilken typ som kan vara lämpligt. Det finns ju många watt-tal att välja bland. Dessutom, hur är det med ljusspektra när vi snackar så'na lampor? Eller duger vad som helst när jag nu ändå har ett lysrör på topp. Och kan man sätta energisparlampan på sidan, där den här tusenbladsliknande växten placerats, med nå'n typ av hemmagjord reflektor. En lampa där skulle inte göra så mycket väsen av sig, för akvariet står intill en vägg där, och energisparlampor blir ju inte särskilt varma. Och jag skulle slippa oroa mig för el-vatten-kombinationen ... och, och, och ...
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Om det är ljuset skulle du märka förminskad changering om du lät växten flyta vid vattenytan nära ljuset. Likaså om det växt bra från början men sedan klingat av så vet du att ljuset är tillräckligt.

            Kanske är det ljuset och inte CO2 som är problemet.
            Nja. Dom hänger intimt samman i den sk CO2-kompensationspunkten: Där respirationen (andningen som förbrukar syre) och fotosyntesen (skapar syre) är lika med varandra.

            Du kan flytta den kompensationspunkten mot mer fotosyntes (mer tillväxt) genom att antingen öka CO2-halten eller ljusmängden.

            Normalt sett kör man hellre växtakvarier ljusbegränsade än näringsbegränsade eftersom växter med sin större näringsreserv då lättare kan konkurrera ut alger.

            Men jag tycker ändå du kan testa ett Aquarelle, gärna med reflektor, och se om det blir bättre.


            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #7
              Min ramp är ganska festlig, för den är gjord av rostfritt stål. Så den är väl närmast att betrakta som en enda stor reflektor. Bara jag putsar av den nu och då. Jag har dragit mig för att låta växten flyta av räddsla för att ljuset inte skulle räcka till vallisneriorna och bacoporna också. Javamossan antar jag överlever. Räckorna verkar digga det som täcker de lägre växande "barren" på tusenbladet, eller vad det nu är. De käkar på som små maskiner. Kanske är det alger ändå och inte multnande växtdelar.

              Problemet, om det nu är ett problem, i den här diskussionen; är att jag som ovan akvarieägare med ett nystartat kar inte kan avgöra om någonting vuxit som man kunde förvänta sig eller inte - och avstannat eller ej. Tusenbladets stänglar har kanske vuxit 5-7 cm under den dryga vecka som den fått på sig, och stuckit ut några små "skott". Ingenting verkar dessutom ha dött, och det får väl om inte annat betraktas som ett framsteg

              Lysrör står på inköpslistan.
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Min ramp är ganska festlig, för den är gjord av rostfritt stål. Så den är väl närmast att betrakta som en enda stor reflektor.
                Rostfritt stål är en markant sämre reflektor än t ex en helvit bakgrund. Det beror på att vit färg reflekterar ljus i alla riktningar jämfört med en plan stålyta.

                Vill man satsa på en effektiv reflektor så är det dom paraboliska högreflektiva reflektorerna som gäller, typ sådana man hittar i solarier som lyckas vända nästan allt ljus som studsar upp från röret ner mot målet igen.

                Jag själv kör dock inte några reflektorer, utan mer brute-force med fullt med lysrör. Oekonomiskt och något jag absolut inte rekommenderar.

                Problemet, om det nu är ett problem, i den här diskussionen; är att jag som ovan akvarieägare med ett nystartat kar inte kan avgöra om någonting vuxit som man kunde förvänta sig eller inte - och avstannat eller ej.
                Det låter som det inte finns något direkt problem som behöver lösas.

                Är du bara ute efter friska växter som ska hålla sig snygga i akvariet så kör på det du har nu. Mer ljus kan, eventuellt, sabba balansen så att växterna börjar käka mer näring än vad du trycker ner i form av fiskfoder - och därmed kanske du får motsatt effekt med ännu fler näringsbrister.

                Är du ute efter ett superväxande Takashi Amano-akvarium med helfokus på växter så kan vi dock börja prata om näringslära, hur makroämnen och mikroämnen hänger ihop med ljusmängd och koltillgång.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...