växter som inte trivs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goblins
    • February 2003
    • 117

    växter som inte trivs

    Hejsan

    Jag bor i Uppsala och har haft väldiga problem med mina växter... Just nu har jag 250 l och de enda som gillar att på där är anubias. De har inte klagat på tillvaron som samtliga andra växter. Jag har även vattenpest som inte alls växer och en javaormbunke som inte heller växer.

    Förr har jag testat många växter, bla. olika sorters svärdplantor. Dessa har fått näringstillskott via rötterna (grävde ned små tabletter). Men de stora fina bladen de har när de anländer blir skadade och dör, de kommer nya men de blir små och låga.

    Har provat att ge flytande närig, mastergrow, för resterande växter men de gav inte heller någon effekt.

    Har provat med speciellt ljusrör för växter men de gav ingen effekt.

    VAD SKA JAG GÖRA? Jag drömmer om ett grönt akvarium men de verkar omöjligt. Funderar på koldioxid... Finns de ngt enkelt sätt att tillföra det?
    /Annelie - Uppsala

    240 liter
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Om du söker på "CO2", "gödning" och liknande här på forumet så får du massor med förslag om vad problemet kan vara och hur man fixar CO2.

    Kommentar

    • jagrik
      • March 2004
      • 25

      #3
      Har prexis samma problem som du. Bor även jag i Uppsala. Köper vi skitväxter, har vi "skitvatten" i Uppsala, eller vad i h-vete är det frågan om. Jag e urtrött på detta med växterna, ändå har man liksom provat allt känns det som. Min far hade ett 1000 l akvarium en gång i tiden, men han tillsatte aldrig ett enda näringsämne, ändå blomstrade hans akvarium...
      /R
      /Jagrik "Viva la vida aqaria"

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        Gräset var alltid grönare på 70-talet :-)
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • Goblins
          • February 2003
          • 117

          #5
          man kan undra... var på akvariehobby idag o där fick jag rådet att köpa reflektorer och lysrör som växterna gillar...
          /Annelie - Uppsala

          240 liter

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Du kan inte köpa mera ljus och hoppas på att detta ska lösa alla dina problem ... Jag antar att du har runt 40-70W ljus? och då är det deffenitivt CO2 som är den stora begränsande faktorn i ditt akvarium...

            Sen är det mycket beroende på omständigheterna men om du gör vattenbyten som du ska 1 gång i veckan och då doserar TMG så kan det hända att du hammnar lågt på NO3 och då får du dosera KNO3 och KH2PO4 men det är bara att du skaffar ett nitrat (NO3) test och kollar om det är på runt 20ppm då ska det vara lagom annars bör du dosera mera ... om du gör vattenbyten mera sällan ökar nitrat halten men även amoniumhalten som alger gillar ... och sen kan du få brister på Ca och Mg om du har otur...

            Din koldioxidhalt kollar du genom att stoppa in ditt KH och Ph i denna tabell http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm ... du bör ligga i det gröna området ...

            Om du vill göra en mäsk lösning för CO2 så tar du lättast en dunk och gör en lösning i den jag brukar köra med detta reseptet i min 10L dunk:
            ca9L akvarievatten
            1 kg socker
            2 matsked Sojaprotoin
            2 tsk bakpulver
            1 tsk bikarbonat
            50g jäst för söta degar

            det är ganska bra fart på denna ... men den tar slut lite snabbare då oxå ca 2 bubblor/sec och räcker max 2veckor... sök lite så hittar du massa resept lättaste är bara jäst och vatten mindre fart i men funkar fint...

            sen tar du och gör hål i korken lite mindre än slangen limmar fast slangen och leder ner gasen med en slang till en syresten eller alträbit som du lägger på botten i akvariet...

            inte allt för svårt...

            Här kan du hitta KNO3 och KH2PO4
            http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread =578
            eller
            http://www.granholmarna.se/PMD.htm

            Lycka till
            /Henrik
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Har prexis samma problem som du. Bor även jag i Uppsala. Köper vi skitväxter, har vi "skitvatten" i Uppsala, eller vad i h-vete är det frågan om. Jag e urtrött på detta med växterna, ändå har man liksom provat allt känns det som. Min far hade ett 1000 l akvarium en gång i tiden, men han tillsatte aldrig ett enda näringsämne, ändå blomstrade hans akvarium...
              Jag säger bara en sak: Makroämnen.

              Fanns mer av dom förr i tiden i kranvattnet, nu är ju de flesta kranvatten "kliniskt" rena (med avseende på nyttan för växterna).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                En liten tanke - just Uppsalavattnet är extremt hårt och har väldigt högt pH vilket långt ifrån alla växter gillar. Har du haft detta i åtanke vid inköpet.
                Sedan undrar jag också lite över när du först skriver att du har använt speciella växtlysrör och sedan att du blivit rekommenderad att köpa detta.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  En liten tanke - just Uppsalavattnet är extremt hårt och har väldigt högt pH vilket långt ifrån alla växter gillar. Har du haft detta i åtanke vid inköpet.
                  Högt KH påverkar inte CO2-halten och pH:t per se är inte viktigt för växter.

                  Växter kan inte växa i 0 GH, men utmärkt i högt GH eftersom det innehåller fina nivåer av Calcium och Magnesium. Är vattnet kört genom en avhärdare kan man även få *stora* problem. Calcium och Magnesiumnivåer blir låga och Natriumnivån blir jättehög. Natrium hämmar både Magnesium och Calcium.

                  Skulle jag välja på att odla växter i Osmosvatten eller Uppsalavattnet vet jag vad jag skulle välja.

                  Det är därför Diskus-entusiaster ofta har svårt att kombinera lyckad odling och lyckad växtlighet.

                  Sedan undrar jag också lite över när du först skriver att du har använt speciella växtlysrör och sedan att du blivit rekommenderad att köpa detta.
                  GroLux duger, det är bara något sämre än t ex Aquarelle, Aquastar, Triton och PowerGlo.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Skulle jag välja på att odla växter i Osmosvatten eller Uppsalavattnet vet jag vad jag skulle välja.
                    Jo jo men nu var det väl inte däremellan som valet stod.
                    Håller dock med att de allra flesta växter trivs bra i hårt vatten med mjukt pH - det var bara en tanke eftersom just Uppsala har ett tämligen extremt vatten och jag har hört att andra har haft samma problem där och för dem funkade det när de blandade ut kranvattnet med osmosvatten.
                    Å andra sidan så trivs väl såväl vattenpest samt javaormbunke mycket bra i väldigt hårt vatten så det orsaken är säkert en annan som du skriver.

                    GroLux duger, det är bara något sämre än t ex Aquarelle, Aquastar, Triton och PowerGlo
                    Sorry missade att det hade angivits vilka lysrör som Goblins hade och vilka som rekommenderats. Det har kanske diskuterats tidigare i någon annan tåt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      det var bara en tanke eftersom just Uppsala har ett tämligen extremt vatten och jag har hört att andra har haft samma problem där och för dem funkade det när de blandade ut kranvattnet med osmosvatten.
                      Hmm.. Det var intressant.. Det skulle tyda på att man med Osmosutblandning drar ner halten av något ämne i Uppsalavattnet som blir toxiskt/begränsande för växterna (eftersom Osmosvatten är helt fritt från ämnen som växter kan leva av).

                      Jag tänker direkt på Natrium, någon som vet halterna av Na, Mg och Ca i Uppsalavattnet? Jag googlade på det häromdagen men hittade inga värden.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        För något år sen (eller drygt det) var det ju också en del skriverier om den dåliga vattenkvaliten i Uppsala - detta togs också upp i ett TV-program.
                        Om jag minns rätt (vilket är minst sagt osäkert) så betraktades utsläppen från jordbruket som "boven" i dramat?
                        Men detta borde ju ni Uppsala-bor vara mer insatta i.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Perta
                          • September 2004
                          • 49

                          #13
                          Jag testade vattnet i ett akvarium som jag inte haft fiskar i och som bara varit igång en vecka, vilket betyder att det är i princip kranvatten från åsen i hela karet. Jag fick förjande värden:
                          Gh: 4 (avhärdare i huset)
                          Kh: 18
                          Ph: 8.5

                          Vad händer med värdena om man sänker ph värdet?
                          all your base (^_^)

                          Kommentar

                          • jorgen41
                            • December 2002
                            • 2087

                            #14
                            Inget förutom att du sänker Ph´t ;-)
                            http://www.aquascapes.webhop.net
                            http://jorgensblog.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Perta
                              • September 2004
                              • 49

                              #15
                              ok
                              Hur får jag ner kh?
                              all your base (^_^)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...