Växtfunderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Växtfunderingar...

    Hejsan... Sitter och snurrar runt här på zoopet och nätet och funderar vad jag ska ta mig till. Det är så att jag har ett akvarium på drygt 90L som befolkas av en ancistrus, tre black molly, och fyra pakistan botior. Inget värstingsakvarium kanske, men jag har trivts med det hittills eftersom jag framförallt har gillat att hålla på med växterna, som t ex ech. tenellus, bleherii, cera. demersum, hygr. polysperma och limn. sessiliflora.

    När jag startade akvariet i sommras växte det som tusan, sedan fick jag problem med cyano som tror att jag fått bort med perioder på tre dagar av total mörkläggning... Men växterna växter på tok mycket sämre nu än tidigare. Överhuvudtaget visar de alla typer av bristsymptom man kan läsa om på Hjortgatans och de som växter, polysperman och sessifloran blir långa och mycket "rangliga". Jag saffade mig så lite tester och vad dessa visade gjorde mig häpen.

    pH: 7,5
    kH: 4
    gH: 3,5-4
    dessa tre - inte särskillt överraskande, men sedan:

    amoniak: 0 mg/l
    Nitrat: 0 mg/l
    Nitrit: 0 mg/l
    Koppar: 0 mg/l
    Po4: 0,25 mg/l
    Fe: 0,1 mg/l

    Detta förvånar mig då jag trodde att i a f nitraten skulle vara högre. Jag byter ca 30L en gång i veckan och slamsuger botten endel... Det är bara fosfaten som ökar inför vattenbytet. Jag "göder" med TMG 5ml vid vattenbytet och droppar ibland i lite järndroppar eftersom jag fått rådet tidigare att göra det då mina echinodorus inte var så pigga. Belysningen består av två stycken Aquarelle TLD 89. Fiskarna matas ganska sparsamt, men de mår alla bra... Det kanske låter korkat, men jag skulle gärna ta emot lite råd hur jag ska göra i det här läget...? Bara mata mer och fortsätta göda med TMG? Sluta slamsuga botten? Måste jag börja göda med fler saker (känns skumt att tillsätta mer nitrat t ex), måste jag skaffa co2 för att ha fina växter? Det vill jag helst slippa eftersom det verkar vara lite meckigt med att få det att fungera bra och jag har ju inte så stort akvarium. Råkar ju dessutom vara en riktig humanist, Gud förbjude, så jag är varken bra på kemi eller matte.... *suck*

    Äsch, jag är tacksam om nån ids svara och ge mig några tips... Tack...
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    cyanon kan ta upp kväve i gas form och man får det om det är för lite skit i vattnet ... Du är för duktig med vattenbyten helt enkelt Men vad du nu ska göra är att du behöver skaffa KNO3 (nitrat) och KH2PO4 Fosfat tex på http://www.granholmarna.se/PMD.htm ett bra resept som brukar slängas runt på forumet här är 7tsk nitrat och 4 krm fosfat i var sinna halvliters pet flaskor och sen doserar du på samma sätt som TMG ... CO2 kan nog vara en fördel om du börjar göda med en massa andra produkter ... tar du det försiktigt kanske det kan gå men det kommer nog vara den begränsande faktorn i ditt akvarium... vill du ha ett bra resultat skulle jag rekommendera CO2
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • rindberg
      • March 2004
      • 196

      #3
      Långt ifrån expert, men jag tycker det låter som du slamsuger alldelens för ofta! Skiten som fiskarna släpper ifrån sig är ju gödning det med(!?) Jag skulle lungna mig med slamsugandet och låta akvariet balansera sig självt lite.
      Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
      Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #4
        förtydlingande är kanske att växterna inte kan ta upp kväve i gasform och därför behöver det i form av -NO3 där N är kväve och O är syre

        du skall dock inte sluta med vattenbyten då detta kan leda till dumheter och brister på andra ämnen som calcium och magnesium som finns i kranvatten ... även om du kanske inte ska slamsuga varje vecka utan bara byta en del av vattnet
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Kunde inte beskrivit det bättre en Labeth.

          Det här är så otroligt typiskt för påbörjade växtakvarier:
          När jag startade akvariet i sommras växte det som tusan, sedan fick jag problem med cyano
          Akvarier innehåller ingen som helst gödning, och inte kranvattnet heller i någon större utsträckning som växter kan överleva länge på. Låg fisklast och ordentliga vattenbyten som alla propsar på innebär extremt näringsfattig miljö för växterna. Eftersom algerna klarar lägre näringsnivåer än algerna (speciellt Cyanobakterier) så är det i princip fritt fram för alger.

          Detta förvånar mig då jag trodde att i a f nitraten skulle vara högre.
          Växter käkar *mycket* mer än vad fiskar kan skita ner, speciellt med duktiga vattenbyten, slamsugningar och försiktig matning.

          CO2 och mer ljus i det här läget skulle få växterna ännu hungrigare och bryta ner sig själva i ännu högre takt (fler bristsymptom) och ge Cyanobakterierna fina DOC-nivåer att mumsa på.

          Vill du inte köra CO2 så blir det svårare att göda, men det går. Kombinera TMG med KNO3 och KH2PO4, som redan Labeth sagt, så får du upp nivåerna av de ämnen som fattas din burk.

          Att mata mer är en bad idea i ditt läge eftersom det kommer ge högre Ammoniumnivåer vilket alger gynnas mer än växter av.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Zeloth
            • May 2004
            • 88

            #6
            You are great guys!!
            Tack för tipsen!! Ska försöka få tag på produkterna och testa era tips. Känns som att jag fick en rejäl klapp på axeln nu - precis vad jag behövde.
            ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

            // Jenny

            Kommentar

            Arbetssätt...