Vilka alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lollan74
    • October 2004
    • 11

    Vilka alger?

    Jag har ett nystartat akvarium på 105 liter som ännu inte är befolkat av vare sig växter eller fiskar.
    För en vecka sedan satte jag igång det med bakteriekultur,bullseye(har för högt ph i kranvattnet), ljus o.s.v.
    Efter det har jag inte kommit åt att köpa några växter. Men igår när jag kikade in för att kolla att allt var ok såg jag till min fasa att det väger långa gröna trådar på rötterna.. Ser lite ut som hårstrån.. Vad har jag gjort för fel? Och vad är det för alg(?) jag fått som inneboende?
    Hjälper det att köpa siamesisk algätare? Jag ska iväg i morgon kväll och fixa växter och om ni tror det hjälper så blir det väl ett stim sådana då.

    Tacksam för all hjälp jag kan få!




    ~Se livet från den ljusa sidan~
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    hur länge är belysningen på?

    Kommentar

    • Lollan74
      • October 2004
      • 11

      #3
      Jag har lyset på ca 11 timmar/dygn. Ett Sun glo och ett Aqua glo(?).
      Är det för mycket när jag inte har växter/fisk ännu?
      ~Se livet från den ljusa sidan~

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Ja, vad ska du med ljus till om du inte har nåt i akvariet?????

        Och vad menar du med "för högt" PH? Det är inte helt enkelt att sänka ett PH, det håller inte så länge. Det är bättre att köpa fisk som passar till värdena.

        Kommentar

        • Lollan74
          • October 2004
          • 11

          #5
          För att det är fint med lite extra ljus i vardagsrummet nu när det är mörkt och ruggigt utomhus.. :O)
          ~Se livet från den ljusa sidan~

          Kommentar

          • Lollan74
            • October 2004
            • 11

            #6
            Ph:t.. Dom sade i butiken att det här medlet Bullseye gör vattnet ph-neutralt och mjukare.
            ~Se livet från den ljusa sidan~

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              OK, men det är lite dumt att ha algproblem INNAN man ens stoppat ner växterna.

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                De säger så mycket i affärerna...

                Vad har du för värden att starta med? Tänk på att du ska hålla på o hälla i sånt efter varje vattenbyte, och förmodligen kommer det inte att fungera ändå. Det blir många pengar det!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  1) det är inte fel att ha alger i ett akvarium. Det är inte på något sätt skadligt för fisken, nästan tvärt om, och det är rätt svårt att helt undvika alger. Egentligen är enda sätten att mörklägga akvariet. Normalt sett är man glad om man kan hålla algerna "på mattan", så de finns om man verkligen söker efter dem men de stör inte, och det brukar man försöka uppnå genom att ha mycket & glada växter i akvariet.

                  2) enstaka ogrenade trådar kan vara trådalger Oedogonium ( http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm#Fuzz_alga ) eller kanske vattenhår, Spirogyra. Trådalgerna blir max nån centimeter långa, och de flesta algätande djur äter det, medan vattenhåret bildar 30-60 cm långa ultratunna trådar som trasslar in sig bland växerna, och jag vet inte nåt som äter det. Trådalger är normalt i nystartade akvarier; vattenhår är f-n självt.
                  Vad det än är blir det antagligen fler innan de blir färre.

                  Några siamesiska algätare och/eller ancistrus kan hjälpa till att sakta ner algernas framfart.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Lollan74
                    • October 2004
                    • 11

                    #10
                    Tack Azur för hjälpen.
                    Jag skulle tro att det är Trådalger jag har i akvariet.
                    Så det får bli några Siameser i dag.
                    Och det är väl lika bra jag köper ett ph-test också, så jag håller koll på det. Om jag inte lyckas hålla det nere får jag väl skaffa andra fiskar.. Malawi?
                    ~Se livet från den ljusa sidan~

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Varför är du så nojjad på PH värdet? Jag har gurami i PH 7.6 KH 16 (lite lägre efter CO2) och det går fint, fast de kommer inte att leka i det vattnet.

                      Vatten hår.Bra namn. Har jag aldrig hört förr. Har en fin samling i mitt akvarie...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...