Mat som gödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Mat som gödning?

    Hej!
    Jag undrar om det fungerar att enbart ha fiskarnas avföring och mat som gödning i ett mindre kar, där man enbart har långsamväxande växter samt en hel del fiskar. Borde inte det göra så att alger hålls nere någorlunda? (om man även har lite ljus)
    Eller kommer det ändå bli ännu mera alger och/eller sämre växter?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    En vän till mig har ett 130-literskar med två energilampor, massor av anubias, javaorbunkar, två mindre ancistrius, sex corydoras, tio neontetror och tre gamla sorgmanteltetror. Han göder inget extra, byter 1/3-del vatten varje helg och ATTAN vad växterna är frodiga. Dom växer väldigt långsamt men är riktigt mörkt gröna och har bara väldigt lite alger som ancistrusarna putsar på. Just det här akvariet fungerar väldigt bra på detta enkla sätt. Efter en flytt har det nu varit igång i ett år och ser mycket bra ut. Jag skulle tro att om han hällde i näring så skulle algerna komma.
    Jo just det ja, nitraten går upp till 20 på en vecka och halveras vid vattenbytet.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Verkar ju bra. Ska då kanske skaffa mig ett nitrattest, för att sedan försöka med anubias och andra sådana växter

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det är ju hela tiden fråga om balans. Inte så mycket ljus, inte så mycket fisk, rätt sparsamt med mat, lite algätande malar och växter, många växter, som växer långsamt och inte behöver så mycket ljus. Jag är väldigt facinerad över det akvariet för det fungerar så bra. Han har haft lite tur med det, tycker jag. Det skulle säkert komma alger om han ökar ljuset, gödningen (fiskmatningen) eller fiskantalet. Lite av en balans på en knivägg, tror jag. Han fick bra växttips på akvariebutiken då han skulle starta upp det. Bara anubias och javaormbunkar, men mycket av dom. Det kan vara svårt i början då algerna brukar anfalla, men han fick det att fungera.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Kan tilläggas att det var jag som tog dit vattentester nyligen. Han kände inte till sånt alls, men nu testas det nästan varje vecka. Nitrat, pH och KH. Lite prylgalen, tror jag ;-)
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            ;P
            Jo det gäller att ha tur.
            har ett litet 40 liters kar med ett par kampfiskar, samt en del växter. Göder dock en dos varje vecka, men har aldrig haft alger varje sig på växter eller rutor

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • mattias89
              • December 2003
              • 316

              #7
              Jag har ett litet 75L med kardinaltetror en liten ancistrus (som ska få hoppa över till 310L när hon blir större)och ett par fjärilsciklider. Har väldigt mkt växter. Anubias den lågväxande, vallisneria och några andra snabbväxande som ja inte vet namnet på. Göder ingenting, har inga alger och det växer så det knakar.
              Men har man tur så har man :P
              Mvh Mattias Nordfeldt

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                Japp

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Lo-techkar är en balans på slak lina. Minsta felsteg... pang! Fullt med alger. Ett av mina malkar med mest svärdplantor och crypto har funkat rätt bra nu. Korkade jag sätter i reflektorer med följd att det kommer massor av trådalger. Jag förstår ungefär vad som hände. Nu har jag rivit ur reflektorerna och minskat ljuset en timme och algerna är på tillbakagång. Jag göder med TMG och byter 1/3-del vatten varje helg. Jag lär mig något nytt hela tiden.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #10
                    jo...
                    det gäller att chansa lite vilt, för att sedan se och hoppas på det bästa
                    Ska inhandla växter imorgon, så får vi se sedan

                    Mvh Malawi´n
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      hm...
                      om det kommer prickar av alger på bladen, bör jag göda lite grand då, eller förvärrar det bara situationen?

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...