Växter mår inte bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde S
    • February 2004
    • 68

    Växter mår inte bra

    Hej

    Har ett 5oo liters med växter och fisk i sedan ett år.
    nu har bladen på de flesta växterna börjat "rulla" ihop sig i topparna och bli missfärgade.
    Jag kör med aquarell rör och tmg. Och det har funkat klockrent fram tills nu.
    vad är det för närningsbrist de lider av när bladen börjar rulla ihop sig i topparna och mista den gröna färgen.

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Calciumbrist låter det som. Jag ser att du har Altumscalarer - kör du torvfiltrering?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Fredde S
      • February 2004
      • 68

      #3
      jag kör ett flytande torvextrakt "Sera morena" istället för torvfiltering. körde förut med socka med torv i, vart lite drygt att tömma mitt eheim 2229 var 6 vecka för att byta torv.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Torvfiltrering är bättre för tillslut blir det mättat med Calcium och Magnesium och dessa ämnen behålls i systemet. Med Sera Morena så blir det förmodilgen mer så att det binder med Calcium och Magnesiumet och åker ut vid första bästa vattenbyte. Resultatet blir att du förmodilgen får lägre Calciumhalter och därmed ledsnare (krulliga) växter än tidigare.

        Altum och Diskus trivs i vatten som inte är speciellt bra för växter. Det är ett problem om man vill kombinera dom båda.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Jag är snart så imponerad av dig defdac att jag kräks. Jag som trodde att du "bara" kunde växter. Hur länge har du hållt på egentligen? 200 år?

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            ja, man kan undra...8)

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Nja alltså, jag tog ett litet sökrace när jag läste i den här tråden för jag hade för mig att torv absorberar Calcium och Magnesium och på så sätt gör vattnet mjukare.

              När jag sökt på detta fenomen tidigare har jag inte fått fram något vettigt, och egentligen inte nu heller annat än vaga antydningar att så är fallet. Exakt hur det fungerar skulle jag jättegärna vilja få reda på (hur jonbytet fungerar, varför det fungerar osv). Och nu när jag sitter och skriver det här inlägget kom jag på att det borde gå bra och söka på
              Koda:
              peat CEC "ion exchange"
              och hittade följande sida som förklarar på för mig lagom komplicerad nivå:
              http://hjem.get2net.dk/Best_of_the_Web/peat%20page.html

              The active ingredient in peat is "Tannic Acid" (digallic acid). This acid reacts with the hard water to produce: 2(HCO3) (carbonate) 2(H+) (acidity) 3(H20) (water) So the alkalinity (OH-) is removed, acidity (H+) is added, and Calcium (and magnesium) are absorbed by the peat thus removing hard ions from the water.

              Det här var ju intressant:
              Remember that a relatively large amount of peat placed in an aquarium will soak in ie. liquid fertilizer; so the water column may contain fewer trace elements after an addition. Once the peat's CEC threshold is reached the water column will return to its normal concentrations.

              Dvs torv *i bottnen* börjar fungera först efter att torven "mättats" och därefter med CEC kan ges till växter, men torvfiltrering där man byter ut torvstrumpan med jämna mellanrum (eller som med Sera Florena hela vattenkolumnen) borde det bli mindre bra (eftersom man slänger ut den uppbundna näringen).

              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                defdac,

                det här är en luring. Torv binder tungmetaller av alla kategorier, men en del chelaterar den i stället, såvitt jag kopplat det. Det innebär ju att en del ämnen kommer att finnas tillgängliga för växterna ändå. Torven har jag också för mig funkar annorlunda under syrerika respektive syrefattiga förhållanden, så det med botten skriver jag inte under på rakt av. Torv i vattenkolumnen och torv i botten tror jag kan ge lite olika resultat.

                Kalcium och magnesium hör inte till dem som kan plockas upp igen så vitt jag greppat det, men exakt var de "tar vägen" har jag inte pejl på. I ett kar där jag vill ha Ca och Mg hade jag i vart fall inte kört med torv i någon form. Fast nja... jag är ju på gång att kombinera Onyx med torv, så osvuret är bäst.

                Fredde,
                vad har du för hårdhet i kranvattnet och hur ofta byter du vatten? Långt de flesta normala kar i Sverige drar sig mot surare och mjukare vattenvärden efter ett tag. Kan vara värt att kolla upp.

                Hilsen!!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Torv binder tungmetaller av alla kategorier, men en del chelaterar den i stället, såvitt jag kopplat det. Det innebär ju att en del ämnen kommer att finnas tillgängliga för växterna ändå.
                  Ja det är CEC:en du pratar om. Torven binder upp metallerna och torven slutar ge pH-sänkande förmåga varvid man byter ut den - dvs den har fungerat som en näringssvamp om man bara kör den i filtret.

                  Har man den i bottnen däremot så kommer den bara göra det initialt och sedan kan växterna också få tillgång till den via CEC:en.

                  så det med botten skriver jag inte under på rakt av. Torv i vattenkolumnen och torv i botten tror jag kan ge lite olika resultat.
                  Vad är det du inte skriver under på? Vi verkar rörande överrens om du medger att det inte fungerar på samma sätt i bottnen som i vattnet?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Vad är det du inte skriver under på? Vi verkar rörande överrens om du medger att det inte fungerar på samma sätt i bottnen som i vattnet?
                    Prexis det jag menade. Vi ÄR rörande överens... *lurar* ...och jag som tänkte att vi kunde gnabbas lite, det var ju ett tag sedan... *skratt* En annan gång!!

                    Hilsen!!

                    Kommentar

                    • Edlund
                      • September 2004
                      • 330

                      #11
                      Hur länge håller sig torv aktivt ? har en strumpa som jag haft lite i olika kar.La ner den nyss i mitt diskus kar.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #12
                        Edlund,
                        det är vansinnigt svårt att säga. Torv har väldigt olika utgångsläge - en del är inte ens aktiva från början. Enda sättet är att testa torven i avseende kring ph/kh. Lägg lite i ett glas kranvatten som du har mätt innan och se vad som händer efter några dagar. Då vet man, annars inte.

                        Hilsen!!

                        Kommentar

                        • Edlund
                          • September 2004
                          • 330

                          #13
                          hehe ok får vänta o se då.Sänker torvet kh ? för det vill jag inte!

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo

                            #14
                            Edlund,
                            enda sättet att få reda på det är att testa torven. En del torv sänker kh finfint, andra gör ingenting. Olika kvalisort. Testa, inte vänta och se.

                            Hilsen!!

                            Kommentar

                            • Fredde S
                              • February 2004
                              • 68

                              #15
                              Ursprungligen skickat av PatrikMalmo
                              defdac,


                              Fredde,
                              vad har du för hårdhet i kranvattnet och hur ofta byter du vatten? Långt de flesta normala kar i Sverige drar sig mot surare och mjukare vattenvärden efter ett tag. Kan vara värt att kolla upp.

                              Hilsen!!
                              Jag bor som sagt i uppsala där vi nog har sveriges hårdaste vatten =)

                              och jag byter ca 1/4 del - 1/3 varje vecka.

                              så om jag har tolkat er rätt så skulle jag ju kunna testa att strunta i torv extraktet under en tid.
                              hur tillsätter jag lite extra kalcium på ett smart sätt.

                              /Fredde. som funderar på att sälja sina altum nu, dock så e dom så fina nu när de är fullvuxna " 30 cm"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...