Långsamväxande växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Långsamväxande växter?

    Hej!
    Ska flytta ett 50 liters kar, och tänkte då (återigen) försöka med växter, vilket jag har problem med till skillnad från fiskar
    I karet har jag ett par ciklider och ett par malar.
    Lyset är 20 W Powerglo, dvs. inte särskilt starkt. Har inga reflektorer eller dylikt.
    Tänkte byta 30-40 % varje vecka.
    Köra med bottengödning.
    TMG (5 ml) vid varje vattenbyte)

    De växter jag tänkte ha är följande:
    1 anubias, javamossa, Microsorum pteropus "Windeløv", microsorum (vanlig javaormbunke) och kanske en svärdplanta.

    Går detta, eller är det för många långsamväxande växter, dvs. kommer det få extremt mkt alger på sig? Har nämligen bara haft tur med de långsamväxande arterna, inte några snabbväxande
    Är det ngt annat som itne stämmer?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    ops...
    Glömde säga att jag troligtvis kommer att ha lite vattenpset också;P

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      I ett sådant kar hade jag enbart hållt mig till långsamtväxande arter faktiskt. Skippa svärdsplantor, de blir för stora och växer fort när/om de kommer igång. Vattenpesten hade jag också lugnt skippat. I och med det blir bottengödning onödigt också.

      Blir det några synliga alger i karet hade jag haft i lite vanlig andmat (flytväxt), stor eller liten variant, för att suga kväve och fosfor. Möjligt alternativ som flyter i ytan är Hornsärv. Bara att kasta en del växter om de tar över ytan. Har haft många sådana kar, och de funkar finfint.

      Hilsen!!

      Kommentar

      Arbetssätt...