Varför dör inte cyanon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #16
    karon
    <hr noshade size="1">
    Provat "Redoxin" ?
    <hr noshade size="1">

    Nope. vad är det?

    Messier,
    Jag drar mig nog inn i det sista innan jag häller i något från Tetra medica igen..
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Messier
      • January 2004
      • 187

      #17
      plizken:
      Tja..det tycks tydligen funka hos andra..Själv har jag idag kört igång "Oxydator"...det har tydligen en negativ inverkan på den här "pesthärden"...vi får se vad som händer...

      Kolla på http://www.oxydator.de/oxydate4.htm

      Där skrivs det en del om fördelarna med detta..kan vara värt ett försök iaf...Jan
      Mvh Jan

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

      Kommentar

      • Ann-Kristin
        • September 2004
        • 22

        #18
        Vi läste lite mer noggrant på fungistop-flaskan. Det står ingenstans att inte skaldjur tål medlet, däremot var den ca 1 år gammal, tack för det, snälla Zooaffär.
        300L Växtkar

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #19
          Oxydator är redan provat och det fungerar förträffligt med undantag för att växterna tog rejält med stryk av det..
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #20
            Redoxin är ett algmedel jag köpte en gång när jag beställde lite grejer från aquaristic.net ( http://store.aquaristic.net/AQ017c3c96a80e36ef9a0d99088c00624d/app/details.php?shop=1,530,0,0,id3015,,0, ).
            Alla fiskar, växter och snäckor klarade sig opåverkade, färgar vattnet (och kläder, jag spillde lite ) gulgrönt och på ett par dagar var cyanon borta.
            Hade du bott lite närmare hade du kunnat få en skvätt.
            Kanske du skulle höra dig för om det är någon som skall beställa därifrån som du skulle kunna sambeställa med ?
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Ann-Kristin
              • September 2004
              • 22

              #21
              Karon. Kan du inte skicka en skvätt på posten..
              Värt ett försök.
              300L Växtkar

              Kommentar

              • Messier
                • January 2004
                • 187

                #22
                Hej !

                Redoxin finns även på Aquaristikshop . se länken

                https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=278050&t=temartic_e&userid=R2Bx osfoGBuTwfJeCFQvnFlTL4e67yZkuv0

                Jag har idag köpt hem Protalon 707 ,som skall vara verksamt mot blåalger...
                Den som lever får se...Jan
                Mvh Jan

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #23
                  Testa att släcka ett av de rör ni har dubbelt över karet. 0,72 w/l kanske är för mycket? Jag har testat en del grejer av nödtvång (resa), däribland att ha ljuset släckt i flera dygn (1,5 w/l) och ingen CO2. Blågröna är putsväck (tillsammans med en hel del grönalger också). Hinnan på ytan har dock ökat i omfattning, troligen beroende på döende alger. En intressant iakktagelse i sammanhanget är att Hydrillan (en sanslös bicarbväxt) uppvisar biogenisk dekalcifikation på en del blad - enbart med lite insipprande dagsljus!!

                  Enligt Barr är tydligen ljuset bästa "gas/broms"-mekanismen i växtkar, och all min erfarenhet säger samma sak i verkliga växtkar. I mer "normala" kar har jag med framgång använt även CO2 som "gas/broms", även om det inte rekommenderas av experterna. Funkar troligen ändå, eftersom ju "normalare" kar man har, desto större "wriggleroom" har man. Ljus och CO2 har ju en intressant koppling, så det är vad jag hade provat.

                  Nå. Det var mina fem öre.

                  Hilsen!!

                  Kommentar

                  • Centurion
                    • October 2003
                    • 241

                    #24
                    Jag har genomfört en lyckad utrotning av Cyano mha FungiStop och GeneralTonic, för mer info och bilder, se hemsidan...
                    http://www.adelgren.se/akvarium/

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #25
                      Jadu. det blev faktiskt bättre när vi ökade ljusmängden i karet. Cyanon breder ut sig lite långsammare men är fortfarande ganska stark.

                      Om inte det fungerar med att öka CO2 så får jag väl prova att sänka ljuset eller kanske hitta bättre rör.

                      Det där med gas/broms lät riktigt intressant.. Ett nytt tankesätt för mig.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #26

                        Vet inte om det är intressant men i min "dagbok" skrev jag.

                        2004-05-14 Har fått massor av Cyano
                        2004-05-16 Doserade Fungistop enl beskrivning
                        2004-05-17 Ingen effekt på Cyanon
                        2004-05-18 Nu har Cyanon börjat ge vika. Ligger kvar som grått äckelpäckel på blad mm
                        2004-05-19 Fjärilarna har fått lekspader mitt i "tevattnet"
                        2004-05-22 Cyanon verkar återvända
                        2004-05-23 Ny dos Fungistop
                        2004-05-24 Mekanisk rengöring överrallt jag kommer åt. Vattenbyte+gödning
                        2004-05-25 Nitratet ligger på 40ppm (SERA test så det var nog mycket ljug)
                        2004-06-10 Konstaterar att ingen Cyano syns till

                        Det tog alltså nästan en månad ifrån utbrott till fullt botat kar, tilläggas kan att jag gjorde en massa experiment med CO2-uppplösning under denna period.
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo

                          #27
                          plizken,
                          det var intressant att ökad ljusmängd gav mindre cyano - tvärtemot vad jag förväntat mig. Själva samspelet mellan ljus och CO2 är dock en äkta luring, och jag har inte sett några verkligt bra angivelser på det. Hänger troligen ihop med att folk har rätt olika växtsammansättning i sina kar, och det gör (enligt mig) en avsevärd skillnad. Är det många snabbväxare i karet är kanske mer ljus helt rätt. I dunno - men prova under ett par veckor och se vad som händer.

                          En verkligt bra rekommendation är att testa allt man gör under minst två veckor, gärna med enbart en förändring av alla möjliga variabler. Då lär man sig vad som ger resultat. Menar dock långtifrån att jag är fullärd (om man nu någonsin blir det), men det är ett sätt som jag definitivt har lärt mig mer av.

                          Hilsen!!

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #28
                            Ska prova lite olika alternativ. Nu har jag ökat växtmassan, CO2 tillförseln, ljuset och nitratet. Ska låta det gå ett tag och sen om det inte fungerar så provar jag en variabel i taget..
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #29
                              Ursprungligen postat av Messier
                              Hej !

                              Redoxin finns även på Aquaristikshop . se länken



                              Jag har idag köpt hem Protalon 707 ,som skall vara verksamt mot blåalger...
                              Den som lever får se...Jan
                              4 år senare ställer jag frågan hur protalon kuren som du körde föll ut, har själv precis startat en kur mot staghorn och lite input är aldrig fel.

                              Mvh Gaffel
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...