Varför dör inte cyanon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ann-Kristin
    • September 2004
    • 22

    Varför dör inte cyanon?

    Jag har stora problem med cyano i ett 300L växtkar. Det känns som man har provat allt.. behöver hjälp nu..

    Fungistop skulle vara effektivt med det dräpte fisk och räkor. Ingen aning varför..

    Vattenvärderna ligger på.

    * 35 ppm nitrat (höjt för att bli av med cyanon)
    * 0,5 ppm fosfat
    * 20-30 ppm CO2
    * 20 ppm Kalium
    * Fulldos TMG
    * 0,72 wattliter ( 2*floura 77, 1* biolux, 1* aquastar)

    Vad gör jag för fel?
    300L Växtkar
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Har dom någon konkurrens?

    Med dom där vattenvärdena i en burk med vatten utan växter och 0,72 watt/liter kommer Cyanon härja fritt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Jag har gjort samma tavla med Fungistop

      Det står i beskrivningen att skaldjur inte tål det.

      Firrarna dock är ju förbryllande, det är ju faktiskt fiskmedicin !

      Hur länge sedan var det som du medicinerade ??

      Det brukar ta ett par dagar innan man ser effekt.

      Alla värden borde vara OK
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Messier
        • January 2004
        • 187

        #4
        Hej !

        läs den här tråden...

        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28567

        Citat
        "Efter att ha haft problem med cyano i några månader och försökt att bli av med dem på alla vis skaffade jag Tetra Medica General Tonic. Pyttsade i efter rekomedationerna på flaskan. Lät vara i 5 dagar. Sen bytte jag 1/3 del av vattnet med två dagars mellanrum. Efter det vanlig skötsel av akvariet. Nu är det inga som helst problem längre. Känns som ett mirakelmedel efter slitet innan."

        Mvh Jan
        Mvh Jan

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Jag är "delägare" i Ann-Kristins akvarium och har ett stort finger med i spelet.

          "Defdac"
          <hr noshade size="1">
          Har dom någon konkurrens?

          Med dom där vattenvärdena i en burk med vatten utan växter och 0,72 watt/liter kommer Cyanon härja fritt.
          <hr noshade size="1">

          Det är en bastant växtmassa i det karet. (Rotala sp.''Nanjenshan'',Ludwigia glandulosa,Rotala rotundifolia, Glossostigma elatinoides , Hygrophila polysperma, Echinodorus bleheri, Vesicularia dubyana)

          Tillväxten är god och allt är svårförstått.

          oveb
          På min flaska står det att det inte har några kända skadliga biverkningar. Mysko..

          Vi körde fungistopkuren i två dagar innan det blev ohanterbart. stressade fiskar och extremt sjukligt beteende.

          vi doserade för "normal" medecinering.
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen skickat av plizken
            oveb
            På min flaska står det att det inte har några kända skadliga biverkningar. Mysko..
            Det stod inte på min flaska heller utan på det papper som låg i förpackningen. Den läste jag efter räkdöden... Att man aldrig lär sig att RTFM gäller

            Det fanns en tråd för en tid sedan där det verkade som om det fanns 2 olika sorters Fungistop. Jag skall leta lite efter den !

            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Jag såg den tråden. Jag tror att skillnaden mellan dom två preparaten var methylengult eller vad det heter..
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • Magnus W
                • March 2003
                • 247

                #8
                Ursprungligen skickat av oveb
                Det fanns en tråd för en tid sedan där det verkade som om det fanns 2 olika sorters Fungistop. Jag skall leta lite efter den !
                Japp. En som heter Tetra Medica Fungi Stop, kommer i små flaskor 25 ml nånting. Den andra heter bara Fungi Stop och kommer i större flaskor 100, 250 ml.
                Den stora flaskan innehåller, förutom silverkolloid, malakit- (eller om det var metylen) gult. Den lilla innehåller bara silverkolloid (plus nån gucka -- kolloidon tror jag det var -- som antagligen hjälper silvret att förbli kolloidalt)
                Det är den lilla flaskan man vill åt för cyanobekämpning. Jag vågar dock inte svära på att den är helt ofarlig för skaldjuren, men den dödade inte av snäckorna i mina akvarier.

                -- MW
                Plats här för fyndig signatur

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det är en bastant växtmassa i det karet.
                  Ser du bottnen om du kollar uppifrån? Man har väldigt olika bedömningsgrunder vad som är bastant växtmassa.

                  Lyckas Cyanon sätta sig på några växter? Vilka isåfall? Om inte: Var kryper Cyanon fram?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Flaskan jag använde var tetras 30ml-flaska. Bara silvercolloid och colloidon.
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      Defdac
                      <hr noshade size="1">
                      Ser du bottnen om du kollar uppifrån? Man har väldigt olika bedömningsgrunder vad som är bastant växtmassa.

                      Lyckas Cyanon sätta sig på några växter? Vilka isåfall? Om inte: Var kryper Cyanon fram?
                      <hr noshade size="1">

                      Man ser botten runt glosson som är relativt nyplanterad i övrigt så är det ganska tätt och "fint". (35% av bottenytan)

                      Cyanon sätter sig på alla växterna utom på Echinodorus bleherin.

                      Jag ska villigt erkänna att jag inte förstår vad som händer. Börjar snegla åt antibiotika men jag är lite feg vad gäller dom fungistophärjade fiskarna.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Om dom lyckas sätta sig på växterna kan inte fotosyntesen vara igång, och då är det som vanligt det här:
                        * 20-30 ppm CO2
                        som är boven.

                        Och utan CO2 och så mycket gödning kommer Cyanon återigen inte ha någon som helst konkurrens, speceillt inte om man ser så mycket av bottnen uppifrån. Det är ganska glest planterat låter det som.

                        Få igång ogräsen (rotundifolian, polysperman och glosson) så kommer problemet sannolikt att försvinna.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • plizken
                          • April 2004
                          • 1293

                          #13
                          Jag trodde att det skulle räcka.. Jag har försökt hålla mig till tabellen men å andra sidan så kanske den är anpassad för mindre växtmassa än vad som finns i Ann-Kristins kar. Vad vet jag..

                          Kanske dags att slänga ut den gamla dennerlereaktorn och hänga på någon som klarar av att lösa lite mera CO2.

                          Med en pump på 1050 obromsade liter per timme får jag den inte att lösa mer än till mitten av det gröna på tabellen. Jag kan inte dra på mer cirkulation utan att det börjar virvla runt växter i karet så jag får nog öppna på lädret igen och skaffa en ny reaktor.


                          Alla dessa problem för att tanten kikade på Defdacs blog och ville ha ett eget växtkar..=)

                          Medans mannen tänker handlar kvinnan. (För mannens pengar)

                          Tack för hjälpen.
                          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                          Kommentar

                          • Karon
                            • January 2002
                            • 3170

                            #14
                            Provat "Redoxin" ?
                            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                            Kommentar

                            • Messier
                              • January 2004
                              • 187

                              #15
                              Hej !

                              lås mitt korrigerade inlägg ovan..jag har själv fått problem med denna "pest" och skall testa Tetra Medica General Tonic när jag har fått hem det i veckan som kommer...Jan
                              Mvh Jan

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                              Kommentar

                              Arbetssätt...