Botten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillan95
    • October 2004
    • 22

    Botten...

    <font face="Arial"></font id="Arial">
    Blir snart tokig!!!

    Har letat och letat men hittar en nån växt som gjör som jag vill att den ska gjöra.

    Hade velat att den skulle kunna växa bland ganska grovkornit grus och täcka hela botten med en fin "mossbädd" dock ej för hög. Finns det nån sån växt?

    Vart får man i sådanna fall tag på den?

    Vart får man tag på sånna pyttesmå söta flytväxter som flyter vid utan löst med bara några få blad?

    Finns det blommande växter till akvariet?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Mossbädden är nog inte så enkelt.
    Det jag närmast kommer att tänka på är att somliga tar gaffelmossa och binder ner den med plastlina. Lileaopsis skall kunna ge en fin matta men då behöver man mycket ljus och växtakvaristiskt hokuspokus
    Flytväxter finns ibland annonserat på zoopet. Och ibland på välsorterade akvarieaffärer. Fråga runt i lokala akvarieföreningen. De sprids ofatare den vägen. Förutom andmat som sprids vilken väg som helst.
    Många växter är egentligen blommande t ex Cryptocoryner men gör det sällan i den submersa fasen (när de är under vatten). Växter som kan blomma när de är under vatten är t ex olika näckrosor - t ex så kallad Tigerlotus om man har lite tur och mycket ljus.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      växtakvaristiskt hokuspokus
      Gödning är inte direkt hokuspokus. Fråga vilken bonde som helst, men jag tvivlar att du är den som vill lyssna och lära dig.

      En relativt ny intressant växt som stämmer ganska bra in på lillan95:s krav är Monoselenium tenerum, förut kallad Pellia. Den har väldigt liknande krav som Javamossa, men breder ut sig mer som en matta och har ett väldigt unikt utseende:
      http://www.tropica.dk/catalog/images/articles/akvaristik/monosolenium/monosolenium1.jpg
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        är det den mörkgröna i mitten?
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • lillan95
          • October 2004
          • 22

          #5
          Vilken underbart vacker växt.

          Kommentar

          Arbetssätt...