Belysning/ orsak till alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pascal
    • October 2002
    • 143

    Belysning/ orsak till alger

    Hej! Hoppas befinner mig i rätt ämne!!!!

    Jag läste i någon book att man ska absolut inte ha belysningen på mer än 14 tim/dygn vilket tycker jag låter väldigt mycket. Jag vill gärna inte få alger i mitt aq och fick för mig att för mycket direkt ljus på inredningen var oftas orsaken till det. Min belysning är inte på mer än 6 tim/dygn vilket kanske är för lite....
    Hur kan man få reda på vilket är bäst vad det gäller det?



    En nybliven biten aqvaristen
    Mvh /Pascal
    -------------------
    Our attitude toward life makes every possible difference to our living.
  • fredde88
    • July 2002
    • 174

    #2
    6 timmar tycker jag låter lite jag har på min belysning 12 tim/dygn
    och jag har ganska lite alger
    men jag tycker att du ska höja med 3 timmar till 9 timmar totalt
    -<font size="2">hej mina kompisar</font id="size2">

    Kommentar

    • pascal
      • October 2002
      • 143

      #3
      Tack Fredde88!

      Ifall jag skulle få alger, finns det någon slags "friendly fish cleaning product" man skulle kunna använda till att rengöra inredningen med?

      En nybliven biten aqvaristen
      Mvh /Pascal
      -------------------
      Our attitude toward life makes every possible difference to our living.

      Kommentar

      • whisse
        • July 2002
        • 312

        #4
        vilken inredning menar du?
        Det finns ju algskrapa att skrapa rent rutorna med...
        Men köp en/några malar, de käkar ju alger!

        Kommentar

        • pascal
          • October 2002
          • 143

          #5
          Nej! Jag menade självklart "stenar", speciellt dem vita.
          Jag trodde kanske att det fanns någon process man kunde ägna sig till för att rengöra dem ifall det skulle bli någon slags alginvasion.
          Jag är fullt medveten att det finns algskrapa som används för att rengöra rutorna.

          En nybliven biten aqvaristen
          Mvh /Pascal
          -------------------
          Our attitude toward life makes every possible difference to our living.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej,
            Normalt sett om man sköter akvariet på rätt sätt, inte har för mycket fisk, har rätt växter, inte matar för mycket eller felaktigt så skall man inte ha några algproblem.
            14 timmar är absolut max., 10-12 timmar är nog mer lagom. Lite tips om hur man undviker alger hittar du på denna zoopet-sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Alger
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • whisse
              • July 2002
              • 312

              #7
              Vilka alger är det du oroar dig för??? Som jag sa så fixar en algätare det mesta =) Så du ska inte behöva bekymra dig... Får du "alginvasion" så har du inte riktigt skött det på rätt sätt.

              Kommentar

              • pascal
                • October 2002
                • 143

                #8
                Tack alla för era svar! Ush.... alttid någonting man behöver veta!!

                En nybliven biten aqvaristen
                Mvh /Pascal
                -------------------
                Our attitude toward life makes every possible difference to our living.

                Kommentar

                • tbtmb
                  • October 2002
                  • 11

                  #9
                  Hej jag har ett 540 växt akvarie där jag kör 5*58w lysrör
                  jag fick problem med alger även om jag har 30st Caridina japonica,
                  2st Acanthicus, 12st Otocinclus vittatus. Lösningen för mig var att släcka ljuset två timmar på dagen, nu har jag tänt nio timmar om dagen ingen märkbar skillnad på växterna men grymm skillnad på mängden alger.



                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    Lösningen för mig var att släcka ljuset två timmar på dagen, nu har jag tänt nio timmar om dagen ingen märkbar skillnad på växterna men grymm skillnad på mängden alger.
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                    Jag tvivlar starkt på att det är bra för växterna att släcka ljuset när dom fotosyntiserar som bäst, även om jag sett detta tips ibland på forumen.
                    10 timmars fotoperiod med starkt ljus brukar växterna klara av att utnyttja till fullo och då ska man se till att dom får kvalitetsljus utan avbrott - all tid där ljuset försvinner under dessa timmar är förlorad tid från växtens synvinkel.
                    Vid lite mindre ljus går det att förlänga denna period till 14 timmar, men efter det är det ganska lönlöst att ha på ljuset (för växternas del - algerna gillar det dock).

                    Vissa växter tål "middags tuppluren" väldigt dåligt (R. macrandra):
                    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9508/msg00031.html
                    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9711/msg00201.html
                    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9512/msg00198.html



                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • pascal
                      • October 2002
                      • 143

                      #11
                      Humm!! Så många goda råd!
                      Jag håller på med undersöka frågan mycket.
                      Jag tror att det bästa är att prova fram och se det som händer men 9/10 tim låter rimligt.

                      En nybliven biten aqvaristen
                      Mvh /Pascal
                      -------------------
                      Our attitude toward life makes every possible difference to our living.

                      Kommentar

                      • tbtmb
                        • October 2002
                        • 11

                        #12
                        defdac det funkar för mig som sagt, sedan gör väll alla precis som dom vill.Det är precis lika bra växtlighet nu som innan.
                        Lite av det roliga är väll att prova sig fram eller ?


                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                          defdac det funkar för mig som sagt, sedan gör väll alla precis som dom vill.Det är precis lika bra växtlighet nu som innan.
                          Lite av det roliga är väll att prova sig fram eller ?
                          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                          Om Rotala macrandra dör av en ljuspaus mitt på dagen så vet jag inte om man kan säga att din strategi fungerar "bra"? Och då är det väl onödigt att tipsa om en sådan strategi, även om den fungerar för just *dig*?

                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Micke J
                            • August 2002
                            • 277

                            #14
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hej jag har ett 540 växt akvarie där jag kör 5*58w lysrör
                            jag fick problem med alger även om jag har 30st Caridina japonica,
                            2st Acanthicus, 12st Otocinclus vittatus. Lösningen för mig var att släcka ljuset två timmar på dagen, nu har jag tänt nio timmar om dagen ingen märkbar skillnad på växterna men grymm skillnad på mängden alger. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Vad hade du för belysning och växlighet i akvariet innan du ökade till 5*58 w?
                            Micke J

                            Kommentar

                            • tbtmb
                              • October 2002
                              • 11

                              #15
                              ett lysrör mindre.
                              växter
                              Ceratophyllum demersum
                              Alternanthera reineckii
                              Bacopa monnieri
                              Hygrophila corumbosa
                              Hygrophila polysperma
                              Eustralis stellata
                              Nymphaea lotus (röd)
                              Echindorus osiris
                              Echindorus magdalenensis
                              Riccia fluitans
                              Cardamine lyrata

                              Kommentar

                              Arbetssätt...