Växter & ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SaraP
    • August 2004
    • 140

    Växter & ljus

    Vad händer om man har ljuskrävande växter (4-5 på "zoopetskalan") i ett akvarium med för lite ljus? dör de eller växer de bara inte? Det kanske är olika beroende på sort, men vilka klarar sig utan att dö?
    är sugen på växter men har inte råd med ny ramp...
    *Min Zoon*
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    En god gissning är att varje "steg" innebär ca 0,2W/liter.

    1&2 ungefär 0,2
    3 0,4
    4 0,6
    5 0,8 och mer.

    Obs , detta är en GROV uppskattning

    Många växter med höga krav på ljus blir fula nertill om du underdimensionerar ljuset och det är ju inte så kul ?

    De växer åxå gärna på längden istället för bredden med dåligt ljus.

    Kanske är det för de strävar efter mer ljus, vad vet jag !




    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • SaraP
      • August 2004
      • 140

      #3
      ojdå, räknade ut att jag har ungefär 0,2 w/liter bara! får nog satsa på växter med ljuskrav 1 & 2 tills jag har råd med en ordentlig belysning... trist. Undrar varför de säljer akvariepaket med så "mesiga" lysrörsramper...
      *Min Zoon*

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Du kan ju alltid piffa till det lite granna med ett Philips Aquarelle rör och reflektor !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Man säljer akvarier med "klena" lysrörsramper därför att få människor är beredda att betala vad det kostar med uppemot 1W ljus/liter vatten. Inköpskostnad, underhållskostnader med nya rör och driftkostnad i form av en enorm elräkning är rätt betungande för växtfreaken. Det blir också lätt värmeproblem för de stackars fiskarna i karet.

          Det finns rätt många växter med ljuskrav 1 & 2. De växer måhända inte alls så snabbt, men de behöver i gengäld inte heller så mycket gödning och koldioxid i karet att det behöver tillsättas separat.

          Kommentar

          Arbetssätt...