Tåliga växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Tåliga växter?

    Hej!
    Finns det några växter som klarar att leva på 2*30 W i ett 200 liters, med enbart bikarbonat som gödning, förutom det som kommer från fodret samt maten?
    Hade förut växter i karet, både vallisneria och anubias barteri var. barteri, men både drabbades hiskeligt av alger. (började komma när jag hade på reflektorer under en tid).
    Efter ett tag tog jag bort min i övrigt mkt fina anubias. den växte bra, men många av bladen var täckta med alger
    Mina vallisneria växkte, eller spridde sig i alla fall bra, men de blev inte längre en ca 10 cm, utan ruttnade sedan.
    Fick rådet att göda med tmg, KH2PO4 och KNO3, vilket jag gjorde. Märkte ingen skillnade, och tog sedan bort alla alger.
    Nu, efter ett par månader, så tar jag 2 ggr i veckan bort alger från rutorna, vilket jag kan leva med. Det tråkiga är att sanden har så smått börjat bli mörkare av små alger (antar jag).
    Då undar jag:
    OM jag hade i ett par anubias eller javaormbunke, hur skulle det pvåerka akvariumet? Skulle de klara sig utan att få alger i mitt 50 cm höga akvarium (utan täckglas samt med klart vatten).
    Hur skulle man kunna göra så att vallisnerian skulle kunna överleva?
    Är hemskt osäker inför om jag ska testa med växter eller inte. Oftast lyckas jag bara med växter en kort tid, och sedan går det åt skogen, men täntke nu planera allt innan. (jag vet att det är lätta växter, men det verkar inte så för mig)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Några perifera kommentarer.
    Jag tror inte som vissa här på forumet att växtakvaristik är en exakt vetenskap.
    Jag har en djungel av vallisneria och några andra växter med 20 W tämligen normalt ljusrör i ett överbefiskat 60 liter akvarium med övermatning som gödning och cirka 30-40% vattenbyten var 7-10:e dag. Cirka 30-talet ungpaletter utgör fiskbeståndet.
    Att till varje pris få just "den där växten" att klara sej är nog att utmana ödet. Pröva några normala växter och se vad som går bra. Var nöjd med de växter som klarar sej. Anubias och javaormbunkar är väldigt långsamväxande arter. Anubias är ju egentligen inte ens en riktig akvarieväxt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ursprungligen skickat av erikthur
      Några perifera kommentarer.
      Jag tror inte som vissa här på forumet att växtakvaristik är en exakt vetenskap.
      Ok.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Syftade på denna tråd:
        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31023
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Dreff
          • September 2004
          • 48

          #5
          tycker du skall prova med Anubias nana (tror den heter så) har 3st som jag har fäst på en träbit.

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Ok...
            Så jag bör skaffa ett antal olika växter och sedan se hur det går?
            När jag tänker efter så borde väl gödningen från maten ge en hel del, eller?

            Mvh malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              erikthur:

              Jag försökte i den tråden göra en lite filosofisk liknelse emellan datorer och akvarier.

              Men det var det i stort sett bara någon enstaka som förstod !!

              DU var inte en av dem !!!!
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • sternborn
                • September 2002
                • 31

                #8
                Jag har haft Cryptocoryne usteriana med mbunas å det funkade, kan kanske vara värt ett försök (den é snygg)

                Jocke
                Tropheus sp. "black", Kiriza, Massa Malawi och ett gäng diskusar.

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  hm...
                  men är inte cryptocoryne lite mera ljuskrävande än vad mina är?

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen skickat av oveb
                    erikthur: Jag försökte i den tråden göra en lite filosofisk liknelse emellan datorer och akvarier.
                    Men det var det i stort sett bara någon enstaka som förstod !!
                    DU var inte en av dem !!!!
                    Ursprungligen skickat av oveb

                    Det går nära nog ALLTID att gräva sig fram till EXAKT vad som gick fel !! Samma sak gäller växtkar , mät värdena och rätta till dem så kommer det till nära 100% säkerhet att fungera !!
                    Svårt att missförstå vad du menar med 100% tycker i alla fall jag.
                    Vad gäller usterianan - go for it. En riktig fantastisk växt när den vill...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Vad gäller usterianan - go for it. En riktig fantastisk växt när den vill...
                      Haha. 8)

                      Här skulle jag kunna börja förklara, men eftersom du bestämt dig för att växter gör som dom vill och du inte kan påverka det med klyschan att växtakvarier inte är en exakt vetenskap så struntar jag i det.

                      Ge en växt det den vill ha och den kommer växa. Voodoo, musik och böner exkluderat.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Ursprungligen skickat av erikthur

                        Svårt att missförstå vad du menar med 100% tycker i alla fall jag.
                        Vad gäller usterianan - go for it. En riktig fantastisk växt när den vill...
                        Nu stod det ju inte 100% om du läser ordentligt

                        Jag tycker bara ett det är synd att du säger saker som:

                        Att till varje pris få just "den där växten" att klara sej är nog att utmana ödet.
                        Vill man att just "den där växten" skall klara sig så är det för mig självklart att ge den optimala förhållanden.

                        Det är ju själva utmaningen som är kul !

                        eller

                        Var nöjd med de växter som klarar sej.
                        Säger även det en del om ditt intresse för växter!





                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • Schull
                          • August 2004
                          • 2889

                          #13
                          Det här är ju lite dagis stuk! det här ska bli kul att följa
                          Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Jag skulle bara vilja så här i förbifarten gratulera växtakvaristikens vänner till att de tycks ha löst sin del av världsmysteriet.
                            För resten av de biologiska frågorna återstår säkert hundratals år att komma lika långt eller möjligen tusentals.
                            Förlåt en skeptiker - men det ingår liksom i min utbildning.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #15

                              Dagiset har stängt i mina ögon
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...