Dålig tillväxt +algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #31
    Ursprungligen skickat av jorgen41
    Dessa värden håller jag i princip konstanta.
    snip..

    Kh 3,5
    Ph 6,2-6,4

    snip..
    jorgen41: jag är fortfarande ruggigt imponerad att du kan hålla 40-66 ppm koldioxid genom att tillsätta 13 ppm?!? Vad är hemligheten?
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30960&whichpage=5
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • AzA
      • April 2004
      • 21

      #32
      Gjorde ett 50% vattenbyte idag. Tillsatte därefter 0.15 ppm Fe (nutrisi) 15 ppm NO3 och 1 ppm PO4 (k 10ppm genom KNO3 och KH2PO4).

      Kranvattnet har en alkalinitet på 46 ppm CO3 och ett pH på 8.

      Testade bara KH och pH efter vattenbytet, KH=3 och pH=6

      Koldioxidtillsatsen stängdes av 16:30 när jag upptäckte att fiskarna inte mådde direkt bra (lyckades rädda samtliga konstigt nog) H var så lågt att jag inte funde mäta med mitt test.

      Kan det ha varit enbart koldioxiden som surat ner vattnet så enormt?
      Det som talar för det är att det har gått att skaka och vädra ur det som orsakat en del av surheten, får upp pH i testet till 6,8 på så sätt.

      Tillsatte bikarbonat för att stabilisera vattnet lite, så nu blir det förhoppningsvis att sikta in sig på ett lite högre pH.. KH ligger nu på 5. Tillsatte 5g till 200 liter vatten (uppmätt genom att mäta flödeshastighet till akvariet och åtgången tid för att fylla akvariet), fick fram att det skulle höja KH 2 grader.

      Återstår att se om jag lyckats nolla karet tillräckligt för att åtminstone få igång fotosyntesen till samma niva som den varit tidigare.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Spännande. Om fotosyntesen inte kommer igång så testa att dosera några ppm Mg och se om du ser skillnad direkt. Mg är väldigt viktig för fotosyntesen, så om värdena av någon anledning inte stämmer från vattenverket så skulle det vara ett intressant test om fotosyntesen inte drar igång.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • AzA
          • April 2004
          • 21

          #34
          Har lyckats få igång fotosyntesen på en någorlunda acceptabel nivå, men tyvärr så har de tidigare små trådalgerna även lyckats växa till sig oroande mycket.

          Har därför börjat förbereda ett litet karantänsakvarium för de växterna som jag är mest rädd om (70 liters med 2*20w + 1*15w sunglo lysrör)

          Börjar misstänka att den dåliga tillväxten och algproblemet (trots gödningsnivåerna och ljusmängd) till viss del beror på lampan. Tur att man är lite smått galen, blir med största sannorlikhet till att köpa en 150W MH armatur under början av veckan för att testa.

          Då med ny botten och kraftigt rengjorda växter. Blir det skuggor så kompletteras detta med lysrör. Eller kan det räcka med en 40cm 150W MH armatur för att lysa upp en 0,5m2 trekant (0,85*0*.85*1,20)?

          Kommentar

          Arbetssätt...