Alger som markör för övergödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Alger som markör för övergödning?

    Hej!

    Jag har ett 150 liters kar med 80 w ljus med reflektorer.

    jag doserar automatiskt 40% av fulldos pmdd varje dag utan fosfat(från hjortgatan, enligt Thomas gamla kalkylator). Jag har ca 0,2 mg fosfat från fodret.

    Jag har ingen co2, men jag har ett kh på 10.
    70% av botten är täckt med anubias och crypto coryne och en stor svärdplanta. och några Alternanthera reineckii(smalt papegojblad).

    Nu är jag rädd att jag doserar för mycket gödning. Järnet försvinner snabbt och jag antar att resten går i samma takt.

    Anubias ser lite bleka ut och jag vill öka på järnet mer för att se om det hjälper.

    <font size="3">Kan jag lita på att algerna frodas om jag får förmycket av någon ingrediens i pmdd:n.
    </font id="size3">
    Jag byter 50 % vatten varannan vecka men jag vill inte att mina fiskar ska må dåligt.

    Nu blir det lite grönalger på glaset där det är fullt ljus efter en till två veckor och anubiasen har lite små prickalger på sig. En liten sugmal jobbar i sin takt(hoppas att jag inyte svälter den)

    Urban
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag har ca 0,2 mg fosfat från fodret.
    Tror du ja 8) Just den nivån är ett tydligt tecken på att det bara är residualer uppbundna i DOC som inte är tillgänligt för växterna.
    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200312/msg00624.html
    "So if you don't do water changes, and you measure 0.2ppm of PO4 then you likely have no ppm of PO4 available for the plants, it's all bound up in organic molecules."

    Jag fattar inte varför alla akvarister är så jäkla rädda för KH2PO4. Alla dom som börjar skjuta ner det och som har bra CO2-halt går aldrig tillbaks. Fosfat är ett av dom viktigaste ämnena för växter och i alla naturområden där växterna tar över och tränger undan algodlingar är det höga fosfatnivåer.

    Nu är jag rädd att jag doserar för mycket gödning.
    Hur får du ihop det med:
    Järnet försvinner snabbt och jag antar att resten går i samma takt.
    Anubias ser lite bleka ut och jag vill öka på järnet mer för att se om det hjälper.
    ?

    <font size="3">Kan jag lita på att algerna frodas om jag får förmycket av någon ingrediens i pmdd:n.
    </font id="size3">
    Utan gödning och mycket växter kan du lita på att algerna tar över eftersom algerna klarar mycket lägre gödningsnivåer.

    Att du sedan inte kör någon CO2 gör det hela betydligt svårare. Jag skulle börja med att testa en fulldospuls av allt såfort järntestet visar 0. Nitrat OCH fosfat.

    Nu blir det lite grönalger på glaset där det är fullt ljus efter en till två veckor och anubiasen har lite små prickalger på sig.
    Grönalger på glaset får alla akvarister. Prickalger på Anubias får fosfatbegränsade burkar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      Tusen tack!

      Tror du ja 8) Just den nivån är ett tydligt tecken på att det bara är residualer uppbundna i DOC som inte är tillgänligt för växterna.
      http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200312/msg00624.html
      "So if you don't do water changes, and you measure 0.2ppm of PO4 then you likely have no ppm of PO4 available for the plants, it's all bound up in organic molecules."
      Mycket intresant!

      Jag fattar inte varför alla akvarister är så jäkla rädda för KH2PO4.
      Pga dåliga erfarenheter med blågröna.
      Jag hade redan doserat fosfat om jag hade haft nåt. Hjortgatan har stängt och jag har försökt att maila jocke i fredags. inget svar än.
      Jag funderar på bakpulver men mitt mgso4 är också slut. Jag har börjat titta på alternativ men inte hittat någon enkel utväg. man kan kanske använda trädgårdsgödning och kompletera med det som fattas
      i form av seltin, salpeter, tmg och bakpulver. Jag ska bara sätta mig ner och försöka räkna ut doserna.

      Nu är jag rädd att jag doserar för mycket gödning
      En fullvuxen marmorgurami dog för mig och jag kan bara mäta naturligt nitrat med mitt hagenstest.

      Kan jag lita på att algerna frodas om jag får förmycket av någon ingrediens i pmdd:n.
      därav även denna frågeställningen. Alger är kanske bra markörer när det gäller järn och nitrat men funkar dom även för dom andra ämnena?

      Grönalger på glaset får alla akvarister
      Jag vet och det är bra tecken på vattenkvaliten har jag fått för mig. Alger i normal takt men jag kan ha fel.

      Utan gödning och mycket växter kan du lita på att algerna tar över eftersom algerna klarar mycket lägre gödningsnivåer.
      Helt överens! Därav frågan i rubriken. Kan man lita på algerna så man ser om vattnet blir överbelastat eller får ojämna gödningsnivåer?

      Att du sedan inte kör någon CO2 gör det hela betydligt svårare. Jag skulle börja med att testa en fulldospuls av allt såfort järntestet visar 0. Nitrat OCH fosfat.
      co2=ekonomisk fråga men även tid. renovering av villan kostar både kraft och pengar.
      jag tycker att det verkar konstigt att ett kar kan dra 40% av fulldos av gödning utan co2. jag har mäskat förr men tröttnade och köpte enklare växter. men jag ska ha co2 sen fast då på flaska.

      Urban

      Kommentar

      Arbetssätt...