Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Kan tofsalgerna växa sig starka i för mycket nitrat/fosfat?
    Det kan dom säkert som alla epifyter, det gäller bara att hitta en balans som gynnar vissa rackare mer än andra. Jag är absolut ingen expert på toffsalger och hade problem med sådana ett tag.

    Det var vissa stenar som blev angripna och även om växterna mådde kanon och jag hade bra näringsnivåer så satt dom kvar. Jag fortsatte slå på dom (med tandborste och tog ibland ur dom och skrubbade i badkaret) och efter ett tag hade jag tydligen en miljö som gynnade andra alger.

    Jag kan se en del toffsar på extremt svårtillgängliga och lite mörkare ställen som längst ner framme vid rutan ibland på glaset och ibland på vissa gruskorn.

    Jag verkar inte kunna bli av med mina hur jag än gör, och jag ligger högt i nitrat/fosfat.
    Högt i nitrat hmm.. Det låter lite som det här fenomenet med att vissa märker att Cyano tar sig väldigt bra bortom 50 ppm:s nivån, trots att dom egentligen karaktäriseras som sådana som inte behöver något kväve alls.

    Samtidigt har jag själv gått ner ganska mycket i nitratdosering och upp väldigt mycket i fosfatdosering.

    Så kontentan av det blir ju ganska motsatt det tips jag gav ovan.

    Detta är ju inte direkt exakt vetenskap. Vid algangrepp (senast trådalger) så brukar jag försöka låta bli att fokusera på algerna och lägga allt fokus på växterna. I växtakvarier tycker jag ofta det verkar vara något ämne man låtit studsa förmycket mot 0-gränser - hellre pendla mellan 20 och 10 ppm NO3 än 5 och 0. Allt för att vara säker på att växterna har allt.

    Men visst kan man övergöda. Jag har varit lite väl häftig med NutriSI och det gynnade helt klart trådalgerna mest. Jag skruvade upp CO2-halten och sänkte utblåset så att inte vattenytan skvalpade och satte ner mikrogödningen en bit (svagare lösning) och det rätade upp sig ganska snabbt även om jag ser trådar här och var. Dom försinner i ungefär samma takt som jag orkar vara där och pilla bort dom. Växterna växer mer än dom och med varje trimning och vattenbyte decimeras dom för mycket för att fortsätta vara något problem.

    Toffsalger är inte lika smidigt att slå på som trådalger eftersom dom sitter så jäkla hårt, och då blir dom naturligtvis kvar längre efter att man rätar upp saker och ting.

    Ok, så då behöver jag alltså kväve,en dum fråga kanske men hur får jag tag på det, kan man köpa någonting som innehåller kväve i akvarieaffären?? Eller är det KNO3 och KH2PO4 som jag behöver , och isåfall var får jag tag på det?
    Det är KNO3 och KH2PO4 som gäller, men även om du börjar dosera det så kommer inte toffsarna plötsligt bara försvinna. Man får gnugga knogarna blodiga ganska ofta när man har toffsalger, men det kan ju kännas bra om man lyckas få vanliga grönalger att sätta sig på de ställen som tidigare varit angripna av toffsalger.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • nikki
      • May 2004
      • 224

      #17
      Ok, var får jag tag på KNO3 och KH2PO4 ??
      Katti

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #18
        kolla svar Nr 2 i min post ... ligger 1 efter dig i listan
        annars är länken
        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31651
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        Arbetssätt...