Skillnad mellan H.leucocephala & C.lyrata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Skillnad mellan H.leucocephala & C.lyrata

    Hur ser man lättast skillnad på Hydrocotyle leucocephala och Cardamine lyrata?
    Var och köpte någon av dessa i lördags, och noterade inte namnet eftersom jag var säker på att det var en C.lyrata (Yeah right!)
    Såg sedan en bild på H.leucocephala och blev osäker.
    Finns det något att titta efter som inte den andra arten har?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag ringde till affären och fick bekräftat att det var C.lyrata jag köpt, men det kan ju ändå vara intressant att veta hur man kan skilja dem åt.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Ett karatärsdrag är att det verkar som att i surt vatten trivs H.leucocephala men inte C.lyrata.

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #4
        Hydrocotylen blir inte så hög som Cardamine lyratan, den har även lite mörkare blad. C.lyratan gillar inte varmt vatten och Hydrocotylen kan du äta, vad cardaminen smakar vet jag inte!
        På Tropicas hemsida finns det beskrivning på växterna i plantavdelningen:
        http://192.38.244.204/go.asp?show=tropica
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Nja det var inte så jag menade.
          Att den ena är högre, längre, kortare, tjockare eller finare går ju inte att avgöra om man bara har den ena och vill veta vilken det är. Om man hade båda skulle ju den informationen kuna hjälpa till att avgöra vilken som är vilken.
          Jag var mer ute efter något mer specifikt som kan identifiera eller avfärda, utan att man behöver jämföra de båda.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            Hydrocotylen luktar kryddigt när man gnuggar bladen eller bryter av stjälkarna, den används ju i matlagning. Cardamninen har inte samma kryddiga lukt, den luktar som andra gröna akvarieväxter, lite gräsaktigt. Så ta dig en tugga! Grässmak=Cardamine Kryddsmak= Hydrocotyle
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Precis så menade jag, även om det var ett sätt att identifiera akvarieväxter som jag inte provat ännu.
              Nu vet jag ju redan vad jag har, och det var väl tur, för jag är inte hungrig
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...