Mina växter vill inte riktigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    Mina växter vill inte riktigt

    Hej allihopa! Jag är ganska så ny men jag har läst på ganska mycket och nu har jag fått mitt första problem i akvariet.

    Mina växter har slutat växa så mycket som dom gjorde förut (iaf så snyggt) och bladen är ojämt tjocka och börjat bli lite missformade (typ lockar sig lite eller nåt och nya blad får en lite rödbrun missförning i kanterna).

    Det har oxå uppkommit en liten lätt hinna av "brunna alger" på vissa av bladen som går att skrapa bort hjälpligt med fingrarna ...

    Akvariet är på 300L belysningen är lite knapphändig 2*40W men jag ska nog fixa lite mer snart jag har haft i 1/3kg kanske den kan ha vägt av bottengödning typ rödaktiglera skulle ha lite järn från akvarielagret stod ingen tillverkare eller något ... och sen har jag haft i halv dos TMG för 5dagars sedan kanske då jag började med co2 oxå ... har en mäsk lösning för co2 ganska konstant ph på 7.1 (KH ca 7-10 svårt att se på mitt test) ... min gissning är att fiskarna skiter för lite (kvävebrist)? Om detta är fallet tillsätter man kno3 då? Isf. vart kan jag få tag på det ... eller är det några andra ämnen jag (också) borde tillsätta ?

    K2SO4 MgSO4 KNO3 KH2PO4 tror jag e dom ämnen jag skulle kunna råka hamna lågt på om man i övrigt göder med TMG kan det stämma? vart kan jag få tag på dessa ämnen? apoteket, akvarieaffären ? har inte kollat eller vart?

    Mitt nitrat test visar på mycket låga värden strax över 0:an men inte i närheten av första på skalan ... akvariet är ganska nystartat ... har varit igång i ca 2veckor ...

    Nitrit halten har snällt och fint traskat ner till 0 nu igen så det verkar hyggligt stabilt i fisksynpunkt iaf... har 15 tigerbarber och 3 siamesika algätare i akvariet ... eller ska jag bara skaffa 10 tigerbarber till och på så sätt få mer skit? om det nu är kvävet som är bristen...

    Är tacksam för alla svar och tips / Henrik
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    just det glömde säga att jag oxå är intresserad av vilka mängder av dom olika ämnena som kan vara rimligt ... ska byta ca 100L vatten per vecka tänkte jag kan det låta rimligt? jag antar att växter oxå gynnas av vattenbyten hyggligt ofta? och tycker ni att jag ska skaffa 1 eller 2 lysrör till 40W? eller räcker det med det jag har? jag får inte plats med mer än 4st utan att kassera förra rampen så det är inte ett val ...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • SaraP
      • August 2004
      • 140

      #3
      Här verkar det som att man kan köpa grejerna:


      Hur man doserar har jag däremot ingen aning om!
      *Min Zoon*

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Kör du TMG och CO2 behöver du bara skaffa kaliumnitrat, KNO3 och fosfat, KH2PO4 för att få en fullvärdig gödning.

        Bladkrullet låter helt klart som en ganska kraftig Calciumbegränsning, vilket GH har ditt kranvatten? Vet du t om vilken Calcium- och Magnesiumhalt vattnet har? Vet du var du bor så kan även det ge ledtrådar.

        Ny burkar med mycket växter kräver ganska mycket KNO3 och KH2PO4 eftersom fiskarnas skit aldrig får tid att sedimentera och börja bygga upp näringshalterna.

        Det enklaste är att göra två halvlitersflaskor:
        1) 7 tsk KNO3
        2) 4 krm KH2PO4
        Dosera som TMG.

        jag antar att växter oxå gynnas av vattenbyten hyggligt ofta?
        Nej, eftersom kranvatten inte innehåller något av värde för växterna.

        Om du däremot alltid kombinerar vattenbytena med att även berika vattnet med allt växterna behöver så stämmer dock ditt uttalande.

        eller räcker det med det jag har?
        Det är bättre att lägga fokus på CO2 och gödning i början. Då får du se hur bra det kan växa trots begränsande ljusmängd, och allt blir väldigt lättstyrt och lättskött.

        När du senare blivit riktigt biten av växtakvarier och skaffat CO2-tub kan du dynga på med mer ljus.


        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Tack för alla svar här kommer lite mer information...

          Jag bor i stockholm, kista ... vet inte vilket av dom 2 verken jag är på men calcium halten är 24mg/l i den ena och 32mg/l i den andra ... magnesium halten är 4,2 mg/l i den ena 5.1mg/l i den andra... jag bytte vatten nu och det verkar som om dom gillade det min vattenormbunke har börjat skapa små bubblor under bladen, får se hur länge det håller i sig

          www.stockholmvatten.se

          om det nu är calciumbrist, vilket verkar ganska troligt att det är iaf en av bristerna jag har .) räcker det med att jag gör täta vattenbyten eller bör jag också tillsätta något ämne med Calcium(Ca)? det verkar ju som om kranvattnet har lite Ca iaf om det nu är i rätt form? vilka värden på calcium bör man ha i akvatiet? Vad mäter man calciumhalten med?

          Kommer bladen att fixa till sig om man rättar till förhållandena eller ska man ta bort dom som ser konstiga ut?

          tack på förhand / Henrik
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ok, jag har för mig att någon sthlmsväxtakvarist märkt lite förbättring på t ex Althernantera (Micke?) med skolkritetillsats. Jag själv har börjat doserat ganska stora mängder CaCl2 men tycker inte det blivit mindre vridna blad även om de Calciunbristdrabbade växterna markant ändrat utseende och de flesta växterna fått hårdare och segare stammar.

            Så jag har inga bra tips tyvärr. Mitt nästa experiment i jakten på dom krulliga bladen kommer involvera Borax, flamskyddsmedel från färgaffär. Men jag har inga större förhoppningar att det ska hjälpa eftersom både Mikro+ och NutriSI jag använt som mikrogödning innehåller bra halter av Bor. Men det kan ju vara värt att testa.

            Andra teorier/experimentförslag mottages tacksamt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Ursprungligen skickat av defdac

              jag antar att växter oxå gynnas av vattenbyten hyggligt ofta?
              Nej, eftersom kranvatten inte innehåller något av värde för växterna.
              Nog innehåller väl de flesta kranvatten hyggliga mängder av Ca och Mg ??



              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Nog innehåller väl de flesta kranvatten hyggliga mängder av Ca och Mg ??
                Javisst. Tror du att du kan gro växter med enbart Calcium och Magnesium go ahead BTDTDW.

                De flesta kranvatten jag sett verkar inskruvade i ett 1:4-förhållande mellan Mg:Ca vilket är väldigt bra. Då spelar inte halterna så stor roll, speciellt inte om Mg-halten ligger runt 5.

                Problemen kommer när man häver på mer Mg ovanpå det (t ex dyngar ner ytterligare PMDD-rekommenderade 5 ppm Mg eller använder Tropica Mastergrow) då det gärna framkallar Calciumbristsymptom.

                Ytterligare problem är mjukgjorda vatten med Natronlut/Natriumhydroxid då plötsligt Natriumhalterna dundrar upp långt över Mg och Ca-halterna. Då blir det genast knepigare.

                Så för att komma back on track:

                YTTERLIGARE TIPS OM HUR MAN FÅR BORT VRIDNA BLAD MOTTAGES TACKSAMT!

                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  YTTERLIGARE TIPS OM HUR MAN FÅR BORT VRIDNA BLAD MOTTAGES TACKSAMT!
                  Det enklaste är väl ändå att klippa bort dom
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Pleaze
                    • May 2004
                    • 37

                    #10
                    kan säga att jag hade samma problem i mitt nystartade 600l växtakvarium som du beskriver, men efter lite intensivt "icq" med defdac så har allt löst sig till det bättre. Allt växer och ser trevligt ut, kan tillägga att jag började de 2 första veckorna med endast halv dos TMG, kno3 och kh2po4.

                    Brun alger fick jag oxå främst i de nedre regionerna på mina cabomba, det ordnade sig på 2 dagar efter det att jag satt in reflektorer

                    Någon som vet hur mycket en reflektor ökar ljusmängden?

                    Kommentar

                    • jorgen41
                      • December 2002
                      • 2087

                      #11
                      Tror man räknar med 30-40%
                      http://www.aquascapes.webhop.net
                      http://jorgensblog.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Labeth
                        • September 2004
                        • 533

                        #12
                        Så då ska jag beställt KNO3 och KH2PO4 hoppas att jag får en förbättring av växternas förhållanden =) tackar för alla svar
                        Undrar varför dom har en så hög magnesiumhalt i TMG om den inte innehåller calcium ... jaja det kanske e bra om man har andra vattenvärden

                        Det verkar ju som om jag kan öka calciumhalten med vattenbyten så länge jag tillsätter dom ämnen jag tar bort för att summera det hela...

                        Om jag nu skulle få mer problem och vill prova tillex. cacl2 vart kan man få tag på det ... är alla skolkritor ofarliga att tillsätta i akvarium i små mängder? eller bör man vara selectiv...

                        /Henrik
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Undrar varför dom har en så hög magnesiumhalt i TMG om den inte innehåller calcium ... jaja det kanske e bra om man har andra vattenvärden
                          Jag är osäker men jag tror dom ofta har ganska hårt vatten (högt GH varav mest Calcium) i Danmark där dom utvecklat TMG. Att dom inte har något Calcium i den är lite märkligt faktiskt. Seachem Flourish innehåller t ex Calcium i perfekt förhållande till Mg.

                          Det verkar ju som om jag kan öka calciumhalten med vattenbyten så länge jag tillsätter dom ämnen jag tar bort för att summera det hela...
                          Exakt! Du ska bara hålla dig borta från MgSO4 och se till att göra vattenbyten en gång i veckan och därefter dosera allt.

                          Om jag nu skulle få mer problem och vill prova tillex. cacl2 vart kan man få tag på det
                          Jag köpte 25 kg industriellt vägsalt. Jag ska ha en föreläsning i Bollmora den 4:e november så jag kan ta med lite om du vill ha.

                          ... är alla skolkritor ofarliga att tillsätta i akvarium i små mängder? eller bör man vara selectiv...
                          Ja de mängder man har ner är så fantastiskt små.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Labeth
                            • September 2004
                            • 533

                            #14
                            är det CaSO4 (gips) som finns i tavelkritor eller är det något annat ämne? någon som provat tillsätta gips mot calciumbrist? jag menar om man tillsätter MgSO4 så får man mer magnesium då borde väl detta vara på samma sätt med calcium? om ingen haft dåliga erfarenheter av detta tänker jag nog prova tillsätta ...
                            jag antar att man ska ha samma magnesiumhalt i vattnet som calciumhalt precis efter vattenbytet? eller är det något annat ämne som det ska gemföras med? iaf har det låtit som det på er hitills

                            Ca(OH)2 (kalk) är det inte det man tillsätter vid försurning i naturen? inte för jag har försurning i mitt akvarium men har kalciumbrist kanske bara gör det mer basiskt

                            vad är CaCO3 (kalciumkarbonat)? om jag förstått rätt är det det som finns i kranvattnet? men det är ganska otrevligt att jobba med i starkare koncentarationer? kan detta stämma?

                            kollade på Torrbollen refill på clasohlsson den ska inehålla CaCl2 men frågan är om den oxå innehåller KCl och om det är farligt/dumt att ha i akvariet? står bara CaCl2 på förpackningen men det finns i endel avfuktare... jag antar dock att dom måste declarera det om det finns med ...
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                            Kommentar

                            • Labeth
                              • September 2004
                              • 533

                              #15
                              kan nån förklara innehållsförteckningen på TMG får inte ihop den ... om det står 0,39% Mg betyder detta att det blir 3,9mg/l i vattnet i akvariet om man doserar efter deras rekomendation? det är ganska konstigt skrivet men det är det ända som jag tycker verkar vettigt att tolka det som ? men då är procenthalterna i lösningen bra bit över 100% tillsammans ?
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                              Kommentar

                              Arbetssätt...