Svärdplanta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Svärdplanta

    hej!
    Jag undrar om svärdplantor klarar sig utan att få alger på sig vid en belysning på 0.27 W/litern. (1 lysrör, aquaglo).
    Räcker det i så fall att bara göra med tmg, om jag inte vill ha ngn jättetillväxt så att jag måste ansa den hela tiden?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    Jag har bla svärdplantor och vattenpest, och jag måste få säga att jag tycker svärdplantorna är lättare och tåligare än vattenpesten... För ett år sedan köpte jag EN svärdplanta... Jag har nu 4 STORA svärdplantor och har säkert slängt ett halvt kg bara växt! Medan jag har köpt vattenpest för över 150kr och inte ens lyckats få den att riktigt ta sig utom i det karet som INTE skulle ha vattenpest... Lagen om alltings jävlighet?
    Black Molly

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Att ha växter utan alger handlar om balans mellan 1) Koldioxid (CO2) 2) Makrogödning (kväve (N), fosfor (P), kalium (K), magnesium (Mg) etc) 3) Mikrogödning (järn (Fe) etc) 4) Ljus

      Om något av dessa ämnen tar slut, så slutar växterna att växa. Detta trots att det finns av de andra ämnena. Men alger är inte lika känsliga, utan kan växa bra trots att ett av ämnena är slut. Därför får man ofta alger, fast växterna inte växer. Om växterna växer bra (dvs fort och mycket), så brukar man inte få alger. Dvs mycket lättare att ha ett algfritt akvarium om du har bra växtfart på växterna.

      Har man exempelvis lite ljus, så skall även de andra punkterna ovan vara lite. Nu är det så att man får kväve (N) och fosfor (P) från maten man matar fiskarna med. Så det kommer troligen bli för mycket av dessa, även om du inte "göder" med dem. Därför kommer du troligen att få alger (om du inte sänker nivåerna med att göra stora vattenbyten om ca 50% en gång i veckan).

      Så liten tillförsel av TMG skulle inte skada. Se bara till att inte göda för mycket med detta.

      Men det som är viktigast för växterna, är att det finns tillräckligt med kol (C), vilket växterna får via koldioxid (CO2). Det kan man tillsätta via gastub eller via en mäskblandning. Gastub är enklast att kontrollera, mäskblandning är billigare (och enklare). Notera dock att eftersom det är svårare att kontrollera en mäskblandning, så finns det risk för för höga nivåer med CO2, som kan leda till fiskdöd.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Jag gör 2 vattenbyten på 30% i veckan, så det borde inte vara problem med för höga värden av kväve och fosfor...

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        Arbetssätt...