Bättre mäskrecept

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Bättre mäskrecept

    Jag läste om ett bättre mäskrecept i en tidigare tråd, http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17001, och beslöt mig för att prova.
    Jag följde inte receptet fullt, utan gjorde några ändringar, bla pga tilgänglighet av ingredienserna.

    3l Akvarievatten
    3,5dl Socker
    2tsk Bikarbonat
    2tsk Torrmjölkspulver
    1tsk Jästnärsalt
    1tsk Torrjäst

    Jag hade först starkvinsjäst, men av någon anledning hade det inte börjat bubbla något sen i går kväll så i morse drog jag i 1tsk Torrjäst för söta degar. När jag kom hem från jobbet åtta timmar senare hade jag ca 3 bubblor/sekund i "tvättflaskan". Det var dock läckage i tvättflaskan så inget kom i karet, men det var kanske tur det för tidigare, med "vanlig" mäsk, har jag snarare haft 1 bubbla var 3e sekund.
    Nu återstår bara att se om bubbeltakten håller i sig och i så fall hur länge.
    Det verkar hur som helst lovande.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • cotterpin
    • June 2004
    • 193

    #2
    Glöm inte att meddela hur receptet håller sig! och hur länge du körde innan du bytte sats
    //Jenny
    "I'm going the way i have to go" - cotterpin

    Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Självklart ska jag tala om hur det går.
      Receptet jag "inspirerades" av påstås hålla i ca 3 veckor, så jag hoppas på något liknande.

      Just nu är jag mer orolig för pH ras i natt.
      Har iofs bara en alträdiffusor men för säkerhets skull tog jag bort den från innerfiltrets insug och placerade den vid sidan av på ungefär 30cm djup (karet är 60)
      Ska se till att mäta någon gång eller två innan jag går och lägger mig så inga tråkigheter inträffar under natten.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        För den intresserade kan man följa mina tester här:
        http://heeke.myip.org/maskprov.html
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • viggen_l
          • April 2002
          • 117

          #5
          var får man tag på jästnärsalt?

          /Viggen_l

          Kommentar

          • AndreasBK
            • December 2003
            • 374

            #6
            Behöver man oroa sig för pH-fallen om man kopplar ur anläggningen ur karet på natten?
            MVH Andreas
            Andreas akvariesida

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              var får man tag på jästnärsalt?
              Butiker som säljer vin och ölsatser.

              Behöver man oroa sig för pH-fallen om man kopplar ur anläggningen ur karet på natten?
              Det är främst på natten det är risk för pH-fall eftersom växterna inte tar upp CO2 då. Det är faktiskt så att dom producerar CO2 då.
              Om man på dagen tillför mer CO2 än växterna kan ta upp, finns risken även på dagen. Gör pH mätningar ett flertal gånger/dag i början för att se ur just ditt kar reagerar.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...