Dosering av bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #16
    Testet VAR gammalt, fick ett nytt som jag fick testa i affären... Yay!
    Black Molly

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #17
      Notera att pH-tester som säljs brukar vara ok för att ta pH för fiskar, men alldeles för grova (dålig upplösning) för att kunna mäta pH för att avgöra CO2-halt.

      Anta att testerna du har har en upplösningen 0,5pH och 0,5kH (steg mellan färgsteg eller mellan mätsteg).
      Bara för att ha något att diskutera antag riktigt värde i vattnet på 4,5kH och 7,0 pH.
      Om vi antar att du inte har något avläsningsfel (vilket isf skulle öka felet mellan uppmätt och riktigt pH och kH till 1,0 i denna fiktiva mätning).

      Då får vi denna tabell med mätvärden (och CO2 ur tabell http://www.dennerle.de/ENGLISCH/E_CO2/E_CO2NEUframeset.htm):
      4,5kH 7,0pH -> 15ppm CO2 (underkant av godkänt värde)
      4,0kH 6,5pH -> 40ppm CO2 (för högt värde)
      4,0kH 7,5pH -> 4ppm CO2 (för lågt värde, som utan CO2-tillsats)
      5,0kH 6,5pH -> 50ppm CO2 (för högt, fiskdöd ?)
      5,0kH 7,5pH -> 5ppm CO2 (för lågt värde, se ovan)

      Dvs felet pga av variationer i kH ca 1-10ppm
      och felet pga av variationer i pH ca 36-45ppm

      Så med dessa mätvärden och mätfel så kan CO2-halten vara mellan 4ppm och 50ppm. Vilket inte säger något alls om CO2-halten i akvariumet.

      Dvs viktigare att du har ett bra pH-mätvärde än kH-värde. Vanliga kH-tester duger bra. Nogrannheten hos pH-testet bör vara ca 0,1-0,2 pH (avstånd mellan stegen i färgkartan).
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #18
        Jag fick veta att såna tester var sällsynta och svåra att hitta...

        Jag har dock ett kH på 5 och pH på ca 8 (över 7,5 men under 8,5) Noteras kanske bör att direkt från kranen var det en tveklös 9 på pH, vilket låter mycket högt...
        Black Molly

        Kommentar

        Arbetssätt...