Dosering av bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    Dosering av bikarbonat

    Okej, nu har jag fått nog av allt muckeliguck jag har hällt i karet utan resultat. Jag bara måste få prova något nytt! Tänkte börja i ena änden av raden alternativ och mala mig igenom tills jag hittar något som fungerar.

    Frågan är: Hur mycker bikarbonat per 100liter vatten?
    Bör kanske passa på och fråga om vi talar vanlig livsmedels-bikarbonat eller nån svindyr akvariespecialicerad släkting?
    Black Molly
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Varför vill du tillsätta bikarbonat? Det höjer pH till 8.3, och KH till, tja, mycket. Är det det du vill uppnå?
    Är det det, så är det bara att stå på. Jag skulle ta en matsked per tio liter vid vattenbyte. Det går inte att överdosera (är pH över 8.3 så _sänker_ bikarbonat pH't).

    Det är vanlig livsmedelsbikarbonat. Jag köper 200-gramspåsar på överskottslagret.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      Tack för svaret Azur!

      Det jag vill uppnå är sänkta kostnader på växtfronten, jag har lagt lika mycket på växter som fisk i det akvariumet, och som det ser ut idag måste jag köpa nya växter om ingen förbättring sker snarast!
      Black Molly

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Vad har du för utrustning? Vad göder du med nu? Vattenbyten? Stortlek på akvariumet?
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Om det är näring du tänker på så kan du ladda ner min Kalkylator

          http://www.cenara.com/users/ce00478/
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • Thomaslj
            • May 2003
            • 704

            #6
            Ursprungligen skickat av Black_666
            jag har lagt lika mycket på växter som fisk i det akvariumet,
            E det ovanligt?, växterna + utrustning för att växterna ska trivas har nog kostat mer än både fiskar och sjävla akvariet i sig hos mig=)
            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

            Kommentar

            • Black_666
              • October 2003
              • 475

              #7
              Kanske är det så hos dig Punko, men jag har redan lagt ner mer pengar på enbart växterna än vad jag har lagt på fiskarna, och då har karet "bara" varit igång i ca 2 månader nu...

              Karet är på 600L, jag har använt PlantaMin, men det har itne hjälpt, jag har testat att höja och säkna temperaturen inom rimliga gränser (vill inte ta död på fiskarna) jag har provat att öka antalet timmar att ha ljuset tänt... Inget tycks fungera...Dock leker mina metallpansarmalar för första gången någonsin, jag vet att det inte är ett mått på att allt är bra, men jag tar det som en fingervisning om att det är bättre...

              Jag vill få min vattenpest att växa som den ska, vallisnerian får järna ta sig den med... det är bara svärdplantorna som faktiskt lever, om än inte växer... hjälp?!?
              Black Molly

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #8
                Vallisnerian vill ha:
                Bikarbonat
                Co2 ? (Men alla växter tycker väl om C02 :-)
                Näring typ TMG + PO4 och NO3
                Och mycket ljus.

                Vissa säger att dom trivs bäst i lite strömt vatten men mina växer ca 2cm om dagen i stilla stående vatten.

                Är vatten pesten köpt eller plockad i naturen ?
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • Black_666
                  • October 2003
                  • 475

                  #9
                  jorgen41, vattenpesten är inhandlad på akvarielagret här i sthlm...
                  Black Molly

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Skaffa CO2. Det är allra viktigast att du har CO2 i rätt nivå om du vill att växterna skall växa bra. Större delen av växterna består av kol, och det får de från CO2. Längre belysningstid hjälper inte om du inte har CO2 och näringstillförseln ok. För att mäta om du har rätt nivå på CO2, så skaffa ett BRA pH-testset (vätska och i området ca 6,0-7,5 pH, inte 3-10 pH. Du behöver mäta med precisionen ca 0,1-0,2 pH) och en vanlig kH-mättest (även den vätska, teststickor är bara skräp när det gäller detta). Sedan är det bara att slå upp CO2-halten i lämpliga tabeller (Välj någon av dessa: http://www.aquabotanic.com/charts.htm http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=198 http://www.dennerle.de/ENGLISCH/E_CO2/E_CO2NEUframeset.htm) eller räkna ut den med denna formel: CO2 = KH * 3 * 10^ (7-PH). Nivån du vill nå är 20-30 ppm. Har du inte rätt nivå på CO2, men försöker öka ljus och göder som om du har det, så får du algodling.

                    Sedan när du börjar få fart på CO2 och rätt nivå, så tillsätt TMG + pO4 och NO3 (eller blanda egen PMDD om du vill pressa priset).

                    Efter detta, så kan du börja justera upp ljuset till ca 0,5 W/l (om du inte har väldigt dåligt med ljus till att börja med, men du har ju inte berättat något om ditt akvarium eller hur du sköter vattenbyten, gödning nu etc).
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Isak
                      • March 2004
                      • 11

                      #11
                      Det är vanlig livsmedelsbikarbonat. Jag köper 200-gramspåsar på överskottslagret.
                      Annars kan man köpa 3 kg "Höj alkalinitet" hos www.folkpool.se
                      för 125:- (eller hos någon annan poolhandel). Precis samma ämne.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Att valisneria och vattenpest kräåver co2 tillsats går jag inte med på. När dom växterna strejkar så är det nästan alltid makroämnena som är slut i karet.
                        Lösningen är att göra en eller flera av dessa åtgärder:
                        Mata mer.
                        Skaffa fler fiskar.
                        Byta mindre vatten.
                        minka belysningstiden, dock ej mindre än 6 timmar.
                        Tillsätta ämnena (nitrat, fosfat, kalium).

                        Jag förordar enbart det sista, det enda säkra.

                        OBS: Valisneria tar sig aldrig om rotknölen är nergrävd i sanden. Du skall ha endast rötterna i sanden, resten ovanför. Tyvärr så säljs en del valisneria med så skrämmande korta rötter att det krävs en del fnul för att få rätt på det, men det går med ett smalt rör och gummiband. När dom rotat sig kan man ta bort "hjälpmedlen"
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Black_666
                          • October 2003
                          • 475

                          #13
                          Jag var och köpte lite tester för att mer exakt kunna svara på ph och kh, kh ligger stadigt på 5, men ph-testet ger inget utslag alls... För att vara säker på att jag inte hade läst fel upprepade jag hela proceduren en gång till med samma resultat... Det är ett sera ph-test, nyinköpt. Någon som vet om det brukar krångla eller vad jag gör för fel?!?
                          Black Molly

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Har du tillsatt nåt annat än bikarbonat? Nån fosfatbuffert, eller doserat salt till akvariet?
                            I så fall kan det vara så att reagensen "förgiftas" av joner i akvarievattnet.
                            Får du nåt utslag om du mäter på ditt kranvatten?

                            I annat fall har du nog bara fått ett test som passerat sitt bäst-före datum - de har en hållbarhet på sisådär ett år, sen sunkar de ur.

                            PS: Är det så att du har så mycket salt i att pH-testet misslyckas, då tror jag att jag vet varför dina växter inte trivs...
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Black_666
                              • October 2003
                              • 475

                              #15
                              azur... jag har inget salt alls i det karet (min älskade malar bor där!)... Och jag har inte hällt i mer än 50g bikarbonat i de 600L...

                              Snabbtestade med vanligt kranvatten... Antingen är pht uppåt väggarna eller så är testet gammalt som gatan
                              Black Molly

                              Kommentar

                              Arbetssätt...