Lyckas med gallerblad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    • October 2002
    • 654

    Lyckas med gallerblad?

    Råkade komma över ett par gallerplantor igår, som kommer att passa perfekt i mitt Madagaskarbiotop (Paratilapia polleneri och Paretroplus menarambo). Men jag har inte direkt gröna fingrar, och har förstått att Aponogeton madagascariensis kan var knepig!
    Har någon nåt tips? Det enda jag har gjort är att stoppat ner ett par sera bottengjödnings tabletter som låg och skräpade hemma...
    Karet har rätt hårt vatten och lite ljus, Juwel 400 med två 36W.
    Anders Lindersson
    Anders Akvariesida
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag tror att hemligheten i att lyckas är så ovanlig som syrehalten. Om du lyckas med att hålla vattnet klart och syrerikt dygnet runt så bör den inte vara så svår. Ljuset är ett stort frågetecken, jag tror att det behövs mer för att lyckas. Jag letar själv efter gallerplanta och kommer att prova så fort jag hittar en. Jag skall uppnå den högre syrehalten med oxidator, jag har inbillat mig att det är lättare att hålla både syre och co2 högt med oxidator i stället för kraftig cirkulation. Det är bara spekulationer, resultatet delar jag gärna med mig av senare.

    Jag var på ett föredrag med en växtexpert som hader odlat gallerplantan och sålt till butiker i mängder. Han hade den i ett specialbyggt avlångt kar med grova runda stenar som ända bottensubstrat och sjukt kraftig cirkulation. Karet var verkligen som en kraftig bäck.
    MVH
    Magnus
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • anli
      • October 2002
      • 654

      #3
      Oki, då slänger jag ned ett litet pumphuvud och ökar cirkulationen... det lär ju inte skada i alla fall. Sen kan jag ju beställa ett extra 36 watts armatur (glomat) så ökar ljuset lite i alla fall.
      Vill inte ha för mycket, för då sabbar det looken på karet...
      47 kr styck för rätt skapliga exemplar med långa blomstänglar tycker jag var ett fynd!
      Anders Lindersson
      Anders Akvariesida

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Lycka till! Det låter billigt
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • anli
          • October 2002
          • 654

          #5
          En bild:
          http://www.lindersson.se/images/Akvarium/gallerblad.jpg
          Den hette inte A. madagascariensis i butiken utan nåt annat tror jag! Finns det fler gallerblad?
          Anders Lindersson
          Anders Akvariesida

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Jag skall uppnå den högre syrehalten med oxidator, jag har inbillat mig att det är lättare att hålla både syre och co2 högt med oxidator i stället för kraftig cirkulation.
            Det kan jag intyga. Med oxydator kan du få vattnet övermättat med syre så att det bildas syrebubblor på inredningen. Ta det dock lugnt när du experimenterar med den, kommer väteperoxid ut för snabbt i vattnet slås många växter ut. Du blir dock samtidigt av med alla alger...

            Har aldrig haft gallerplantan själv, men hade provat med hög syrehalt som du föreslår. Kraftig cirkulation, djupt bottenlager och bottengödning borde också vara ett verkligt bra komplement. Testa plantan i en djup godisburk, med Walstadbotten i de tre-fyra understa centimetrarna - där tror jag du har modellen.

            Hilsen!!

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              hej!!!
              Jag hade aponogeton madagarencis förut och det enda som ja gorde va att plantera den halvvägs ner i gruset och den växte superbra utan någon extra gödning eller stark cirkulation. Sen för att par månader sedan så flyttade jag den till ett 40L kar där jag bara hade växter och där stod den ett tag under ljus men sen så stod den i nån månad utan ljus förutom dagsljuset, och den levde ett ganska bra tag med bara det ljuset. det var faktist den växten som klarade sig bäst av dem som jag hade där i det karet. Jag tycker inte att den här växten är svår på något sätt utan för mig har den funkat jätte bra.
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • anli
                • October 2002
                • 654

                #8
                Statusrapport :
                Redan efter en vecka blev det lite brun algbeläggning ... men borstade bort för hand.
                Har nu utökat till 4 st 36 wattare och har ökat veckovattenbytena till 40% Stoppade ner några av de sista bottengödnings tabletterna från Sera... samt järngöder. Flyttade ner en liten aquaclearpump, så att bladen vajar fint strömmen. Har kraftig sysresättning.
                Den ena plantan ser ut att ta sig.. skickar ut fler blomstänglar.
                Jag e en erbarmlig växtakvarist... men har gett mig f-n på att få min drömplanta att ta sig! Vilken syn å se fullvuxna menarambos glida runt bland stooora gallerblad!
                Anders Lindersson
                Anders Akvariesida

                Kommentar

                • kenneth.n
                  • April 2002
                  • 105

                  #9
                  Tycker inte att gallerplantan är svårare än andra Aponogeton om man får en bra lök från början. Alla tipps ovan är bra men får du en bra lök behövs inte mycket extra förutom ljus och en näringskula. Dock ska du plocka bort blomstänglarna om du vill att plantan ska utveckalas optimalt, när den sätter blommor gör den de på bekostnad av bladtillväxten. Tar man hela tiden bort dessa lurar man växten att fortsätta växa.

                  Lycka till!
                  /kenneth

                  Kommentar

                  • anli
                    • October 2002
                    • 654

                    #10
                    Aha! då plockar jag bort dom direkt!
                    Anders Lindersson
                    Anders Akvariesida

                    Kommentar

                    • anli
                      • October 2002
                      • 654

                      #11
                      Fantastiskt! Stora fräscha blad har utvecklats... minskade beslysningstiden för att dämpa algerna (fick rengöra bladen hela tiden). Misströstade ett tag då de båda plantorna såg ut att tyna bort. Men för ett par dag sen så satte de fart plötsligt! Coolt när gallerbladen är stora å friska.
                      Har lyft upp dom ur sanden, så att röttern syns.
                      Helt otroligt att jag lyckas hålla liv i växt för en gångs skull. Får jag bara lite storlek på Gallerbladen så blir det juvelen i kronan för min Madagaskar-kar.
                      Anders Lindersson
                      Anders Akvariesida

                      Kommentar

                      • anli
                        • October 2002
                        • 654

                        #12
                        Status: Mina Menarombos-ciklider upptäckte rötterna och tyckte det var gott! Sen höll bladen på att kvävas av alger... antagligen efter mina tafatta gödningsförsök
                        Flyttade gallerbladen till mitt 720 L CA kar med sunkig köksarmatur (vanliga kallvita lysrör), stora tuffa ciklider och grov sjösten... där trivs de ypperligt!
                        Nya rötter och blad kommer ut med väldig fart. Trivs bra tillsammans med Crinium natans och hornsärven alla fall.
                        Skall försöka få till mitt madagaskar kar så småningom, dvs få bort alger och hitta på en metod säkra/skydda rötterna. Då kan gallerbladen hitta rätt igen!
                        Anders Lindersson
                        Anders Akvariesida

                        Kommentar

                        Arbetssätt...