Varför får man dem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • whisse
    • July 2002
    • 312

    Varför får man dem?

    Algerna alltså... Jag är förmodligen väldigt dum för jag har läst vad som finns att läsa här om alger men jag förstår fortfarande inte riktigt. I mitt förra lilla akvarium hade jag inga bruna alger, bara lite tofsalger men nu vimlar det av bruna alger. Why? jag har ju samma vatten och samma fiskar. Beror det på att jag har större akvarium och mer vatten? Belysningen är ju bättre nu än den var förut, men det är väl bara positivt??
    *känner sig bara dum och vimsig*

  • Pulver
    • October 2002
    • 109

    #2
    Algerna kommer med kranvattnet och både ditt och mitt vatten kommer från Ume älven(tror jag iallfall)
    Kanske når soljuset ditt akvarium? Då kan du få rejält med kiselalger.

    Mvh

    Erik

    Kommentar

    • catrin
      • January 2002
      • 144

      #3
      Vad har du för belysning? Ofta beror de "bruna" algerna på att belysningen är för dålig.

      Cattis
      Cattis

      Kommentar

      • Stefano
        • August 2002
        • 91

        #4
        Kiselalger är de lättaste att bli av med. De försvinner av sig självt med tiden. Vill man skynda på så är det bara att vid varje vattenbyte avlägsna algerna genom att ta upp stenar och annan inredning och borsta rent.Vid stora vattenbyten och nyinredning förekommer kiselalger då de behöver kisel för att överleva,vilket finns i nytt kranvatten.
        Svarta penselalger är de absolut svåraste att helt bli av med. De införs genom köp av nya växter som framförallt kommer från asien.
        Dessutom sitter de stenhårt och går dåligt att borsta bort.Fast det finns dom som tycker det är snyggt med penselalger som svajar i strömningen.Har man långsamväxande växter så blir det dock problem med alger på dessa.

        Lite info. som jag hoppas blev till någon hjälp!

        //Stefan

        Kommentar

        • whisse
          • July 2002
          • 312

          #5
          Visst lär mitt vatten komma från Umeälven =).
          Och nej, solljuset når inte akvariet.. Men däremot kan det hända att jag har för dålig belysning. Köpte akvariet begagnat och vet därför inte hur gammalt lysröret är. Det kanske vore en ide att byta det då =). För övrigt så verkar dessa rackarns alger mest sätta sig på växterna och inte på inredningen så det är ju lite svårt att rengöra dem... Men tack för tipsen =)

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Visst lär mitt vatten komma från Umeälven =).
            Och nej, solljuset når inte akvariet.. Men däremot kan det hända att jag har för dålig belysning. Köpte akvariet begagnat och vet därför inte hur gammalt lysröret är. Det kanske vore en ide att byta det då =). För övrigt så verkar dessa rackarns alger mest sätta sig på växterna och inte på inredningen så det är ju lite svårt att rengöra dem... Men tack för tipsen =)


            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Om du har tjockbladiga växter, så går det jättebra att torka rent dem från kiselalgerna med lite filtervadd!

            Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • imported_n/a
              • January 2002
              • 585

              #7
              Hej

              Bor du i centrala delarna av umeå så gäller detta:
              http://www.umeva.se/forslunda_vattenverk.PDF
              http://www.umeva.se/vattenrapport_kem_analys.htm

              Rickard Berg, SKS 100
              *************************
              http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
              /Rickard
              don Quijote och KA.
              http://www.killifish.tk

              Kommentar

              • catrin
                • January 2002
                • 144

                #8
                Om du inte använder Philips Aquarelle eller ett Tritonrör så bör du byta lysrör ca var 6-var8:e månad för att ha ett fullgott ljus. De två nämnda rören tappar max 10% av sin ljusintensitet under sin livstid, enl Philips försäljningschef för norra sverige skulle ett Aquarelle inte tappa mer än ca 6-7 %, men om man säger 10 så har man ju inte överdrivit i allafall. Håller själv på att testa Aquarellen i kombination med Aqua star gentemot kombinationen: Aquastar+Philips 840(kallvitt). Vi får se hur det går.

                Cattis
                Cattis

                Kommentar

                • Pulver
                  • October 2002
                  • 109

                  #9
                  R.be kolla aldrig pH från vattenverkets protokoll. När det väl kommer ut på nätet kan det mycket väl sjunka med 0.5-0,8 enheter. Beroende på var du är på nätet.

                  I och för sig är Umeås nät inte så stort men man ska vara aktasam när det gäller pH.

                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • whisse
                    • July 2002
                    • 312

                    #10
                    Har ju som ingen aning om när han jag köpte akvariet bytte lysrör sist... Så det blir väl det som jag får testa och göra. Sprider sig algerna från växt till växt?

                    Kommentar

                    • catrin
                      • January 2002
                      • 144

                      #11
                      Vill bara lägga till att pH värdet kan variera i akvariet och kan skifta ganska snabbt om kH-halten är låg. Den bör aldrig vara under 3.
                      I Umeå med omnejd är den sällan så hög, utan tillsätt lite kalksten i vattnet för att stabilisera pHvärdet.

                      Cattis
                      Cattis

                      Kommentar

                      • whisse
                        • July 2002
                        • 312

                        #12
                        oki, så att tillsätta kalksten i akvariet kan hjälpa till att minska algerna?

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • January 2002
                          • 585

                          #13
                          Hej

                          Pulver:
                          Javisst kan pH variera, men med tanke på alkaliniteten så varierar det inte mycket. Det är ändå det som avgör pH förändringen och följaktligen är det de man ska titta på. Det varierar 8,0(+/-)0,2, vilket är helt ofarligt eftersom pH skalan dessutom är logaritmisk. Vattnet kommer inte från Umeåälven utan det är grundvatten som används.

                          Rickard Berg, SKS 100
                          *************************
                          http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
                          /Rickard
                          don Quijote och KA.
                          http://www.killifish.tk

                          Kommentar

                          • whisse
                            • July 2002
                            • 312

                            #14
                            *Skrattar gott* ska jag vara ärlig så fattar jag ingenting =)

                            Kommentar

                            • Pulver
                              • October 2002
                              • 109

                              #15
                              En alkalinitet på 60 mg/l är inte särsklit hög, definitivt inte för vatten som tas från grundvattentäkt. Dessutom tas vatten från Umeälven(kanske inte allt), fast det går genom ett extremt långsamt långsamfilter.

                              [citat]
                              vilket är helt ofarligt eftersom pH skalan dessutom är logaritmisk...
                              [/citat]

                              Eftersom den är logaritmisk så är ju förändringen skillnaden mkt stor mellan småvärden på skalan?

                              Om du har otur och bor långt från en pumpstation eller långt från en huvudledning så påverkas pH och Alken. Dessutom påverkas hur mkt Fe som löses i vattnet, hur grumligt vattnet, konduktivitetn samt tempen.

                              Erik




                              Kommentar

                              Arbetssätt...