Näringsbrist, PMDD-dosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #16
    Jepp, detta kändes typ som "första gången PMDD nämndes på Zoopet"-tråden Kul att du hittade den
    / Ebba

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #17
      Hur lång tid tog det för folk att förstå att jorden var rund
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #18
        Men jag håller med att balans och bra start när det gäller akvarie med växter och fiskar i är A och O.
        Menar utan tillsatt gödning så får du ju en naturlig växtlighet.
        Naturens kretslopp helt enkelt i liten omfattning.

        Annars blir det väl som vissa insjöar med algblommning för att de fått förmycket näring eller rent ut av som östersjön.

        Det är ju människans misstag att vi använt gödsel och andra preparat för att åstadkomma detta.

        Hade det verkligen hänt om man inte använt konstgödsel som man visste att det skulle gå raka vägen ner i vattendrag?

        Mitt ena kar har jag fasen inte gödt me någe och när folk kommer för att köpa växter eller fiskar o stannar o kollar så brukar de fråga...- vilka fina växter du har och så pass kraftiga, använder du gödning för att åstadkomma det?
        Mitt svar blir nekande varje gång.
        Trots mycket sökande så kan man ju undra om ursprunget med holländskt växt akvarium med några simpla tetror verkligen är gammalt...första gången ett växt akvarium uppdagades så tror jag inte ens att växtgödning för akvarieväxter fanns.
        Bra balans...

        Menar jag må vara 32år gammal men har lärt mig att allt har sin tid för att bli bra.
        Rubbar man den balansen så får du oftast onaturligt utseende.

        Kollade på ett väldigt fint akvarium med massa växter för 4månader sen..
        Killen hade gödt med pmdd och easycarbo...
        Frågade om han ville göra ett exprement.

        Kör utan dessa gödningar om du vågar.

        Han har kört utan nu sen dess och hans plantor har inte växt nämnvärt...vissa hade tappat sina blad.
        Nu var jag där förra veckan och vi kollade på samma akvarium igen...han sa att han skulle köra med pmdd, easycarbo för att få igång växterna igen...

        Jag berättade för honom att med bra substrat och bra balans så får du ju långt gående kretslopp som gynnar alla.
        Både fiskar och växter.
        Slutade med att han sket i gödningen...
        Gjorde egen jordbotten(torv, plantsubstrat, grus), fiskar i lagomdos = väl balanserat...
        Körde med samma växter...o nu idag så fan...har det knakat iväg...
        utan gödning.

        synonym...du sätter inte in en turbo i en bil som inte kan ha det.
        funkar men till vilket pris.
        Senast redigerad av firefox75; 09 February 2008, 16:12.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #19
          Men, vi fick aldrig veta vad ditt LQMRoPQ2V8-värde var?

          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #20
            Ursprungligen postat av firefox75
            Menar utan tillsatt gödning så får du ju en naturlig växtlighet.
            Vad är onaturlig växtlighet? Du menar att man tillsätter näringsämnen på konstgjord väg?

            Ursprungligen postat av firefox75
            Jag berättade för honom att med bra substrat och bra balans så får du ju långt gående kretslopp som gynnar alla.
            Ja, alla är nog överens om att det går att få fina växter ändå. Saken är den, om man använder växterna som redskap för att forma utseendet i akvariet (i.e. aquascaping) är det ett oehört plus att man kan driva växterna riktigt snabbt. Det kan du aldrig göra när näringsämnen inte tillförs lika snabbt som de förbrukas av växterna.

            Form och färg i kombination med övriga inredningsdetaljer gör helheten i ett "växtakvarium". Annars blir det oftast bara "växter i akvarium"



            Explore Xylema Aquascape Blog’s 277 photos on Flickr!
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #21
              Tycker iallafall att man ska låta växter o fiskar ha sin gilla gång.
              Gjorde ett test med easycarbo i mitt ena 90liters och det funka inget vidare.
              Så nu göder jag inte ett smack.
              Easycarbon har jag kvar dock för att kunna slå ut eventuella alger på rötter och stenar.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Om det växer och växterna blir fina så har dom fått, på det ena eller andra sättet, alla de näringsämnen som finns i PMDD. Antingen omvägen via syreslukande mineraliseringsbakterier som omvandlar organiskt mateiral till N, P, K, Fe, Mg osv - eller direkt via PMDD som inte tar syre och inte innehåller ammonium och därför inte triggar alger.

                Det ekolog-nissar missar är att näringen måste omvandlas till den form som man kan göda direkt med hur man än vänder och vrider på det.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • patdah
                  • November 2007
                  • 659

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det ekolog-nissar missar är att näringen måste omvandlas till den form som man kan göda direkt med hur man än vänder och vrider på det.

                  Och det kan ta tid om man inte har ett bra bottensubstrat med en enormt stor yta där en ofantligt stor bakterieflora kan jobba med att bryta ner växtdelar, bajs och överbliven fiskmat till näring för växterna.
                  /Patrik

                  I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Det har varit lite tungrott att dra igång intresset för PMDD minst sagt =) 10000 inlägg senare börjar det gå upp ett och annat ljus...
                    När jag höll på med akvarium för 25 till 15 år sedan plöjde jag igenom varenda bok jag hittade om akvarieskötsel. Inte f-n kunde jag få växterna att trivas ordentligt för det (jag undrar fortfarande om det vara samma människor som skrev böckerna som sålde växter...)
                    Nu med internet och den insynen man får med de akvarister som lyckas hålla riktigt snygga kar kan jag bara konstatera att i ett så pass begränsat system ett akvarium är behöver man hitta på lite praktiska lösningar.
                    Det tycker jag att pmdd o co2 låter som. Därför går jag själv på den linjen nu i mitt återfall. I mina öron låter det också vara ett enklare sätt om man vill kunna justera närings nivåer i karet, hur man ska göra om man har lagt en jordbotten under gruset förstår jag inte.

                    Det finns säkert fler sätt att få fina växter i karet men jag gillar ändå i mina ögon enkelheten och överskådligheten med pmdd och metoden. Här kan man någotsånär ha koll på vad man har i karet under en längre period.

                    Keep up your good work!
                    // Ola
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #25
                      Ursprungligen postat av Olivin
                      Men, vi fick aldrig veta vad ditt LQMRoPQ2V8-värde var?

                      Det var nonsens och väldigt mycket ironi.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...