Svärdplanta - Echinodorus bleheri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Svärdplanta - Echinodorus bleheri

    Jag har alltid undrat över varför mina svärdplantor alltid får mycket mer långsmala blad än de som sitter på när man köper växten. Undrar om detta beror på för lite ljus eller för lite järngödning. Har säkert för lite av båda i båda mina kar. Kanske beror det på att de andra bladen är odlade över vatten?

    Har "noll" av allting jag prövat att mäta i mitt stora kar (Utom pH då). Det känns som om växterna dricker Tropica Mastergrow som om det vore vatten. ;-) Får kanske ge dom lite starkare grejer...

    Någon som vet hur man får dessa plantor att växa riktigt höga? Jag har förut uppfattat dessa som stora men när jag nu börjat med lite fler olika växter känns mina unga svärdsplantors 30 cm lite ynkligt.

    Peter


    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Hej Peter!
    Att de nya bladen på dina svärdplantor ser olika ut beror på att det är undervattensblad som kommer. Svärdplantor odlas oftast ovanför vattnet men i hög luftfuktighet. När de sedan kommer ut i zooaffärernas akvarier tar det lite tid för dem att ställa om sig till undervattensform. Det finns massor av olika svärdplantor. Är du säker på att du inte har fått en art som bara blir 30 cm hög? Annars växer de sig säkert större så småningom, om du har tillräckligt med ljus, näring och tålamod.

    Olle

    Kommentar

    • Boerboel
      • September 2002
      • 473

      #3
      Jag märkte faktiskt stor skillnad på mina svärdsplantor när jag lade i lite bottengödning under dem. Kan vara så att de inte fick så mycket, för de mer snabbväxande växterna tog all flytande näring. Mina svärdsplantor växte inte alls bra, men nu, när jag lagt i bottengödning, så kommer det massor med nya blad!

      Lycka till!


      //Helena
      //Helena

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        >Är du säker på att du inte har fått en art som bara blir 30 cm hög?

        Nja, det står ju i beskrivningen att de blir 20 - 50 cm. Kanske 30 cm på en månad gamla plantor inte är så illa. (Fast i mitt lilla kar har jag två år gamla plantor som är knappt 30 cm, fast där är förutsättningerna betydligt sämre. Både ljus och näringsmässigt)

        >Annars växer de sig säkert större så småningom, om du har tillräckligt med ljus, näring och tålamod.

        Ljuset är inte jättestarkt men säkert ok, näring är nog ok, kanske lite mer järn (mätbart) vore att föredra. Tålamod... Svårt, men jag anstränger mig.

        Bottengödning har jag... massvis! Bara rötterna lyckats leta sig ner till den. Och blad får jag en hel del... men jag vill ju ha dom lite högre som sagt. Upp till ytan vore ju drömmen... fast det går nog inte, för dit är det ca 60 cm.

        Peter

        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Ulla
          • April 2002
          • 1163

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Jag märkte faktiskt stor skillnad på mina svärdsplantor när jag lade i lite bottengödning under dem. Kan vara så att de inte fick så mycket, för de mer snabbväxande växterna tog all flytande näring. Mina svärdsplantor växte inte alls bra, men nu, när jag lagt i bottengödning, så kommer det massor med nya blad!

          Lycka till!


          //Helena
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Svärdplantor behöver extra näring i bottensubstratet, de tar upp mycket av sin näring med rötterna (läste jag i en växtbeskrivning). Min svärdsplanta tog sig inte riktigt förrän jag hade stoppat ner några lerkulor vid dess rötter. De får enorma rotsystem med tiden.

          Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

          Kommentar

          • Stefano
            • August 2002
            • 91

            #6
            Har samma erfarenhet att bleherin får smalare blad en tid efter att man planterat den.Varför vet jag inte riktigt. När den väl rotat sig ordentligt och växer sig högre så bildas betydligt bredare blad.
            (Man kan undra om det skiljer sig mellan olika exemplar ,svaga dåliga eller starka lättanpassade.Eller om det enbart har att göra med hur man sköter den.)

            Jag har en som stått sig i snart två år,och den har blivit väldigt stor och fin med massor av blad.Den var väl en sisådär 30cm hög när jag köpte den.Nu är den minst 50cm hög och nästan lika bred.Det tog nästan ett år innan den började bli riktigt vacker.
            När jag planterade denna så tröck jag ner några stycken JBL:s lerkulor.Sen tillför jag lite flytande växtnäring ibland,fast väldigt lite mot vad det står på förpackningen.Lysrören jag använt är uteslutande Hagen Aquaglo.Inte så bra rör för växter jag vet, men karet står i ett ljust rum med indirekt soljus ett par timmar om dagen och växterna trivs bra.

            Tycker bleherin blir vackrast om den får stå ensam som solitär och breda ut sig.Den behöver i allafall ganska lång tid på sig att bli stor och ståtlig.Hur lång tid är till viss del beroende på mängden ljus och näring då förståss.

            mvh/Stefan

            Kommentar

            • tedand
              • November 2008
              • 28

              #7
              jag har samma problem med mina svärdplantor. När jag köpte dem var de ungefär 45 cm och nu efter ett år är dem ca 25 cm. Jag köpte ca 7 st svärdplantor till ett 375 liter akvarium och några andra växter.
              Jag har andvänt flytande växtgödning, gödning i kulor, någon flytande järn som man tillsätter varje dag ändå vill dem inte växa.
              Hur ska man göra så dem växer?

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av tedand
                jag har samma problem med mina svärdplantor. När jag köpte dem var de ungefär 45 cm och nu efter ett år är dem ca 25 cm. Jag köpte ca 7 st svärdplantor till ett 375 liter akvarium och några andra växter.
                Jag har andvänt flytande växtgödning, gödning i kulor, någon flytande järn som man tillsätter varje dag ändå vill dem inte växa.
                Hur ska man göra så dem växer?
                PMDD!
                Mina växer som ogräs utan vare sig extra bottennäring eller lekakulor, och dessutom i fin strandsand som substrat.

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                Arbetssätt...