Varför klippa rötterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Varför klippa rötterna?

    Har läst på ett flertal ställen och även här på forumet att man kan/bör/ska klippa rötterna på växterna innan man planterar dem. Varför då undrar jag? Vad är det man vinner på detta?

    Vet att man förr rekommenderade samma sak för vanliga krukväxter, men att man kom på att det var helt galet. Är det samma sak här att detta är en gammal "myt" som hänger med eller finns det en konkret anledning?

    Som ni säkert gissat har jag aldrig klippt av en enda rot... och det ska nog till en riktigt bra anledning innan jag börjar med det.
    So hit me!
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man behöver inte klippa rötterna förutsatt att man lyckas sprida ut dom rejält i sanden. Dock är risken mycket stor att rötterna klumpas ihop när man planterar växten i sanden och då ruttnar rötterna istället.
    Avklippta rötter växer mycket snabbt ut igen så det finns inga negativa effekter med att klippa av dom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Aha, det där känner jag igen. Även i växtvärlden "ovan jord" är det viktigt att man luckrar upp rötterna innan man gör en ny- eller omplantering. Syre och tillgång till näring är väl de viktigaste anledningarna till att man gör det.

      Ovan jord så kan man dock skada plantan rejält om man klipper av rötterna utan kunskap, så jag antar att det är samma för vattenväxter?
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        vattenväxters rötter är inte alls lika viktiga som på "vanliga" växter efter som vattenväxter tar upp näring med hela "kroppen".

        Så det är bättre att klippa av dom än att bara försöka köra ner dom och få en stor ruttnande rotklump.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Jag är ingen expert på vattenväxter direkt, men har svårt att tänka mig att de skulle skilja sig så mycket från övriga. D.v.s. de tar upp och avger syre och koldioxid med hjälp av bladen och rotsystemet är till för att ta upp näring ur vattnet/jorden/sanden. Eller?

          Ovan som under vattnet finns det växter som bildar rötter blixtsnabbt och för dem brukar det inte vara någon fara om man klipper av lite rötter, men en del växter tar god tid på sig för att bilda rötter och risken finns ju då att de hinner dö av näringsbrist om man klippt av rötterna för mycket. Eller?

          Sen undrar jag varför klippa av rötter om man lika gärna kan trassla ut en rotklump och få bra förutsättningar från början? Lathet?
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • gosatta
            • December 2002
            • 2669

            #6
            många akvarieväxter tar in lika mycket eller mer näring genom bladen.

            Om man har säg 25cm långa rötter så är det OTROLIGT svårt att få ner dom bra och sprida ut dom under den ytan det skulle krävas för att få det bra. Av egen erfarnhet så rotar sig växterna snabbare och kommer igång snabbare om dom planteras bra och det är lättare om man trimmar ner rötterna en del.

            Att plantera om en blomkruka och att plantera en vattenväxt tycker jag personligen är väldigt svårt att gämföra.
            /Mats Åhrman
            http://www.gosatta.org
            http://www.stockholmsciklidklubb.com
            http://www.ciklid.se

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Det är inte så svårt att jämföra jordväxter med vattenväxter eftersom många släkten innehåller båda delarna. Skulle tro att de har fler likheter än olikheter, men det här med att de skulle ta upp mer näringsämnen genom bladen var nytt för mig (förutom alger då). Vet att det finns såna även ovan jord (varav en del saknar rotsystem), men de tillhör undantagen och växer ofta under sådana förhållanden att inget annat är möjligt, ex vis vissa kaktusarter. Men man lär så länge man lever.

              Däremot tycker jag fortfarande att man kan lösa "klippandet" med andra metoder. Det kanske beror till stor del på bottenmaterial vilken metod man kan använda sig av? Men jag förstår nu bättre varför en del använder sig av saxen vid plantering. Tack.
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • gosatta
                • December 2002
                • 2669

                #8
                nej växterna är lätta att gämföra men itne själva planterandet =) Just plantering har det nog inte skrivit så mycket om här i forumet men om deras olika sätt att ta upp näring finns det nog hyllmeter om så om du är nyfiken på mer info skulle jag skumma igenom trådarna här.

                Akvarieväxter är en hel vetenskap och börjar man läsa trådarna här från dom som kan så kommer man snart fram till att det är bättre att hålla sig till krukväxter =)
                /Mats Åhrman
                http://www.gosatta.org
                http://www.stockholmsciklidklubb.com
                http://www.ciklid.se

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  Hmm, jag har trott att det inte fanns någon större vits med att engagera sig i sina vattenväxter, eftersom jag antagit att de inte skiljer sig så mycket från jordväxter (på vilka jag är ganska bra ).
                  Nå, högmod går kanske före fall. Uuppenbarligen har jag en stor kunskapslucka här, som behöver fyllas. Kanske finns det någon god bok i detta ämne som rekommenderas? Gärna vetenskaplig, eftersom jag är en torrboll som uppskattar sådant.
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Lenita

                    Leta under denna rubriken (Växter o alger) efter något som har med TMG, CO2, gödning eller PMDD att göra så finns det säkert ett inlägg av defdac någonstans där han förklarar allt om hur vattenväxter tar upp näring (han säger ungefär vad gosatta säger, men med fler ord och mer "vetenskapligt"). Det finns tex många diskussioner om TMG (som ju är flytande) jämfört med gödning man tillför nere i gruset.



                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #11
                      Tack! Håller på att kolla det. Men vill också ha något jag kan ta med mig ut i solen... Någon som har läst den här?

                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jag skulle gissa att något i växten triggas av att trimmas, rötter likväl stammar. På samma sätt en stängsel börjar förgrena sig när man klippt av den.

                        Akvatiska växter har en väldigt cool finess jämfört med vanliga krukväxter: Dom kan ta upp *all* näring med sina blad från en näringskälla som hela tiden förnyar sig i varje givet ögonblick, dvs det förbipasserande vattnet. Cirkulationen är därmed viktig.

                        I naturen strippas vattnet aldrig från näringsämnen - även om naturliga vattendrag innehåller låga nivåer av näringsämnen så blir vattnet aldrig näringsfattigt som det blir i ett akvarium där man plågar växterna genom att exponera dom mot samma vatten om och om och om och om igen.

                        Vi som håller lite koll på näringsnivåer via tester vet hur fort det kan gå för växterna att strippa vattnet på näringsämnen under bra ljus och bra CO2-nivåer.

                        Problemet för akvatiska växter är att dom får betydligt svårare att skaffa kol via fotosyntesen varvid dom ofta har skira tunna blad. Sumpväxter som Cryptocoryne/Echinodorus/Anubias har det värst, men är istället bra på att utnyttja karbonater i vattnet som kolkälla.

                        Man brukar säga att vattnet kontra substratet har en viktighetsfördelning på ca 70/30.

                        Rötterna är verkligen inte viktiga i akvarier. Stora rotsystem skulle jag vilja påstå är tecken på kraftigt begränsande förutsättningar för växterna.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Någon som har läst den här?
                          http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=236
                          Svar Ja.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            #14
                            Wow! Här är det uppenbarligen bara att gå och ställa sig i skamvrån! Det där med cirkulation, näring och ljus hade jag lyckats klura ut själv, men aldrig att jag anade att vattnet var så viktigt i förhållande till substratet. Har satsat mer på bottengödning än på vattengödning I och för sig verkar mina växter må bra, men det är förmodligen mer tur än skicklighet.

                            Den här biten fattar jag dock inte...
                            Problemet för akvatiska växter är att dom får betydligt svårare att skaffa kol via fotosyntesen
                            Vad är det för kol vi pratar om. Koldioxid?

                            Kjell: Var boken bra? Antar att du gjort recensionen, men undrar om den skulle fylla mina behov av vetenskaplig exakthet också eller om det mest är vackra bilder på olika arter?
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Wow! Här är det uppenbarligen bara att gå och ställa sig i skamvrån! Det där med cirkulation, näring och ljus hade jag lyckats klura ut själv, men aldrig att jag anade att vattnet var så viktigt i förhållande till substratet. Har satsat mer på bottengödning än på vattengödning I och för sig verkar mina växter må bra, men det är förmodligen mer tur än skicklighet.
                              Nja. Skamvrån vet jag inte. Jag pratar mycket utifrån CO2-berikade akvarier med mycket ljus, vilket blir lite som att jämföra hydrokultur kontra krukväxter.

                              "Krukväxtmetoden" där man inte fokuserar lika stenhårt på fantastiskt tillväxt och gödning kallas lowtech och Diana Walstad har skrivit en bok "The Ecology of the planted aquarium" som är lite av en bibel för denna typ av akvarier. Hon kör enbart näring via en riktigt fet jordbotten som dessutom tjänar som CO2-berikande. Tillväxten blir mer lätthanterlig och jag tror detta är ett alternativ för dom som vill ha ett lättskött växtakvarium. Dom behöver inga vattenbyten(!). EDIT: Nackdelen är att det blir svårt att klara de lite kinkigare/skirare växterna som gärna plockar näringen med bladen.

                              Vad är det för kol vi pratar om. Koldioxid?
                              Precis. Växter är >40% uppbyggda av kol så det är det viktigaste ämnen vid tillväxt. Vanliga övervattensväxter har inga problem eftersom dom står i en ständigt förnyande kolkälla med "bra cirkulation": Luften.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...