Bubblor från CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Bubblor från CO2

    Min återuppstartade CO2-gödning fyller akvariet med små nästan mikroskopiska bubblor som susar omkring i karet. Har nu lite funderingar omkring uppkomsten av dessa.

    Kanske de beror på att jag påverkat flödet igenom reaktorn (bland annat minskat slanglängden avsevärt) så att koldioxiden inte hinner lösas upp ordentligt. Dock tycker jag det är konstigt att dessa små bubblor inte löser upp sig i akvariet.

    Kanske de beror på att gasen inte är ren utan också innehåller en del luft. Huh... undrar om man kan reklamera gas? (Dock borde koldioxiden var tyngre än luften så att all luft går ur flaskan först)

    Kanske min pump som numera står utanför akvariet läcker in luft i systemet?

    Annan orsak. Någon som vet?

    Peter


    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Antonic
    • January 2002
    • 81

    #2
    Det kan inte vara så att dina växter gör alla bubblor?

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Nja, jag har dragit slutsatsen att det beror på det ökade vattenflödet genom reaktorn trots allt. En stor tving på slangen efter pumpen och jag lyckas minska flödet så att bubblorna slutar.

      Illa av Dupla att inte ange något rekomenderat flöde.

      Peter

      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag har också problem att få min koldioxid att lösas upp till 100%. Beroende på reaktortyp så blir det alltid en uppbyggnad av någon typ av gas som inte vill lösa sig med vattnet. Antingen gör man en "rap"-anordning så att reaktorn kan rapa ibland, eller så gör man som du (och jag) har gjort: Låter de bubblor som inte kan lösa sig få diffundera ut i akvariet.

        Dupla har ett pH/KH-schema om jag inte minns fel, vilket är den metod man använder för att ställa in mängden CO2.
        T ex kan 2 bubblor/sek vara för lite i ett 1000liters akvarium med högt KH, men alldeles för mycket för en 60-liters burk med lågt KH.

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Jag uttryckte mig nog lite luddigt, inser jag nu. Men det var ju självklart vattenflöde genom reaktorn jag menade och inte gasflöde. Men tack endå.

          Peter


          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          Arbetssätt...