varför får mina växter svarta kanter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soh2saka
    • February 2004
    • 141

    varför får mina växter svarta kanter?

    Hej hej!

    Har ett kar på 152L med innerfilter som passar bra. Problemet är mina växter. Har en javaormbunke och några andra "okända" växter, bland annat en som ser ut som gräs. Mina växter får som svarta kanter på bladen, ibland även lite svart på själva bladet, det går inte att skrapa bort och ancistrusarna gör ingen nytta.
    Har en ramp med ett lysrör som jag tycker lyser bra. Inget Co2 eller gödning. Vad är det för fel? Eller blir det alltid svarta kanter på växterna? Måste jag tillsätta gödning eller?

    Några tips? Ser ju inte så där överdrivet vackert ut...=)

    //Karin
    152 L:
    2 Platy
    2 Fantomtetra
    2 Scalare
    1 Eldstjärt
    3 Ancistrusmal
  • PatrikMalmo

    #2
    Är det bara javaormbunken som får svarta kanter är det troligen näringsbrist. Köp i så fall en liten flaska Tropica Mastergrow och tillsätt enligt lite mindre än rekommendationen på flaskan vid vattenbyte, det borde räcka för att förbättra din växtlighet en hel del som jag ser det. Javaormbunke växer dock rätt långsamt, och de svarta fläckarna kommer inte att försvinna från de gamla bladen om du börjar göda lite. Så småningom kommer det dock fina nya blad och man kan knipsa bort de gamla.

    Har du svarta kanter på andra växter också kan det vara alger. Ancistrusarna kan faktiskt göra nytta om det är alger, du har det ju mest på kanterna - många algätare är effektiva på "ytor", men inte på "kanter". Ancistrusarna hör dock inte till de bästa algätarna, men en del får de i sig.

    Hilsen!

    Kommentar

    • soh2saka
      • February 2004
      • 141

      #3
      Svarta kanter är det på alla växter. Men alger borde väl gå att skrapa bort med naglarna?
      Om det nu är alger, vad finns det då för fisk som kan få bort dem? Har redan Scalare, platy, fantomtetra, eldstjärt samt ancistrus i karet.

      //Karin
      152 L:
      2 Platy
      2 Fantomtetra
      2 Scalare
      1 Eldstjärt
      3 Ancistrusmal

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Siamesisk algätare är bra i de flesta fall!!!
        Hade även jag svarta kanter på anubias barteri var barteri, växer som en javaormbunke, och det tror jag berodde på för mkt ljus i mitt fall jämfört med mängden gödning!
        (ska man vänta med att göda ett tag i ett nystartat akvarium, eller ska man göra igång direkt?)

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          En del alger sitter som berget, så det är inte säkert att de går att skrapa bort med naglarna. Har du svarta kanter på alla växter lutar jag mer åt att det är just alger. Om du knipsar av ett blad från Javaormbunken och skär sönder det genom en svart fläck, ser du då det gröna bladet under den svarta fläcken eller är det bara svart i snittet? En liten skvätt gödning vid varje vattenbyte lär inte skada i vilket fall.

          Siamesisk algätare är en av de bästa, Otocinclus är en annan. Amanoräkor är bra på just kanterna, men är de små när du köper dem och Scalarerna är stora blir det dyrt foder till dem bara... Platy har du redan - många ungfödare är rätt duktiga på alger också, men främst grönalger.

          Kommentar

          • Karu
            • December 2020
            • 13

            #6
            Mina gräs och vass växter blir med svarta och växer inte. Gödar med PDMM och har CO2 . Starka bra växtlampor.
            vad är de för fel?

            Kommentar

            Arbetssätt...