cabomba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    cabomba

    dom enda växterna som växer i mitt akvarium är cabomba. alla andra växter tar sig inte. vad kan det bero på?

    ???
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

    #2
    växer din cabomba borde du inte ha något problem med belysningen, då den är ljuskrävande.

    Har du växtnäring?

    multnar dina växter eller växer dom bara inte?

    .-.-.-.-.-Peter...
    .-.-.-.-.-Peter...

    Kommentar

    • Micke J
      • August 2002
      • 277

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>dom enda växterna som växer i mitt akvarium är cabomba. alla andra växter tar sig inte. vad kan det bero på? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Vad har du för växter mer i akvariet?
      Cabomban växer även om ljuset är dåligt.
      Är ljuset dåligt eller har mycket rött(färgspektrat) i sig drar den sig upp mot ljuset.
      Då blir avstånden mellan noderna långt.
      Har du mycket blått i ljuset så trycks växterna ner.
      Och avståndet mellan noderna blir mindre.
      Vad har du för belysning?
      Micke J


      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Är du säker på att du har Cabomba och inte Limnophila sessiliflora?
        Jämför

        http://www.aquahobby.com/garden/img/ambulia1.jpg
        http://www.h-nds.de/pflanzen/cabomba_caroliniana.jpg

        L. sessiliflora brukar nämligen växa så det knakar när alla andra växter dör (nåja .

        Oavsett om det är Cabomba eller sessiliflora: Se till att hålla dom vältrimmade så att dom inte skymmer andra växter. Är det någon växt du vill få att växa som stannat: Testa att sätt den så att den får direkt ljus från lysrören och försök trimma/hålla alla närliggande växter på behörigt avstånd. Fungerar inte det så tillsätt även flytande växtgödning eller bottengödning (lerkulor t ex).


        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • zingo_boy
          • August 2002
          • 983

          #5
          öhh. är det nån skillnad på dom. jag tror inte det. dom är lik. men jag tror att det är cabomba jag har. eller oxå är det en annan som inte ens finns. egentligen var den inte lik nån av dom. men jag orkar inte ansa ner dom hela tiden. så nu är dom väl runt 2 meter långa. inte dirket 2 meter men runt 60 cm är den längsta skulle jag kunna tro. min ludvigia har ruttnat bort för länge sen. nä men jag har inte så många, mest cabomba eller vad det nu är. sen har jag en väldigt stor växt i mitten som oxå förökar sig rätt bra. men jag funderar på att ta bort lite "cabombor" eller va det nu än är.




          växtnäring? nä det använder jag inte för till fället. vad finns det för olika sorters växtnäring?

          ???

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6

            &gt;öhh. är det nån skillnad på dom.

            Jo, har man sett båda i verkligheten så är det ingen svårighet att se skillnad. Har man bara bilderna att gå efter är det lite svårare. Jag föreslår att du tar en tur till närmsta akvarieaffär som säljer växter och tittar om dom har cabomba där. Limnophila sessiliflora kan vara lite svårare att känna igen då den ibland kan vara i väldigt dåligt skick... och se ut som "värmeskadad dill".

            Peter

            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • zingo_boy
              • August 2002
              • 983

              #7
              på morgonen när akvariet tänds så är toppen av växten liksom som n knopp på nå vis. men sen slår den ut å blir... öhh.... rund.

              ???

              Kommentar

              Arbetssätt...