Mäsk för CO2 produktion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #16
    Det slutar bubbla pga av att alkoholhalten blir för hög. Så om man tillsätter mer socker tror jag att man får en högre alkoholhalt fortare, dvs kortare "bubbel" . Mindre jäst kanske?

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #17
      Hej!

      Jag har ett recept som jag har använt länge med gott resultat:

      5 liter vatten
      1 kg socker
      1/2 paket jäst
      1 mtsk brun farin

      Blanda jäst och lite socker i en kaffekopp tills det löser sig helt, och kör sedan blandningen i en dunk. Ska börja "bubbla" inom ett dygn, för mig går det oftast snabbare. Jag använder också en anordning som gör att jag får jämn koldioxidtillförsel trots att jäsningen är ojämn. Enklast gör man det så att man tar en halvliters petflaska, klipper av botten på den och gör ett hål för en normal luftslang nästan ända nera vid botten på flaskan. Sedan sätter man flaskan i akvariet med botten nedåt och leder luftslangen från hålet upp över kanten på akvariet (funkar som ett breddavlopp). Led sedan plastslangen från dunken ner under och in i petflaskan så att koldioxiden från jäsningen går in i den. När flaskan är fylld kommer överskottskoldioxiden att gå ut genom breddavloppet och ut ur akvariet. Även om jäsningen är ojämn så kommer nivån i flaskan att vara densamma hela tiden. Tips och trix är skoj!!

      Hilsen!

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #18
        Hur länge håller den? Alltså när är du tvungen att göra ny mäsk?

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #19
          Åh, det har jag inte riktigt pejl på... *funderar* ...jag gör ny mäsk när det inte längre bubblar något från den. Jag hör när överskottet bubblar ut. Annars går det rätt lätt att tillverka en egen bubbelräknare som man sätter synligt (hade det innan, men har struntat i det nu). Blanda nytt när det går väldigt långsamt eller co2-förbrukningen är för stor för tillskottet (ändras nivån kraftigt i utloppsanordningen under dagen är tillgången för liten). Kan röra sig om ny mäsk efter ca tre-fyra veckor till mitt 140-literskar? Karet har varit igång i två månader och jag har enbart blandat ny mäsk en enda gång.

          Har hört om en del som experimenterar med olika sorters jäst (öljäst t ex) och olika proportioner socker/vatten etc, vilket skulle ge en långsammare jäsning. Har dock inte provat detta, men det kan vara värt ett försök. Dela med er av erfarenheterna!!

          Hilsen!

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #20
            Bara undrade för jag kör själv 5 liters, och om jag ska få nån effekt så får jag göra ny ca var 14 dag (260 liters kar), och det är lite träligt. Har själv provat med vinjäst, men märkte ingen skillnad.

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #21
              Jag började också med 2 dl socker men det räckte inte för min del. Receptet jag använder (till 375an) nu är:
              Häller 4 dl socker i ett 1,5-litersmått. Häller på 45-gradigt vatten och vispar ut sockret ordentligt. Sedan vispar jag i ett halvt paket torrjäst och till sist 0,5 tsk bakpulver. Använder en 2-litersflaska till detta. Börjar bubbla inom 30 minuter. Byts en gång i veckan.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • seno
                • November 2004
                • 83

                #22
                använder ni endast en flaska eller leder ni gasen i en annan flaska sedan i akvarie http://www.djurportalen.nu/artiklar....=visaart&id=35,
                jag tänkte starta idag till mitt 450 liters men är helt osäkert hur går man till väga ska jag ha bara en 5 liters dunk som man ska blanda in alltihop

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Jag använder en flaska, vad ska man "tvätta" gasen från? det har ingen förklarat för mig, jag har använt aktivt kol för att minska jästlukten, när jag jäst 20 liter, men det var inte för akvarieväxtgödning :-)

                  Kommentar

                  • Tangoman
                    • March 2005
                    • 177

                    #24
                    Jag kör också bara med en flaska. Har aldrig haft problem med mäsk som åker ut i akvariet.

                    Viktigt bara att se till att det är ca tio cm luft i flaskan och att den står stadigt. Vad som skulle hända om en flaska välter vill jag inte uppleva.
                    PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                    www.akvariefiskar.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...