gelatinmäsk dåligt bubbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mange993
    • April 2004
    • 372

    gelatinmäsk dåligt bubbel

    Jag kör detta recept
    3 dl socker
    1 l vatten
    37 ml favorit gelatin

    För att starta igång till sätter jag 1 paket torrjäst en matsked socker och 1 dl varmt vatten.
    det bubblar bra 2-3bubblor per sec, men efter en dag så kommer det en bubbla var tredje -fjärde sek
    vad är fel
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Inget!

    Jag antar att du kör i PET-flaska också. Själv har jag slutat använda gelatin - jag tycker inte det är värt besväret. Möjligen varar mäsken lite längre men det bubblar inte kraftigare.

    Jag tror att man måste ha en större gasavgivande yta, alltså flera PET-flaskor eller tillexempel en 4-liters saftdunk.

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Alldeles för mycket torr jäst.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Använder du reaktor?
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • matzen
          • February 2004
          • 608

          #5
          Jag har bra bubbel i min mäsk. Jag kör på en liter vatten 2 dl socker, 1 tsk torrjäst, 1 krm bakpulver. Den byter jag varje vecka och jag har ett CO2-värde på 30-40 ppm. Men då kör jag CO2-n genom ett ytterfilter för att få maximal upplösning.
          To be or not to be a cichlidlover that´s no question

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Ja, det är nog byte varje vecka som gäller för effektiv CO2 med mäsk om man inte blandar in specialgrejjor.

            Här står mycket intressant:
            http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html

            Kommentar

            • mange993
              • April 2004
              • 372

              #7
              nej har ingen reaktor jag kör det genom innerfiltret där det kommer ut hundratals jättesmå bubblor
              det är i reningsflaskan som det kommer en bubbla var tredje fjärde sekefter nån dag

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Man kör gelatin för att det ska bubbla saktare men längre. 1 bubbla var fjärde sek låter ganska rimligt med gelatin.

                Anledningen till att det bubblar snabbare i början är förmodligen det lättillgängliga sockret du startar satsen med. Det tar snabbt slut och förbränningen blir snabb i början.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • cotterpin
                  • June 2004
                  • 193

                  #9
                  Så om man har i mer socker eller fyller på det efter en vecka så borde man kunna få ut mer av varje blandning?

                  Också, har storleken på mäsk-flskan någon betydelse? alltså, borde man ha en stor flaska eller är det bara ytan emot luften som spelar någon roll?
                  //Jenny
                  "I'm going the way i have to go" - cotterpin

                  Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

                  Kommentar

                  • mange993
                    • April 2004
                    • 372

                    #10
                    tack defdac

                    Kommentar

                    • Holmby
                      • February 2004
                      • 1118

                      #11
                      Skulle man kunna knöla ner en disksvamp eller liknande i PET-flaskan för att få en stor jäsande yta? Någon som testat?

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #12
                        Hur skall man enklast koppla ihop reaktor och pump? Tänkte fixa nån enkel reaktor till mitt juvel rekord men är osäker på hur man skall lösa det enklast (får väl skylla på att hjärnan tagit det där med semester på allvar *S*)
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          Tror inte att ytan hos mäsken spelar någon större roll (inom rimlighetens gräns naturligtvis). Så disksvamp borde inte ge något annat resultat. Däremot volymen mäsk borde spela roll. Större volym, mer jäst, mer CO2 (om jästen har syre och socker). Någon som kan beskriva med kemisk formel vad som händer vid jäsning?
                          *letar*
                          Det stod på webbsidan angiven ovan. Det är bara
                          Socker => Alkohol + CO2 + Energi
                          Jästen anges inte i formeln, men finns naturligtvis med i processen. Begränsningen enligt artikeln är jästens tålighet för alkohol. Det är alkoholen som dödar jästen, inte pH-värdet. Mycket intressant och tänkvärd webbsida (angående alkoholens verkan ).

                          Men prova för all del. Gärna med två flaskor med samma innehåll och temperatur etc. Dvs enda skillnaden skall vara disksvampen. Då får du ju svart på vitt om det är någon skillnad. Om du provar i sekvens (efter varandra) så kan andra saker (som ex temperatur) påverka resultatet.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #14
                            Med en bra reaktor så räcker en bubbla var tredje till var fjärde sekund alldeles utmärkt. Ungefär samma hastighet som det bubblar i tantens lilla växtkar. Jag Slängde ner en gammal eheimreaktor och en något strypt fluval3 för att driva den med och det är helt sanslöst vad det frodas och växer i det akvariet..

                            Angående mäsken så hävdar jag forfarande att man ska ha lite jäst i starten. Jag använder ca 1-2krm torrjäst i en två liters gelatinmäskflaska och dessutom så slänger jag i ett par kryddmått bikarbonat i gelén. Varför vet jag inte riktigt men det funkar förträffligt. 3 veckor utan att tappa tempot.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #15
                              Jag kör med mäskmetoden och har klurat ut en reaktor som till stor del kompenserar den ojämna jäsningen.

                              Ta en halvliters läskflaska i plast och kapa botten på den. Korken ska vara kvar och hårt åtskruvad. Gör sedan ett hål en bit upp från botten på flaskan och sätt i en vanlig liten plastslang i det (denna slang ska gå upp över vattenytan och helst ut ur akvariet). Montera flaskan i akvariet så att enbart toppen/korken är ovanför vattenytan (enklast är att låta toppen på flaskan "vila" mot täckglaset, men rubbar man täckglaset/flaskan så är ju systemet förstört). Led så slangen med CO2 från mäsken ner under flaskan så att CO2 bubblar upp i flaskan. Klart!

                              Man har då tillverkat en burk som CO2 lagras i, och slangen nedtill som går upp ur akvariet funkar som breddavlopp när jäsningen går fort i början. När jäsningen går långsammare fylls ändå flaskan till breddavloppet. Med en bubbelräknare (går lätt att göra med en gammal mätkyvett om man är riktigt snål) på slangen från mäsken ser man lätt när det är dags att byta, och med två identiska mäskdunkar är det ännu enklare att blanda ny mäsk i god tid och utan att CO2-tillförseln avbryts.

                              Sätter man flaskan så att en viss vattencirkulation sker vid kontaktytan mellan CO2 och vattnet löser sig mer CO2 i vattnet. Om utlopp eller inlopp till filtret sitter nära botten på flaskan är det problemet löst.

                              Flaskan bör plockas ut och rengöras ibland, med mäskmetoden bildas ett vitt "ludd" som ser otrevligt ut och framför allt försämrar CO2-tillförseln. Har dock inte hört att "luddet" skulle vara skadligt (ingen aning om vad det är). Har också hört att det bildas andra gaser än CO2 av jäsningen, vilket kan vara bra att "lufta ut" med jämna mellanrum.

                              Jag vet inte vilken akvariestorlek just en halvlitersflaska passar till, men 100-200 liter är min uppskattning (mitt kar är på 140 liter och min reaktor är snäppet mindre än en halvlitersflaska). Principen går ju ändå att använda i större/mindre kar, men då får man modifiera storleken på reaktorn skulle jag tro.

                              Det finns även behållare att köpa i akvariebutiker som kan användas till detta. Den jag har är från början avsedd att användas för CO2-tillförsel med "brustabletter".

                              Bubbla på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...