Växtakvarister på zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Växtakvarister på zoopet

    Hej!

    Det verkar som intresset för växtakvarium har blivit ganska stort. Det märker man inte minst här på zoopet. Det vore kul att höra hur många det är av oss zoopetare som pysslar lite extra med just växter i karen. Definitionen för växtakvarist vet jag inte hur den lyder men den är väl uppfylld när man inte längre håller reda på om man har två eller tre fiskar i karet och man lägger foderpengarna på växtgödning…
    En del av oss är mer eller mindre delaktiga i diskussionerna i forumet, vissa har bra beskrivning i profilen men det vore kul om ni skrev några rader om erat växtintresse. Fånigt kanske?

    Jag kan börja hur som helst:
    Jag har haft akvarier i cirka 10 år men jag satte upp mitt första växtkar vid årsskiftet i år. Ett 220L med 3 rör, ytterpump, ett gäng snabbväxande växter och lite sällskapsfisk. Jag kunde ingenting om växter och gödning då, så jag satte upp några delmål för att försöka lära mig lite i alla fall.
    Ett var att lära känna mitt brunnsvatten ett annat att få kläm på gödning med PMDD. Framöver tänkte jag försöka lära mig lite om design för att få fason på det hela och fortsätta laborera med tips & trix för att se växters reaktioner vid olika förhållanden.

    Jag kör med CO2 på tub utan kontroller och göder med PMDD. Det har varit en del motgångar med alger och fiskdöd men den senaste tiden har det fungerat bra.

    Jag har en blogg som jag försöker hålla uppdaterad med bl.a. akvarieinformation: http://193.12.137.241/bluesboy/

    Ja, det var lite om mig, hoppas ni andra orkar skriva en rad eller två – nybörjare som proffs. Vore kul att höra lite historia från er andra som kan vara bra att ha i bakhuvudet när vi diskuterar i forumet. Eller vad säger ni, fånigt?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Jag återupptog Akvariehobbyn efter 30 års bortavaro och måste konstatera att jag nära nog totalt har snöat in på växter !!

    Det är helt enkelt perverst roligt att det genom lite pluggande och inte SÅ mycket stålar går att få ett kar som producerar "champagne" varje kväll.

    Jag skaffade ett litet (110 liters) kar för att dra upp lite Guramis men det var helt enkelt för tråkigt. Det har nu konverterats till växtkar med brandsläckare, extraljus och pmdd.

    Detta hade nog aldrig hänt om inte zoopet och dess "växtgalningar" funnits. Tack för det alla "galningar"

    Jag läser nog nästan bara kategorierna akvarievatten,växter&alger samt ibland labyrintfirrar och sydamerikanska ciklider.

    Har en liten tanke om att bygga en pytteliten Linux-maskin som styr/mäter så mycket som möjligt (skymning, ph osv). Vore fräckt tycker jag eftersom jag är U*IX-nörd.

    Tänker nog handla ett Akvastabil-540/4*T5 när jag behöver bli av med en massa stålar Ett trevlig kar i mina ögon.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Mina föräldrar har alltid haft en 160-litrare. En sån där fire&forget-burk som alltid varit tokfull av Cryptocorynes och Javamossa så man inte kunde se in i det.

      På något sätt blev det förebilden när jag startade egen 60-litrare som 15-åring. Jag ville också ha mycket växter, men det blev mest algodling.

      Sedan blev det lumpen och civ.ing-studier som satte p för akvariet.

      Under universitetstiden så blev det dock bredband och vid någon sen surf-session runt -95 snubblade jag över några bilder på Takashi Amano-akvarier. Jag beslutade direkt att jag skulle ha ett sånt när jag flyttade till egen lägenhet.

      2000 köpte jag min första seriösa burk på 310 liter och sedan tog det 3 år av Googlande och APD/Thekrib-läsande varenda dag innan jag fått kläm på gödning och Cyanobakterier som låtit mig fokusera mer på det jag ville från första början, att uppnå något slags Amano-liknande akvarium.

      Lyckas man få CO2-halten stabil och på bra nivå är det ju faktistk ganska enkelt med växtakvarier. Lite finlir med lite olika pulver, men det är ganska skoj det också. Bara det växer så kan man ta lite smällar med för mycket fosfat eller för lite mikrogödning osv.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Eftersom jag alltid hugger när det står BluesBoy som avsändare så blir det snabbt svar fån mig.

        Ett 260 (!) liters ärvt hemmabyggt ramakvarie som egenligen är skitfult, men som jag ädå tycker om. Började för 10 år sen och fick hjälp av dåvarande pojkvännen (samma som jag fick karet av) att sätta upp det. Hade stora svårigheter med växter, förutom Cryptocyrone.

        När jag kom in på Zoopet o NCS och började läsa om CO2 o TMG o PMDD och Kh o Ph och allting så började jag experimentera. Sen dess har det gått upp o ner o fram o tillbaka. Just nu är det ner o tillbaka, men det ska väl gå det också.

        Växtmässigt tycker jag om röda plantor, och kombinationer av olika former. En kombination som jag har är Alternanthera reineckii (Röda spetsiga) tillsammans med Hydrocotyle leucocephala (ljusgröna "näckrosblad på rad"), det är en ganska dramatisk färgexplosion. Jag har också en del rötter med javaormbunke i en "mörk" hörna. Sådär Ludvidiga (?) "rosanervig" är jättefin, växer framtill och tuktas för att bilda småbuskar.

        Göder med hemmagjord CO2 och har problem pga hårt vatten. TMG och Fosfat + kväve. Enlig defdacs recept. Som så många andra här.

        Har en del fiskar, lite malar, 6 honungsgurami och 30 neoner. Tycker om kontraster även i fiskfärger.

        Rent stilmässigt tycker jag om Amanos "luftiga" stil, men blir ohyggligt entusiastisk när jag ser en spännade växt, så jag har en förmåga att överplantera. Om nu inte alltsamman går åt h-e till, förstås....

        Kommentar

        • Thomaslj
          • May 2003
          • 704

          #5
          Jag är ganska ny på akvarieområdet i helhet. Satte upp mitt första kar förra sommaren, med mål att göra en snygg möbel. Visste då inget speciellt om amano-kar och hollänska konstvärk. Men eftersom jag alltid strävat att få mina prylar så estetiskt tilltalande som möjligt kom jag fort in på området.

          Kör nu med 5 rör, 3 filter, co2 på tub och pmdd i mitt 240 L. Har haft ganska mycket motgångar när det gäller alger, men som nybörjare har jag förstått att det är sådant man får ta=).

          Är ganska ung (20 år) så bor fortfarande hemma. Men när jag skaffar eget så har jag planer på att köpa lite större, kanske 400L hel-glasat kar med hängande Mh lampor över.

          Passar även på o tacka er som hjälpt mig med o bli en dubbelnörd. Främst tre personer.
          Kjell och Christian som gjort skapat denna sida vilket har gjort mig till en datanörd (är daglig besökare).
          Och till Daniel 'Deffen' som hjälpte mig extremt i höstas vilket resulterade i att jag nu även är en växtnörd=).

          Mvh Thomas
          http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Jag räknar mig också till växtakvaristerna här på Zoopet... Vad annat kan man göra med lägenheten full med MH-belysta kar? Jag har hållit på med växtakvarier (bara) sedan 2002 men endå hunnit med att prova något 30-tal olika växter... Mitt största växtakvarie vann kategorin "Akvarium och Biotoper" i Zoopets fototävling alldeles nyligen så ni har nog alla sett hur det ser ut.

            Drömmer om att våga kasta ut alla växter och bara behålla ett par tre växtarter i mitt 980 liters för att få lite mer Amano-lik design...

            Min story finns att läsa här:
            http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=140

            och lite mer här:
            http://www.pny.se/akvarie/akvarie_index.html

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Här är ännu en som vill kalla sig växtakvarist,

              Har haft akvarium under större delen av min uppväxt, när jag sedan flyttade till egen lägenhet blev det ett avbrott på ett par år.
              Vid ett besök i en djuraffär hittade jag ett akvarium som jag inte kunde motstå, ett 325 liters Akvastabil med möbel och heltäckande ramp, detta för ca: 7år sedan.
              -98 flyttade vi till ett hus, detta hade för dåligt golv för att ha mitt 325l fyllt, så det blev ställt på vänt.
              Man kan ju inte va helt utan så jag köpte ett 112liters istället och satte upp för det tålde golvet, men huset tog så mycket tid från mig så det blev lite dåligt underhållet.
              För 1 1/2 år sedan flyttade vi till lägenhet igen, då blommade intresset upp igen, man fick ju lite mer tid över då.

              Jag städade upp 112litaren och köpte lite nya fiskar och växter, men för att ganska snart konstatera att växterna trivs inte, Hmmm

              Jag körde lite sökningar på internet och fastnade genast vid all info som fanns och alla bilder man hittade på växtakvarium, sedan var det kört.

              Nu har jag min 112liters igång med co2 tub, ph controller och PMDD.
              Håller på att sätta igång mitt 325 liters igen efter ganska många år i malpåse, har köpt co2 tub och controller till det med samt MH ramp till det.

              Ett stort tack till framförallt Defdac och Tropfrog men även alla andra för all information ni delar med er här.

              /NE
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8

                Håller med NE fullt ut , hur f-n skulle man kunna lyckas så bra utan Tropgrog och defdac ??

                Mycke alger och många döda svärdplantor skulle det bli

                Förresten , tänk om "regeringen" visste hur mycket man spenderade på akvariererna

                Får jag fråga hur många som är HELT ärliga vad gäller kostnaderna ??

                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • Mazi
                  • January 2004
                  • 868

                  #9
                  Utan Tropfrog, DefDac och några till här på forumet, hade jag inte ens vetat vat Co2 var... Jag har ett 37 liters akvarium som jag har som växtakvarium. Jag göder med mäsk-Co2 och ska skaffa TMG och PMDD. Nu har jag planer på att använda mitt (kommande) 375-liters akvarium som växtakvarium istället för Amazonasbiotop.
                  Utan tropfrog hade det inte blivit något växtakvarium. Och utan DefDac hade det varken blivit nån annan näring än mäsk och intresset för växtakvarier hade blivit mycket mindre.

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Jag är ingen riktig växtakvarist, men möjligen en wannabe. Vägen dit har varit ganska lång och krokig, faktum är att jag meckade ihop min första mäsk-CO2 anläggning för ganska precis 20 år sedan efter inspirerande CO2-läsning i tidskriften Akvariet. Jag tror inte det fanns PET-flaskor på den tiden, iallafall var det inte det jag använde. Hur som helst fungerade det inte.

                    Drygt 10 år senare efter att ha länge följt rec.aquaria och inspirerats av thekrib var det dax för nästa försök, nu bubblade det till lite då och då, att man behövde några pulver hade jag ingen aning om, det blev ingen varaktig effekt och jag blandande inte mer än ett par flaskor.

                    Så i vintras när jag ändå skulle beställa från Hjortgatan så fick några pulverpåsar åka med. Ny mäsk och resultatet var förbluffande.

                    Men äkta växtakvarist är jag inte (ännu?), fiskarna och växterna betyder lika mycket i mina akvarium.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Växtakvarist, Javist!
                      Jag har haft akvarier i omgångar i livet men utan att veta något om hur det funkar igentligen. När sambon! köpte karet vi har nu så hittade jag Zoopet när jag hade lite funderingar över fiskarna. Det dröjde inte så länge innan jag förstod att man faktiskt kan få växter att överleva i karet.
                      Nu jäser mäsken för fult och sambon har inte längre så mycket med karet att göra, mer än att hon tycker det är fint och att jag är galen.

                      Är lite orolig över karet just nu eftersom jag har varit i USA på arbetsresa i 3,5 veckor och ska stanna en vecka till. Sambon har fått sköta det där med gödningen och vattenbyten undrer tiden men hon vågar inte ta fram saxen så det lär vara rätt igenvuxet vid det här laget.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Jag vill nog se mig som en växtakvarist eller åtminstone på tillväxt. Köpte akvarium efter i höstas flera års uppehåll pga av studier. Införskaffade en 60 liters. Skulle köpa växter av en kille jag hittade på nätet och åkte över och tittade. 1000 liters växtakvarium med endast ett fåtal fisk. CO2 anläggning m.m. m.m. Vart otroligt fashinerad och började läsa allt som jag hittade om växter och vatten. In såg direkt att 60 lite och glödlampa var uteslutet. Köpte 310 liters efter en månad och kompletterade med ytterligare 2 lysrör. Skaffade växtlysrör osv osv.

                        Har inte fått klöm på pmdd. Har precis fått allt. Regeringen mindre nöjd med 50 kilos säckarna i förrådet. (kan inte förstå varför)

                        Har snart sparat ihop tillräckligt för att byta ut mitt hemmabygge för CO2 till en riktig CO2-anläggning. (Jag väntar med spänning på den dagen)
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • March 2004
                          • 13

                          #13
                          Jag får väll räkna mig till skaran av växtakvarister i träning. Fick ett akvarium i julas efersom jag är tokig i vatten och får inte fortsätta dyka på ett tag. Vi hade ett igenvuxet 250l medan jag växte upp. Sen har jag alltid tyckt om när det är riktigt grönskande runt omkring mig. Varför inte fortsätta på samma sätt i akvariumet. Sakta men säkert växer det fram ett seriöst växtakvarium. Måste lära sig en sak itaget eller var det pengarna som saktar ner saker och ting?
                          Jag fick också hem lite säckar med PMDD så nu ska vi börja göda ordentligt. Inga algproblem ännu och jag hoppas att jag slipper det problemet helt. Fast det är nog en bra erfarenhet att tampats med det i ett tidigt skede så att man har den kunskapen till senare missöden.
                          Vad det gäller fiskarna så har de sin plats i akvariet också. Ett akvarium med bara växter känns lika roligt som ett med bara fiskar. Fiskarna får bara inte ta överhanden. De ska bara sätta guldkanten på intrycket av akvariumet. Själv har jag Fjärilsciklider, Sorgmantel tetror, Siamesiska algätare och Kuhli ålar.

                          Kommentar

                          • snicke
                            • March 2003
                            • 118

                            #14
                            Jag har sysslat med akvarier i ca 3 1/2 år och hade redan från början idén att det vore snyggt att inreda med växter. Det fungerade inte alls i början utan de växter jag köpte vissnade direkt. Jag försökte sedan under ett år med fyra lysrör och med att tillsätta gödning "på känn", vilket gav upphov till viss växtlighet, men också en hel del algproblem. Vändpunkten kom i oktober förra året, när jag läste på mer om gödningen och skaffade en CO2-anläggning och ett UV-filter mot svävalgerna. Sedan dess har det fungerat med perfekt balans i akvariet. Det växer så det knakar, algerna är mycket få och fiskarna är vid god hälsa.
                            Jag har hittills använt ganska mycket snabbväxande växter, för att garantera balansen i akvariet. De måste dock gallras varannan vecka, för att inte akvariet ska bli igenväxt, så just nu är jag mest intresserad av att skapa en annan och mer lättskött design. Har också en blog som jag uppdaterar med några veckors mellanrum.

                            Kommentar

                            • klara
                              • September 2002
                              • 1112

                              #15
                              Djungelodlare vill jag nog kalla mig då det växer ganska ostyrigt och vilt. Långt ifrån Defdac- och/eller Amanodesign, men väldigt viktigt för mig att få mycket god tillväxt då jag vill slippa alger och vill ha ett "grönt" kar.

                              Har haft akvarium sedan sommaren 2001 och jag har alltid haft massor av växter i karen. Huvudkaret är på 375 liter med ca 290 liter vatten, fyra Aquarellerör varav två med reflektor, mäskCO2, ca 30 ml TMG två ggr per vecka och rejält befiskat med tigerbarber, siamensisar, ancistrusar, praktbotior, guldbarber och kopparbarber. Växterna just nu snabbväxare som L. sessiliflora, asiatisk skruvvallisneria, H. polysperma "rosanervig" och vanlig + en Aponogeton ulvaceus som ständigt blommar och skickar nya blad. Långsamväxare är anubias, javamossa, en N. stellata jumbo, C. wendtii grön och brun, C. undulata "broad leaves" och olika javaormbunkar. Trimmar växterna 2-3 ggr per vecka och ser därför ingen anledning att gå över till PMDD och en CO2-anläggning i dagsläget. Champagneeffekt är jag inte ute efter men det bubblar friskt i några dagar efter mäskbytet. Har bara en flaska mäsk så jag får inte ner pH:t tillräckligt, ligger på nedre gränsen av gröna delen av skalan. Vågar inte koppla fler flaskor just nu då jag är rädd för att få obalans i näringstillgången eftersom jag bara kör TMG ännu. Aja - det kanske blir en växtakvarist av mig också vad det lider, men inte i asienkaret.
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...