Växtakvarister på zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #46
    Jaha... 37st växtakvarister är vi visst *Minst* här på Zoopet!

    Tog mig friheten att sammanställa listan:
    Bluesboy, Vadstena
    Oveb, Sollentuna
    Defdac, Linköping
    Mohlin, Sengelose
    Tomaslj, Falkenberg
    Petnym, Linköping
    NE, Malmö
    Mazi, Tyringe
    Dgqlof, Hässleholm
    Heeke, Eskilstuna
    Peppito, Tyresö
    Snicke, ???
    Klara, Lindås
    Micke Eklund, Tyresö
    Matzen, Växjö
    Ulla, Hallstavik
    Jackson, Gävle
    Morpheus, ???
    Jorgen41, ???
    Ake, ???
    Anmark, ???
    Robban hag, ???
    PatrikMalmo, Malmö
    Sabina, ???
    jowa, Västerås
    Myrtorp, ???
    Morphide, ???
    Plizken, Bro
    Jonerup, ???
    Guz, ???
    M.W, Oxelösund
    Shagrat, Vallda
    Solbacka, ???
    Janne dansk, Sävsjö
    Raven, Hising Island
    Kelaren, Göteborg
    Tangoman, Stockholm
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #47
      Du kan lägga till

      Dinajel, Stockholm

      på listan också.
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #48
        Ursprungligen postat av dinajel
        Du kan lägga till

        Dinajel, Stockholm

        på listan också.
        Skriv några rader om ditt växtintresse som alla andra gjort, vetja!
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • matzen
          • February 2004
          • 608

          #49
          Växtnörd

          Får väl också räkna mig till växtnördarna då jag har ett 310-liters växtkar med co2gödning via tub och pmddgödning. Dom växter jag har är Echinodorus bleheri, Cryptocoryne pettchi, Cryptocoryne pontedifolia, Cryptocoryne wenddti, Bacopa monnieri, Echinodorus martti och Cryptocoryne crispatula.
          To be or not to be a cichlidlover that´s no question

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #50
            Ursprungligen postat av petnym
            Skriv några rader om ditt växtintresse som alla andra gjort, vetja!
            Ålrajt. Fredagspuben får anstå i ytterligare några minuter.

            När jag började med akvarium för knappt ett år sen så ville jag ha ett rätt cleant akvarium, men efter nåt halvår så började jag spana in diverse akvarium som hade massa växter i sig. Och tyckte dom var riktigt snygga. Sen blev det nån sorts växtakvariumhajp här på Zoopet och svag i själen som man är så hakade jag förstås på. Läste alla trådar som hade minsta lilla med växtakvaristik att göra.

            Till slut skred jag till verket och beställde KNO3, KH2PO4 och NutriSI och började göda. (Detta var enligt min akvariedagbok på zoonen den 3 februari.) Efter några dagar kunde jag inte hålla mej ifrån att tillverka egen mäsk, så jag skred till verket och sedan runt den 7 februari så kör jag DIY-CO2 också.

            Vilken otrolig standardhistoria det här blev. Inget spännande alls. Nåväl. Växterna har skjutit i höjden och nu måste jag rensa ett par gånger i veckan för att det inte ska bli djungel.

            Jag borde verkligen lägga ut lite nya bilder på karet på min zoon också. Jag tog lite bilder häromdagen som blev rätt okej.

            Lite info om akvariet kanske är på sin plats också.

            - 88 liter
            - PMDD + mäsk-co2
            - göder enligt EI

            Till vänster har jag ett stort buskage med Hygrophila polysperma.
            I mitten längst bak har jag min stolthet; ett gäng med Heteranthera zosterifolia som verkligen är vacker. Riktigt tät, med långa fina blad som sista decimetern innan vattenytan skiftar i rödlila. Sen har jag lite hygrophila corymbosa, papegojblad, tigerlotus (planterad ovanpå en rot) och lite annat smått och gott.

            Oj! Dags att dra ut till IKEA för lite växtshopping till balkongen! Foton på mitt växtkar kommer.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • brams
              • June 2003
              • 891

              #51
              Hola! för drygt tre å ett halvt år sen så började jag jobba på en akvarieleasingfirma med noll intresse för akvarium!,. På ganska kort tid började jag snappa upp intresset, å då främst som en snygg pryl i hemmet!
              Intresset vilkla sig snabbt åt växterna. Jag hadde då ett 220 liters akvarium som jag preppa hela rampen full med armaturer och börja använda DIY co2. Inga större katastrofer inträffa. Jag blev löjligt förtjust i nanao kar, så jag fick skaffa ett! eller två... eller...
              Idag så är jag nere på ett mini kar som jag inte har nån teknik till. Halogen spott, växter (mest java mossa), fem dvärgrasbora och en liten BTN! =)
              Och sen har jag ett 375liters kar med bla co2, kvicksillver lampor UVC osv. I det simmar det lite olika småfisk tillsammans med några L-malar. Jag göder med PMDD. Växter som finns är bla, glosso, Hydrocotyle verticillata, Microsorum narrow, heternanther zesterfolia, Aponogeton Madagaskarensis mm.
              Vill som alla andra tacka alla på forumet, inte minst Defdac, utan alla hjälp så hade vi nog alla gett upp fö länge sen...
              C.Brams

              Check out:
              brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #52
                Det ökade växtintresset är svårt att missa på forumet. Det är roligt att så många är intresserade för det finns så mycket att lära av de andra.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #53
                  På tal om ökat växtintresse.

                  Jag satt o dräglade över några Amanobilder när en kollega kom förbi.
                  "vad är det"? sa han.
                  "Akvarier" sa jag.
                  "Kan de se ut SÅÅÅÅ"?
                  "jodu, de KAN...."

                  Efter ett par dagar undrade han om jag kunde skicka den där länken, och nu har han kommit men diverse frågor om teknik, växter och annan inredning....

                  Tror att många blir förvånade över att akvarier inte bara är fiskar.

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #54
                    Ja det ökade växtintresset med stor inspiration av Amano har verkligen bidragit med ytterligare en dimension i akvarievärden. Plötsligt har för många tillbehöret växter blivit huvudintresset.
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #55
                      för mej är växterna en mycket viktig del.
                      utan växter ser det bara dött och tråkigt ut men växterna livar upp mycket.
                      tyvärr bara lite svårt att få till det i ett litet 37L kar men har 5 arter uppdelade i 8 plantor.
                      göder själv med pmdd nu istället för oranda supergro som jag fick höra inte va så bra.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #56
                        Jag antar att jag också är nån form av växtakvarist? Tidigare så var växter nåt jag fylld ut burken med samt så fungerade dom som semesterfoder för cikliderna.
                        Jag började med växter pga min styvmors snygga lowtech burk på 140 liter som var en ren djungel utan nåra synliga alger. Nu så har de blivit mer eller mindre en dominerande del av min akvariehobby tillsammans med diskus.

                        Kommentar

                        • destination
                          • April 2004
                          • 110

                          #57
                          Hej!
                          Jag är en 100% växtakvarist från Borås!

                          Har hållt på med växtakvarier i nästan ett år nu.
                          Just nu har jag två växtakvarier, 375L + 192L.

                          Mitt 375L är "Hightec"med MH,T5,Co2släckare,magnetventil,PMDD,mm.
                          Det andra (192L)är ett mer "lowtec" med DIY co2 jäst,vanliga akvarierör slänger i lite PMDD ibland.

                          Det känns som man lär sig mer och mer, sakta men säkert för var dag som går.
                          Jag testar sällan mitt akvarievatten med vattentester. Har nästan aldrig gjort det, litar inte på testerna, kör mer på 'känsla' och syn 8-) + EI metoden.

                          Har brottats med trådalger i 4-5månader nu. Kanske för att jag inte gör några vattentester!? Jag vet, jag kanske borde testa vattnet lite mer. Och nej, jag har ingen bottengödning och göder inte med extra järn förutom det som finns i nutrisi/ micro+.

                          Började torrdosera lite alltmöjligt 'på fri hand' nu i helgen. Man blir lätt lite desperat och galen av trådalger och testar på alltmöjligt för att få bort dom. Tandborstar,väteperoxid, 15 siameser, göda väldigt mycket/väldigt lite.
                          Till-och-med vattentester 8-).
                          Nu verkar det som om trådalgerna börjar försvinna, höjde co2 och torrdoserade väldigt (för mycket) mycket av allting.


                          Jag har frågat 'defdac' Daniel Larsson väldigt mycket över nätet. Ett stort tack för all hjälp och info!
                          (vågar inte skriva till han längre, känns som jag frågade förmycket) hehe.

                          Nu vet ni lite om mina problem och växtakvarier. Om någon skulle undra något hör av er, vill ni ha trådalger hör av er 8-)


                          Bilden är på mitt 375L (har rensat alger och växter) ingen snygg setup men får vara så tills algerna är borta.

                          Ha det bra. Vänliga hälsningar Mikael!
                          Bifogade filer
                          Växtakvarist

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #58
                            Damn vad snyggt! *dreglar över den supercleana Hemianthus callitrichoides mattan*

                            vågar inte skriva till han längre, känns som jag frågade förmycket
                            Lyckas du sådär bra med Hemianthus callitrichoides har du kommit mycket längre än mig 8)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • destination
                              • April 2004
                              • 110

                              #59
                              Jasså? Jag måste haft tur, för jag fick med den som en liten bonus av Petnym när vi bytte växter i vintras, och då va den 6-8cm2.

                              Och jag hade slängt den i papperskorgen av misstag för den var så liten. Men kom på sedan att jag skulle få lite H.callitrichoides.. Och se där låg den!

                              Man får nästan lägga lite sand över plantan på plantans sidor, och köra med fin sand om den skall stanna nere.

                              Mitt problem nu är om jag skall rensa bort mitt nålgräs + L.brasileansis eller om jag skall bygga en barriär i akvariet....för dom håller på att gå in på H.callitrichoides territorium. hehe...

                              blev lite off topic?! =)

                              / Micke
                              Växtakvarist

                              Kommentar

                              • petnym
                                • May 2002
                                • 5028

                                #60
                                Ursprungligen postat av destination
                                Jasså? Jag måste haft tur, för jag fick med den som en liten bonus av Petnym när vi bytte växter i vintras, och då va den 6-8cm2.
                                Jaha, Det är mina H.callitrichoides du har... Vad kul!

                                Lite sugen på att börja med dessa som bottentäckare igen (har en liten klutt H.callitrichoides kvar på en rot i akvariet), men jag skall se vad jag skall göra med mina Anubias Coffefolia isåfall. Jag har lyckats få till ett rejält bestånd av dessa under tre år, och med tanke på vad dessa plantor kostar så motsvarar mitt nuvarande bestånd tusentals kronor i inskaffningsvärde.
                                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...