Växtakvarister på zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jowa
    • August 2004
    • 70

    #31
    Jodå! Har haft akvarium hela livet men aldrig satsat 100% på växter tidigare. Satt upp ett 720L malawikar i våras och sökte efter det nya projekt och det var då jag sprang på det här med växtakvarium, något som jag alltid varit fascinerad av. Efter några veckors intensivt läsande av forum etc satt jag upp ett 112L med mäsk och moddat ramp. Tröttnade ganska snart (3-4v) på att krångla med mäsken och köpte mig en komplett CO2-anläggning som nu tuffar på för fullt. Går just nu och planerar på att måttbeställa ett akvarium i 300-400L klassen för att få lite mera utrymme för de större växterna.
    http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

    Kommentar

    • myrtorp
      • September 2003
      • 3

      #32
      Jag har tydligen missat den här tråden tidigare. Jag limmade mitt akvarium (180 liter) för 17 år sedan. Jag har hela tiden velat få bra växlighet i mitt akvarium men ständigt misslyckats.

      För ett år sedan hittade jag Zoopet efter att ha läst i "PC FÖR ALLA" att man gett Zoopet en särskild utmärkelse. Sen dess har jag följt forumet nästan dagligen.

      Jag har lärt mig otroligt mycket under detta år genom att följa forumet och äntligen har jag börjat få fart på mina växter. Jag får väl också tacka både frågeställarna och experterna.
      Jag har fått svar på de flesta av mina frågeställningaar utan att aktivt själv ställa frågor.

      Just nu kör jag med co2 genom mäsk i en 2,5 liters plastdunk. Receptet jag använder är efter artikeln i The Aquatic Gardener som defac flaggade för i sommar. Det fungerar bra. Men jag har blivit lite såld på detta med co2 så jag har beställt en begagnad tub på 8 kg som ska leveras på tisdag. Jag har beställt och fått tryckregulator, magnetventil, backventiler mm från Aquaristic. Så nu är man spänd på om man får allt att fungera ihop.

      Därefter ska jag försöka hitta lite mer spännande växter. Funderar på att åka till aktionen i Bollmora i slutet av september för att se om det finns några spännande växter att köpa där.

      /Anders
      Myrtorp

      Kommentar

      • morphide
        • February 2004
        • 22

        #33
        Kan väl inte göra annat än att ansluta mig till skaran av växtgalningar.

        Håller på att uppgradera mina juwel vision 180 kar så jag får in mer rör och all annan utrustning snyggt undangömd i de små orginalbänkarna.
        Har experimenterat en hel del de senaste året med gödning och testat olika typer av växter.
        Kan inte släppa mina gamla favvo firrar, fjärilsciklider, så dessa är helt dominerande i dagsläget.

        Ska bli härligt med lite ledighet runt jul.. Det blir nämligen omstart av det ena karet eftersom jag byter bottensubst.

        Att gå omkring och fundera på design, växtval, fiskar och vad man behöver för prylar är ju halva nöjjet




        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #34
          Jag kanske borde skriva några rader här jag med.

          Jag har alltid pysslat med djur av alla de former.
          Det började med akvarium för 20 år sedan men det blev tråkigt efter några år och jag fick istället upp ögonen för reptiler. Akvariehobbyn hängde med hela tiden men den hamnade klart i andra hand.

          Femton år senare så tyckte jag att jag provat på alla intressanta reptiler som existerar och jag fick en liten känsla av att jag inte kunde utveckla mig mer inom herpetologin utan att börja forska på allvar, så för två år sedan sålde jag min sista orm och satsade på akvaristiken på allvar igen.

          Mitt intresse för växtakvaristiken är min nuvarande flickvän och Defdac helt ansvariga till. Jag satt och sökte lite information om Uaru amphiacanthoides och snubblade in på zoopet där jag hittade en länk till Defdacs blog. Jag visade min flickvän lite bilder på hans akvarie och då sa hon "ett sånt vill jag ha". "Hur svårt kan det vara" tänkte jag.

          Nu sitter man här med akvarier, brandsläckare och små påsar med vitt pulver överallt. Det var svårt, men ack så kul. =)

          Har hemma, Sumerat ca 1450L kar med fördelningen:1st 300L växtkar, 1st svartvatten á la Rio Orinoco och 7st perifera kar med diverse fisk eller algexperiment.
          (+en stor vattensäng på runt 1500L) =)

          Man kanske skulle kolla över hemförsäkringen.

          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • HQI
            • November 2004
            • 207

            #35
            Jag är nog en snabbväxande växtgalning? För 2 månader sedan köpte jag ett Juwel RIO 400 i bok som jag funderat på en tid. Första veckan byggde jag in BTN-moduler för ett blivande ciklidkar och införskaffade en grupp tropheusar,andra veckan bytte jag cikliderna mot 100 kardinaltetror,en hel del växter och några malar. Den fjärde veckan tog jag bort filtermodul och några andra skrymmande moduler för att ge plats för mer ljus och växter. Femte veckan beställde jag påbyggnadsramp m.reflektorer,och har nu 4 rör i originalarmatur. Så nu har det blivit "reneckii" och några andra rosa och rödaktiga växter. Köpte Dennerle´s växtbok, tittade här på zoopet och köpte en Co2-anläggning m 6-kilosflaska som jag just nu håller på att koppla in. Har börjat plantera i terrasser och intresserat mig för den "moderna" gödningen. Jag ska försöka låta bli Mh-belysning,för att bevara rummet i sitt diskreta skick, för jag har lovat min fru att det inte får se ut som när jag hade saltvatten med 2x250w + actinicblue-rör, men det kan bli svårt med denna takten. Jag har också märkt att man inte tittar på fiskarna längre,utan mest på växterna och dess placering. Jag är nog på god väg att bli växtgalen. Tack till thomaslj och defdac som tipsat om denna galenskap.(ha,ha!) MVH: Hasse
            HQI

            Kommentar

            • Guz
              • December 2004
              • 12

              #36

              Hej.

              Jo man får nog sälla sig till skaran.
              Har kört både salt och sött i min ungdom (20 år sedan)men utan någon vidare tillväxt. Nu när familjen har fått "tillväxt" så ville barnen för något år sedan starta upp ett gammalt 70 liters som stod på vinden och skräpade.

              Sen var det ju kört liksom. Dom gamla takterna sitter i. Det mest intressanta var förstås på "tec" sidan. På min tid var det bottenfilter och lera som gällde. Stora ytterfilter med torv var också på modet. Nu tillhör jag dom som tittar mer på växterna än fiskarna.

              Stort tack till Hjortgatans. Det var min inkörsport med version 2 av min akvaristik. Där fick jag syn på petnyms förnämliga site samt även defdac's förstås. En gammal ingenjör som jag tycker förstås tekniken är roligast (-:

              Det lilla karet kommer att ersättas av ett skräddarsytt 260 liters på en moddad IKEA möbel. Jag har beställt glas av glasmästaren i Sumpan. Svindyrt! 3000 spänn. Hursomhelst beg. var ingen option eftersom jag alltid hävdat att akvarium skall vara djupare än höga om ni förstår vad jag menar? Det nya blir. 105*55*45. Det lilla karet hat hela tiden utökats med teknologi såsom Elektrolyt CO2 Nisso, UV, Tetratec, ytterfilter Eheim 2234, ramp Arcadia 2*30W 1W/liter det växer så det knakar. Allt förstås över "sizat" med tanke på det nya karet. En till Arcadia ramp sedan är allt klart. Har kört TMG hela tiden men fick trolig kalium/kalcium brist så nu är TMG history. PMDD (NutriSI) för hela slanten.

              /Gus

              Kommentar

              • M.W
                • November 2002
                • 393

                #37
                Jag får väl "erkänna" jag också, från att i tonåren kört både med Pirayor i ett litet 60-85 liter stort kar till 2 Parooner på ca 40 cm längd i ett 400 liters som var garanterat växtfritt (fattar inte vad det var som var kul med dom?). Fick ett ryck vintern/våren -03 och köpte ett 310 liters Dala/Zooline och började med växter, mäsk-CO2 och TMG. Ruttnade snart på mäsk-köret och beställde grejor från Tyskland. Allt var frid och fröjd, förutom att defdac fanns här på nätet. Han är skyldig till mycket i växtsvängen =) och jag insåg att 2x36w räcker inte. Köpte en 4-rörsramp, som hann sitta på karet i ett par veckor innan vi kom hem från dotterns fotbollsträning och det rann vatten på garageuppfarten...bottenglaset hade inte lust att vara med längre.
                Då blev det snack med försäkringsbolaget och en massa folk som sprang runt i vårat hus i ett par månader, fläktar som surrade och mycket strul. I November -03 så låg äntligen det nya golvet på plats, mycket fräschare än parketten från -63, nya tapeter blev det också samt att jag passade på att måla taket när rummet ändå såg ut som kriget. Plockade till fruns skräck hem ett nytt Dala/Zooline på 253 liter i december -03, det ger bättre watt per liter =) än vad jag hade i 310 för rampen passar. Skaffade även en bänk som egentligen ska vara till ett 375 liters Aquael bara för att....stadigt ska det vara och dessutom gillade jag inte alu-ställningen som karet egentligen skulle ha. Nu så trivs jag, växterna, fiskarna (hoppas jag, det är ingen som sagt nåt) och till och med frun säger att det är snyggt. Så nu är det full fart som gäller, ska bara försöka få tag i lite roligare växter och kanske T-5 rör och kanske.... att man aldrig blir nöjd =D Pojkar och leksaker brukar man få höra....

                //Mathias
                If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                Min blog
                PlantSwap

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #38
                  Några nytillkomna växtpulare?
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Shagrat
                    • September 2004
                    • 335

                    #39
                    Ursprungligen postat av BluesBoy
                    Några nytillkomna växtpulare?
                    Jo då

                    Skaffade ett 240l för några månader sedan som jag bestämde mig för att ha som växtakvarium. Har haft akvarium tidigare, men la ner på gund av alger ett antal gånger.
                    När jag skulle sätta igång fick jag höra talas om fördelarna med CO2, och sen efter det man har läst sig till här har det blivit ordentligt bubbel.
                    En trevlig bieffekt med ett växtkar jag har märkt är att man knappast behöver ha andra ljuskällor i rummet när man har fått i några rör. Riktigt skönt nu i vintermörkret
                    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #40
                      Några nytillkomna?
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #41
                        Jag är sådan som försöker..... Jag vill gärna att det ska växa och knaka. Grönt är skönt men det går så där. Jag har nog lagt mer mer pengar på växter än fiskar. Jag har börjat använda Pelle och har precis blandat Miriam ska tillsätta detta också vid nästa vattenbyte. Jag har massa nitrat i vattnet och ph6,5 kh1,5ca.
                        Jag har 375l asienkar (+malar) och 100l syd/mellan amerika (+dvärgbotia). Växterna är många olika och jag vet ej namnet på alla. De ska byta ut (eller lära mig vad de heter)så det bara blir växter från rätt världsdel i rätt kar.
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #42
                          jag har 1000 l som jag försökar att få till ett växtakvarium det är inte lätt men skam den som ger sig.tack för dett bluesboy.
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #43
                            för drygt 10 år sen sparka jag igång ett litet 9 eller 11 liters kar.
                            några växter och mindre fiskar.
                            efter ett tag tog jag alla pengar jag hade och investerade i ett 37liters som kördes ett tag tills jag blev tvungen att sluta pga plats brist.

                            förrförra månaden sparka jag igång 37L karet igen av flera orsaker och växterna växer ORDENTLIGT.
                            ska ner i karet och ta bort 3st vallisneria plantor dom är mer än dubbelt så höga som akvariet så dom stoppar för mycket ljus håller på och gör research om vad jag skall ha istället.

                            funderat på att prova co2-mäsk men tror det skulle bli problem med ph svängingar då det är så lite vatten.
                            har ännu aldrig haft bekymmer med alger vilket till viss del kan bero på att jag alltid har haft snabbväxande plantor i karet.
                            just nu göder jag med supergro.
                            färdigblandad gödning och vallisnerian trivs.
                            javamossan är 3ggr större idag än när jag köpte den för drygt en månad sen så den trivs också.

                            personligen tycker jag att det finns inte mycket som är fulare än ett akvarium med fisk och inga/få växter.

                            har planer på att köpa nåt runt 222 liter och då sätta igång med växter på lite mer allvar.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Kelaren
                              • March 2005
                              • 18

                              #44
                              Ligger i startgroparna...
                              Har som liten haft ett akvarium på 75liter som varit fullt med växter (mest alger) och nu när jag bor i egen lya med sambo (som är pälsdjursallergiker) och eftersom vi båda älskar djur så skaffade vi oss ett snyggt akvarium som passar in i vårt vardagsrum, ett juwel trigon 190l. Har varit igång i två månader och har fått igång växterna med bottengödning och lite ferropol, har även bytt lysrör till aquarelle och då blev det genast bättre. Vad är roligast med ett akvarium? Glo på firrarna eller pilla? Och vad kan man pilla med? Jo, växter! Håller på och läser massa om CO2, PMDD och har nu beställt påsar från granholmarna. Nu ska Nisse, Pelle och Miriam ner i akvariet!!!! Sedan är det väl bara till å börja med CO2 och ljusramper och därefter är det kört....

                              Jag tycker vi borde förbjuda vissa människor (gissa vilka) från detta forum innan de hinner hjärntvätta fler människor
                              Senast redigerad av Kelaren; 10 April 2005, 13:09. Anledning: Det heter granholm, inte grantomta
                              Mina fiskar finns här

                              Kommentar

                              • Tangoman
                                • March 2005
                                • 177

                                #45
                                En lyckig växtakvarist

                                Nu har jag äntligen lyckats få till ett akvarium som liknar ett sånt där hollänskt växtakvarium (ja bara lite grann) som jag såg för snart 20 år sedan då jag höll på med akvarium.

                                Då köpte jag fiskar, växter och läste alla böcker man kom över... men växterna tog sig inte och tynade bort sedan mådde inte fiskarna bra heller utan dog en efter en . Köpte nytt och provade med mäsk och järngödning. Alger, alger och alger. Trådar, bruna och blågröna. Blev besviken och slutade efter några år .

                                Snacka om lycka nu när jag startade nu igen i mitten av februari och redan nu måste slänga växter igen, men nu pga att det växer för mycket. Allt tack vare PMDD, mäsk, mycket ljus och alla forum späckade med duktiga och hjälpsamma växtakvarister.

                                Har precis fått hem 60 kg med PMDD så här ska nu gödas. Så jag har att göra i minst 300 år med mitt lilla 200-liters akvarium .
                                Senast redigerad av Tangoman; 11 April 2005, 01:58.
                                PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                                www.akvariefiskar.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...