Gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    Gödning

    Vad använder "riktiga" växtakvarister för gödning i sina akvarier ?
    Är det typ TMG och såna lerkulor man trycker ner i sanden ? Finns det nån Co2 grej som sköter sig själv, alltså man bara sätter igån den, sen behöver man inte göra mer...
    Tror iaf inte de använder mäsk Co2. Ska man göra nåt speciellt med sanden om man ska ha ett sånt växtakvarium som de har på AquaBotanic ? Vill veta mycket om "riktiga" växtakvarier.

    Tacksam för svar.
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    #2

    De som ställer upp i aquabotanic tillsätter med stor sannolikhet co2 via brandtub lr liknande. Med timerinställningar och ventiler som gör det hela bra mycket stabilare än mäsk-varianten.

    När det gäller gödning så tror jag att de flesta snickrar ihop sin egna gödning beroende på vad deras kranvatten innehåller och beroende på vad man vill ha för växter. De vanliga är att man då använder ingredienser från PMDD, poor mans dupla drops lr poor
    mans docent drops.. har sett båda översettningarna.

    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      De flesta växtakvarister använder sig av antingen tmg i kombination med k2po4 och kno3, eller av pmdd.

      Co2 finns på tub. En tub, magnetventil, nålventil, slang och en reaktor kostar runt 1000lappen. Men för att den skall "sköta sig själv" så krävs det en elektronisk controller. Den billigaste controllerna kostar runt 3000 kr i tyskland.

      Sanden har ingen betydelse för (de flesta) växternas tillväxt, jag kör med rentvättad finkornig sand.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Mazi
        • January 2004
        • 868

        #4
        Jag har sett nån (tror det var Peter Nyman) han hade lera i sanden. Vet inte om det är bra för växterna.

        Kan ni förklara mer om PMDD.
        Är "7 kulor" bra som rotnäring (tror inte det) ?
        Använder man en helt vanlig kolsyrebrandsläckare, och sen kopplar på lite slangar och grejer. Behöver man göra mycket med ventilerna, eller kan man bara sätta fast dom och sen gör dom vad dom ska.

        Är det några speciella värden som är ideala för växtakvarier ?
        Blir det bättre bakteriekultur i växtakvarier ?

        Kanske lite många frågor... =)

        Kommentar

        • Thomaslj
          • May 2003
          • 704

          #5

          Du måste plocka bort stigaröret i tuben. Men det ber du dom göra när du köper den. Brandservice brukar visserligen ha sådana färdiga då det är samma sorts tub man använder för svetsning.

          Jag köpte min tub för 1000 på en lokal brandservice station. Beställde sedan regulator, nålventil, magnetventil och backventil från tyskland för dryga 900 ink frakt.
          http://w1.346.telia.com/~u34612497/tuben.jpg

          Sen låter jag gasen gå in i mitt ytterfilter där den löses upp och går in i karet.

          Jag har inte varit med i växtakvarie branchen speciellt länge men det jag kommit fram till är att flytande gödning är bra mycket lättare och stabilare att hålla koll på än rotnäring.
          Det är ochså lättare för växterna i karet att ta upp flytande näring som TMG och PMDD. ( bladytan är betydligt större än rotytan)

          Man kan inte heller trycka ner kulor så det täcker alla växter. Själv hade jag behövt trycka ner 10 paket kulor varje vecka i så fall=). dyyrt värre + att det skulle byggas upp en buffert av restämnen i gruset som skulle skapa total obalans i näringsvärderna.

          http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag har sett nån (tror det var Peter Nyman) han hade lera i sanden. Vet inte om det är bra för växterna.
            Det kan vara bra med "fetya" bottnar om man har många bottenätande växter. Jag tog bort bottengödningen vid min sista flytt efterssom jag inte kunde övervaka gödningsnivåerna ordentligt. Har du fet botten vet du inte vilka gödningsnivåer du har i karet.

            Kan ni förklara mer om PMDD.
            SÖK, det finns multum skrivet om det. Finns även bra artiklar på hjortgatanszoo.se.

            Är "7 kulor" bra som rotnäring (tror inte det) ?
            7 kulor är ren grålera....Mycket mycket dyr lera. Om det är bra eller inte får du avgöra själv.

            Använder man en helt vanlig kolsyrebrandsläckare, och sen kopplar på lite slangar och grejer. Behöver man göra mycket med ventilerna, eller kan man bara sätta fast dom och sen gör dom vad dom ska.
            SÖK, det finns mängder av trådar som handlar om brandsläckare. De flesta köper en riktig tub förr eller senare.


            Är det några speciella värden som är ideala för växtakvarier ?
            Du har ju redan lärt dig kh/ph/co2 tabellen den är den viktigaste. Sen vill du ha i järn. Om du tillsätter fullvärdig gödning kan du utgå ifrån att alla andra microämnen är ok om järn är 0,1. Sen vill du ha ett förhållande mellan fosfat och nitrat som är 1:10, där fosfaten är minst 0,5.

            Blir det bättre bakteriekultur i växtakvarier ?
            Växterna i sig tar upp nitrit innan det blir nitrat, det innebär att bakterierna inte får lika mycket "mat" och blir då färre. Så svaret är att bakteriekulturen blir sämre, men vattnet bättre.

            Kanske lite många frågor... =)
            LIIITE

            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              #7
              OK. Ni pratar om stabil näring, och att man ska hålla koll på den. Det står ju på förpackningen hur mycket man ska använda och sånt. Hur menar ni att man ska hålla koll ?

              Är inte det allra lättaste att bara göda med flytande vätska, och ingen Co2 tub. Den är väl svår att kontrollera ?

              Vad är järn och sånt bra för ?

              Tack för svaren...

              Kommentar

              • Thomaslj
                • May 2003
                • 704

                #8

                Sök på forumet med sökord som "PMDD" "CO2" "KOLDIOXID" så kommer du få alla dina frågor besvarade.
                http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  OK. Ni pratar om stabil näring, och att man ska hålla koll på den. Det står ju på förpackningen hur mycket man ska använda och sånt. Hur menar ni att man ska hålla koll ?
                  På förpackningen står det en rekomenderad dos, men det står inte hur mycket just ditt kar konsumerar. Om ditt kar konsumerar mindre näring än du sätter i så ger det problem och samma sak gäller för för lite näring.

                  Är inte det allra lättaste att bara göda med flytande vätska, och ingen Co2 tub. Den är väl svår att kontrollera ?
                  En del växter blir fina utan co2, men inte många. Om du vill hålla dig till anubias, valisneria och javaormbunke så är det ok, men då är det inte ett växtakvarium utan ett akvarium med växter i. Var försiktig med ljuset om du vill köra utan co2 tillsats, det blir lätt algodling av det då.


                  Vad är järn och sånt bra för ?
                  Jag vet inte vad "sånt" är, men alla ämnena man stoppar i sitt akvarium för växternas skull är gödning. Uppdelat i micro och makroämnen. Brist på microämnen brukar inte påverka tillväxten så mycket, men ge fula växter. Brist på macro brukar leda till att växterna avtar i hastighet och ganska så snabbt tynar bort.

                  Sök på forumet med sökord som "PMDD" "CO2" "KOLDIOXID" så kommer du få alla dina frågor besvarade.
                  WORD

                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #10
                    Tackar...

                    Hur får man i Micro- och makroämnen i karet ?

                    Ok, Co2 verkar vara nödvändigt. Men jag fattar inte hur man ska kunna styra det till en bra mängd. Hur gör ni ?

                    Vad händer om man har mycket Co2, och lite mindre ljus ?
                    Finns det nån tabell om hur mycket Co2 till hur många watt Belysning ?

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Hur får man i Micro- och makroämnen i karet ?
                      Vänta nu.....Gå tillbaka och läs vad jag skrivit. Jag svarar inte på samma fråga två gånger.

                      Ok, Co2 verkar vara nödvändigt. Men jag fattar inte hur man ska kunna styra det till en bra mängd. Hur gör ni ?
                      Jag använder controller, men det finns många som lyckas hålla en god nivå utan. Dock så vet jag inte hur man skall fixa det med jäst, det är klurigare efterssom jäsningen avtar med tiden.


                      Vad händer om man har mycket Co2, och lite mindre ljus ?
                      Vadå händer? Lite sämre tillväxt och lite slöseri m,ed co2 bara. Såvidare du inte menar för mycket när du skriver mycket. För mycket co2 leder till fiskdöd, men det visste du ju redan.


                      Finns det nån tabell om hur mycket Co2 till hur många watt Belysning ?
                      Alla nivåer av co2, micro, makro skall vara de samma oavsett hur mycket ljus man har. Däremot så krävs det mer tillsats av ämnena ju mer ljus du har för att hålla nivåerna.

                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Mazi
                        • January 2004
                        • 868

                        #12
                        Aha, det hänger med de ämnen man stoppar i vattnen, men vad är det för ämnen ? Co2, järn, TMG ? Hur får man i järn då (de andra vet jag) ?

                        Hur fungerar en controller, DVS vad finns det för knappar och sånt på den ? Vad kostar den ?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Blir det bättre bakteriekultur i växtakvarier ?
                          Växterna i sig tar upp nitrit innan det blir nitrat, det innebär att bakterierna inte får lika mycket "mat" och blir då färre. Så svaret är att bakteriekulturen blir sämre, men vattnet bättre.
                          Nej växterna tar inte upp nitrit, men däremot de anda kväveföreningarna: "Snabbkvävet" Ammonium och "Slökvävet" Nitrat.

                          Har man mycket snabbväxande växter tar dom över rollen som bakterierna har PLUS att dom även tar upp slutprodukten nitrat och fosfat, så vattnet kan faktiskt potentiellt bli mycket renare än det som kommer ur kranen(!).

                          Eftersom även växterna tar upp de flesta kväveföreningarna får aldrig bakterierna samma grogrund i växtakvarier som i normala akvarier, så det tar längre innan växtakvarier har samma storlek på bakteriekulturen som vanliga akvarier.

                          Alger har svårare att ta upp nitrat så det är den kväveförening man föredrar i växtakvarier. Växtakvarister måste tillsätta ganska stora mängder kaliumnitrat (KNO3) för att det ska växa bra.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Aha, det hänger med de ämnen man stoppar i vattnen, men vad är det för ämnen ? Co2, järn, TMG ? Hur får man i järn då (de andra vet jag) ?
                            TMG innehåller järn i tillräcklig mängd, så man behöver inte hälla i extra järn som alla zooaffärer säger. Akvarelagret tipsar tydligen fortfarande att man ska ha i både lera och ovanpå det Ferrogan för att få bra med järn. Lyder man det rådet har man en trådalgsodling utan dess like inom några veckor.

                            Växterna behöver mikroämnen (tas upp i mycket små mängder):
                            järn, koppar, zink, molybden, bor, cobolt osv.

                            Makroämnen (tas upp i stora mängder):
                            kol, kväve, kalium, fosfor, calcium, magnesium.

                            Makroämnen tar slut först.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Mazi
                              • January 2004
                              • 868

                              #15
                              Är nybörjare med det här med växter (som ni märker PGA alla frågor), men försöker få en liten vink på vad alla ämnen är för nåt, och hur man får i det i karet, och hur mycket osv osv...

                              Har sökt "lite" på forumet och sett en massa konstiga ämnen. Finns alla dessa i TMG och Co2 osv... Annars, var köper man det och hur påverkar de växterna osv osv...

                              "lite" frågor igen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...