Världsmästerskap i Co2-gödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke J
    • August 2002
    • 277

    #46
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Det var nog jag som läste lite dåligt. Det jag beskrev händer ju förstås bara när magnetventilen har stängt av flödet. Har man en sådan måste man ha en backventil, oavsett om man tror på översvämning eller ej, då vattnet tydligen "äter" sig tillbaka genom slangen i riktning mot nålventil och magnetventil.

    /Micke

    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Men teoretiskt så ska ju inte vattnet kunna gå bakvägen.
    Det skulle ju innebära att man får ett undertryck vid tex magnetventilen.
    Backventilen är ju en säkerhetsgrej för att förhindra att vattnet skulle gå bakvägen.
    Är ni säkra på att den är 100 % tät?
    Mvh.
    Micke J

    Kommentar

    • j_som_i_jonas
      • November 2002
      • 106

      #47
      De flesta backventiler verkar inte konstruerade
      på ett sådant sätt att de är täta vid extremt
      litet backflöde. Min (DuplaSafe) måste till
      exempel hänga rakt ned så att gravitationen
      stänger ventilen, den har ingen fjäder som
      håller ventilen stängd. Efter jag placerade
      den så verkar det funka för mig, har inte sett
      något krypande av vatten i slangen efter back-
      ventilen sen dess.

      Ett ytterligare plausibelt alternativ är att
      det skulle kunna vara så att det är silikon-
      slangen som läcker koldioxid och därmed skapar
      undertryck som drar upp vattnet?


      med vänliga hälsningar,

      jonas
      med vänliga hälsningar,

      jonas

      Kommentar

      • Michael Legnér
        • January 2002
        • 467

        #48
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Det var nog jag som läste lite dåligt. Det jag beskrev händer ju förstås bara när magnetventilen har stängt av flödet. Har man en sådan måste man ha en backventil, oavsett om man tror på översvämning eller ej, då vattnet tydligen "äter" sig tillbaka genom slangen i riktning mot nålventil och magnetventil.

        /Micke

        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Men teoretiskt så ska ju inte vattnet kunna gå bakvägen.
        Det skulle ju innebära att man får ett undertryck vid tex magnetventilen.
        Backventilen är ju en säkerhetsgrej för att förhindra att vattnet skulle gå bakvägen.
        Är ni säkra på att den är 100 % tät?
        Mvh.
        Micke J
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Med backventil från BioPlast (den enda täta jag hittat) så rinner inget vatten ner till magnetventilen.

        /Micke

        Mina akvarium...(websiten uppdaterad 4/12)
        /Micke
        Mitt akvarium

        Kommentar

        • Micke J
          • August 2002
          • 277

          #49
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Med backventil från BioPlast (den enda täta jag hittat) så rinner inget vatten ner till magnetventilen.

          /Micke

          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          Då får det bli att införskaffa en Bioplast backventil till Co2-utrustningen.
          Tackar för svaren.
          Mvh.
          Micke J


          Kommentar

          Arbetssätt...