Växtgödning i Malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    • January 2002
    • 208

    Växtgödning i Malawikar

    Goddagens!

    Är det någon som har några bra tips på hur man bäst får fart på växterna i ett malawi-kar? De växter jag har är bl.a. javaormbunke, crinum-lökar, anubias och ett antal vallisneria-typer. Jag använder flytande FE (ca 1 kapsyl/vecka), men det ger inget vidare bra resultat. Växterna blir sega och brunsvarta med tiden, och tillväxten är heller inte speciellt hög.

    Skall man lägga ler-kulor i sanden (simrishamns-grus) eller vad kan tänkas fungera?

    mvh

    Tony Lejvell
    mvh
    Tony Englund
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Tony,
    Jag tror inte på idén att lägga växtgödning i akvariet, bättre då med lerkulor i sanden.
    Detta funkar dock bara för vallisneria och ev. crinum.
    Anubias och javaormbunke trivs bäst om de får växa fast på en sten eller rot och skall därför inte planteras i sanden.
    Crinum-lökarna får inte planteras för djupt utan minst 2/3 av löken skall sticka upp ovan sanden.
    Sedan har du ju också valt växter som normalt inte är speciellt snabbväxande. Anubias och javaormbunken växer t.o.m. väldigt långsamt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tony
      • January 2002
      • 208

      #3
      Tackar!

      Vallisneria har jag haft bra fart på när jag hade "sällskaps-akvarium" med mjukare/surare vatten samt lite grövre grus.

      Läste någonstans att vanlig drej-lera fungerar fint att rulla till kulor och lägga runt rötterna, men vart får man tag på sådan lera? Nån som vet?

      mvh

      Tony Lejvell
      mvh
      Tony Englund

      Kommentar

      Arbetssätt...