Växt som Guppy inte käkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scoooob
    • July 2003
    • 102

    Växt som Guppy inte käkar

    Nån som har nåt bra tips. De käkar upp Vallisneria, Hornsärv, Vattenpest, Bacopa och Svärdsplanta på nolltid. Anubias klarar sig någorlunda, Javaormbunken har fått ett och annat bett. Någon som har några bra tips? Det skall få rum i ett 54-liters med Guppies och Ancistrus...
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hujedamej, vicka vilda rackare. Mina guppisar har aldrig ens rört mina växter. Vad har jag i? Låt tänka ... Vattenpest, cabomba, rotala, svärdsplanta, siamensis och hornsärv. Nä de har inte rört ett blad. Mina har fullt upp med att glänsa och prakta sig för sina tjejer.

    Ormbunksväxter brukar ju smaka lite pyton för en del fiskar. Kan det vara nåt? Hygrophila siamensis, stricta kanske kan det vara nåt??

    Du får väl försöka avleda deras uppmärksamhet på växterna på nåt sätt. Jag har mina guppisar med platy. Kanske är det den avledande manövern hos mig.

    Lycka till
    Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Mathias-D

      • December 2002
      • 1122

      #3
      när jag hade guppy käkade dom aldrig på växterna. Men det gör ju ancistrusarna...=)

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Mina ancistrus är duktig på att käka växterna och göra dom håliga. Guppyna käkar lite på växterna men det är små alger eller matrester dom käkar där.

        Så jag tror det är ancistrusen som är boven i dramat!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Om du går in här på zoopet på växter så kan du välja enbart på nyckelord och välja äts inte av växtätare så får du fram 12 st förslag på lämpliga växter.

          Lycka till!
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Uppenbarligen saknar dina guppies något iden vegetariska dieten - min tolkning - möjligen saknar du tillräckligt med alger för dem (vilket de flesta akvarister skulle jubla över).

            Så mata mer vegetabiliskt - exempelvis ärthalvor...

            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #7
              Algtabletter är oxå ett alternativ... Har förresten inte märkt att mina guppys skulle vara intresserade av växterna, och dom får mest flingfoder..

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #8
                Det är ancistrusen som får för lite grönt och därför äter dina växter, inte guppiesarna. Kasta i några skalade ärtor då och då, det kommer både guppiesarna och malen att uppskatta. Malar gillar också brysselkål, broccoli, squash, gurka etc. Har du ont om alger i karet så måste malen stödmatas, då slipper du köpa nya växter också ;O)
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...