Få död på samtliga alger vid omstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BlueStorm
    • May 2004
    • 11

    Få död på samtliga alger vid omstart

    Hej! Jag skulle vilja veta hur man definitivt kan få död på samtliga alger vid en torrläggning av ett akvarium. Jag har den mest aggressiva alginvasion i mitt 240l akvarium som man kan tänka sig och har provat en mängd knep ni har postat här på forumet utan minsta resultat (Jag har flera andra akvarium som är helt ok så jag tror inte jag sköter det dåligt).

    Därför funderar jag nu starkt på att torrlägga akvariet helt, koka alla stenar och allt annat som har med det akvariet att göra och börja om. Frågan är nu hur desinficerar jag lämpligast själva akvariet och pump m.m.? Vill ju inte gärna att några sporer ska överleva och börja växa igen.

    Alternativt om ni har tips på något medel som definitivt tar död på alger, speciellt svarta sådana. Det har ingen betydelse om växterna stryker med, de är svårt angripna av algerna och de skulle jag slänga ändå vid torrläggningen.

    Tacksam för svar!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Klorin. Perfekt för sterilisering av utrustning och sten. Späd enligt anvisning på flaskan. Dödar alger inom sekunder. Klorinbad kan också användas för att döda alger på växter; timar man det rätt överlever växten, men algerna dör. Sök på nätet efter "bleach" och "algae" så hittar du nog lite info om tider och koncentrationer.

    2) Ja, en sak du kan testa är att dosera väteperoxid till akvariet. Se denna länk: http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/algae_peroxide.html
    Kanske värt ett försök om du ändå tänker atombomba akvariet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Jag körde klorin för att garanterat bli av med snäckor !

      Sköljer man det mycket efter så går det bra.

      /Ove
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Visst finns det medel som kan ta livet av alger men om förhållandena för algerna är bra i akvariet så kommer de tillbaka när man fyller på vatten i akvariet.
        Enda sättet att helt undvika alger är att inte ha vatten i akvariet vilket ju av andra skäl inte är så lämpligt. Vad det istället handlar om är att ge algerna dåliga förutsättningar för att "ta över".
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Kjell: alldeles sant, men visst har vi alla råkat ut för "ostoppbara" alginvasioner, där alla försök att få igång växterna bara leder till ännu mer alger?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Kjell: alldeles sant, men visst har vi alla råkat ut för "ostoppbara" alginvasioner, där alla försök att få igång växterna bara leder till ännu mer alger?
            Jodå, men man måste då också ställa sig frågan varför? Tar man inte reda på detta och rättar till det så kommer algproblemen garanterat tillbaka.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • BlueStorm
              • May 2004
              • 11

              #7
              Tack så mycket för de snabba tipsen om klorin och väteperoxid. Lutar åt att jag ändå genomför en fullständig torrläggning för att vara på den säkra sidan. Ska ta i tu med det i helgen!

              Kjell: Tack för din åsikt! Jag är medveten om att alger hör hemma i ett akvarium och i alla andra fall har jag lyckats hålla dem i schack, främst med algätande fiskar. Men den här arten var annorlunda, den tog snabbt över akvariet och dödade inom någon månad flera växtarter. Jag har som sagt flera andra akvarier som jag sköter på precis samma sätt, den enda skillnaden är att de saknar just denna art av alger. Efter snart ett års kamp har jag tyvärr slut på både idéer och ork för att få bort dem med för akvariet vänliga metoder.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Klarläggande: klorinet var alltså endast för att använda för att sterilisera vid torrläggning (och eventuellt för att försöka rädda växter). Det skall inte användas i ett akvarium som är igång.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • BlueStorm
                  • May 2004
                  • 11

                  #9
                  Hehe, ingen fara Azur! Så mycket har jag förstått!

                  Tack igen för tipsen!

                  Kommentar

                  • jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

                    #10
                    Hehe Azur jag vill inte göra dig ledsen men jag har aldrig haft problem med alg invasion i ny startade kar.

                    Visst lite alger har man ju alltid men någon alg invasion nope.

                    P.s Jag har aldrig använt några vatten preparat eller liknande.
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...