enkelt tips mot alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    enkelt tips mot alger

    Jag har vissa (gankska lite) problem med alger.
    Främst bruna trådalger (tror jag) de är som mest nästan en millimeter tjocka och blir flera cm långa om jag inte rycker av dom. dom är förgrenade. sitter på växtbladen och dekorationen.
    Dessutom pensel/tofsalger (?), dom är ett par millimeter långa bruna tunna trådar som växer i små tofsar, ej förgrenade. sitter på växtbladen och bottengruset.
    Och med gröna trådalger på framrutan ej förgrenade mycket tunna och hinner sällan bli mer än en millimeter långa innan jag skrapar bort dom.

    karet är på 115 liter
    fiskarna är:
    20 neontetror
    3 amanoräker
    1 liten (4cm) ancistrus
    1 gul algätare
    2 små pansarmalar
    dessutom har jag minst 10 små sniglar kanske 20 eller 100?
    jag byter 20 liter per vecka
    har en del sjöbös (löv och mossa från en grund sjöbotten)
    ett par björkpinnar
    ganska mycket växter, stor del snabbväxande, ca 70% av bottnen är täckt av växterna.

    göder med ca an halv kapsyl per vecka av "aquatic super-gro" som innehåller kväve, fosfor, kalium, järn, koppar, zink, mangan, magnesium. innan jag hade det växte växterna dåligt och fick konstigt formade, ljusa, blad.

    har pH 7-7.8, temp 26-27 och en för liten innerpump.
    har inga tester för vattenkvalitet...

    belysningen är mycket oregelbunden pga att jag jobbar skift och vill ha på lyset när jag är hemma kvällstid och inte alltid kan sätta på det vid samma tider.
    rummet är alldeles för ljust främst på eftermiddag och kväll när solen lyser in i rummet. dock är inte akvariet direkt träffat ännu men kommer att bli det i sommar från ca klockan 7-8 på kvällen.

    jag har ingen möjlighet att flytta karet eller minska den aldeles för långa belysningstiden som nu sommartid blir 18-20 timmar/dygn.

    jag har kommunalt vatten i gbg som har ph 7.8 och kh 3.

    nu till frågan:
    finns det något enkelt billigt jag kan göra för att minska algtillväxten och då främst de algerna som växer på andra växters blad.

    hoppas någon orkar läsa igenom denna gigantlånga fråga som kan ge mig nått litet tips jag inte tänkt på.

    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Täck över karet då du inte har det tänt. På så sätt minskar du belysningstiden avsevärt.
    Det brukar hjälpa ganska bra...
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hornbach säljer en algätande sort som skall vara ganska effektiv som heter apareidon affinis (hos dem kallas den för paradon affinis). Liknar siamesisk algätare litegrann men har en fettfena, som tetrorna.Den skall tydligen vara effektivare än siamesiska algätare. Själv har jag två siameser och de är lite "halveffektiva" mot denna typen av alger. Kanske har jag för få för att de skall funka bra, skall köpa tre till. Fast helst vill jag ha den ovannämnda.

      Sök gärna forumet på Paradon affinis så kommer du hitta en bra tråd på denna fisk. Det var här jag blev övertygad om att jag skulle skaffa den.

      Lycka till,

      Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #4
        davide: har ingen lust då det inte är snyggt, men kanske ska börja med det vid tillfällen när jag ändå inte e hemma...

        Jenny: tack för tipset! ska åka och kolla på dom där firrarna imorgon.
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • kevlargirl
          • May 2003
          • 205

          #5
          Man kan köpa en vikvägg och ställa runt akvariet, finns på Ikea.

          Kommentar

          • Blötdjuret
            • May 2004
            • 39

            #6
            Skaffa dig en timer! Sätt tiden på ett sådant sätt att akvariet är tänt en del av kvällen då du är hemma.
            Fishcrazy

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              "aquatic super-gro"
              hmm, det hade jag i ett kar, fisken dog.
              fyi!
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                aquatic super grow, ja, där har du det. Den innehåller kväve i amonium form som algerna älskar men växterna ratar. Skaffa tmg så skall du se att det blir lite bättre.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #9
                  har nu skaffat tmg, ska kolla om det blir nån skillnad. mannen i tropisk akvariefiskimport had inte gjort det, men men det borde ju iaf inte vara sämre.

                  kollade också på de där apareidon affinis på hornbach, men tyckte inte alls att de var lika de på bilderna i den andra tråden om dem, dessutom rekommenderade killen jag pratade med där siameser istället då de skulle vara mycket bättre.
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • jorgen41
                    • December 2002
                    • 2087

                    #10
                    Jag har för mig att "aquatic super-gro" i princip är utspädd vanlig plant gödning.

                    Så Tropfrog har helt rätt sådant ska man inte ha i akvariet :-)
                    http://www.aquascapes.webhop.net
                    http://jorgensblog.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Den innehåller kväve i amonium form som algerna älskar men växterna ratar.
                      Bara en liten rättning: Både växter och alger föredrar Ammonium då det är den enklaste kväveföreningen för dom att ta upp. Det är snarare så att man föredrar nitrat som kvävekälla för att det krävs mer energi att utnyttja nitrat - energi som växterna med sin större "pondus" och reserver klarar galant att mobilisera.

                      Jag delar uppfattningen att man absolut inte ska ha i Ammonium i akvarier, dels pga algodlingsrisken men även för att det blir nitritspikar (som mycket väl kan döda fisk som MagicFingers är inne på).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...