Vad beror det på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppy

    Vad beror det på?

    Hej!
    Några av mina växter har blivit genomskinliga i bladen, några är det hål i. Jag har ingen näring alls till dem... är det därför?
    Läste att det säljs plantor till akvarium som inte är vatten växter...kan det vara därför de inte mår bra?
    Jag vet inte vad jag har för växter...det är en mörkgrön ca 30 cm långa smala blad, kanske något vågiga på kanten. Det är inga stjälkar utan bladen kommer nerifrån direkt.
    En annan är något ljusare blad, lite stjälk längst ner och inga vågor på kanten av bladen, skotten växer på en utlöpare och sitter som bladrosetter.
    Jag har köpt dessa för att mina fiskar (platy och gibbiceps) inte ska äta upp dem...det gjorde de med flytväxterna.
    Hoppas någon kan hjälpa mig.

    Anna

  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    Lpter som näringsbrist. Köp ett gödningspreparat, typ Tropica Master Grow och börja göda växterna. Det kan även vara fiskarna eller sniglar som knaprat på växterna, med tanke på hålen i bladen. Genomskinligheten tror jag faktiskt beror på näringsbrist.
    Det låter som om du har Vallisneria, de där långa växterna som kommer direkt ur gruset, men de brukar inte vara så väldigt mörka i färgen.
    Kolla på Tropicas hemsida, om du kan hitta dina växter, finns bilder på de vanligaste akvarieväxterna där.http://192.38.244.204/plant_print.asp

    Ulla, med ett 678-liters regnbågsfisk-akvarium.(Nu vill jag nog ha ett litet yngel/karantänskar med, var ska det sluta..)
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • guppy

      #3
      tack för hjälpen.
      ska testa med gödnings medel.
      Jo..mina fiskar är glada i växterna...vet du om det finns växter som fiskarna defenitivt inte äter på?

      Anna

      Kommentar

      • whisse
        • July 2002
        • 312

        #4
        Hej Anna!
        Har du testat med javaormbunke?? Mina guldisar är fullkomligt hopplösa och käkar på allt, men ormbunken har faktiskt klarat sig rätt hyggligt ändå... Mkt pga att den har så sega blad. Så om du inte har testat en sån kanske det vore nåt?

        Kommentar

        • krba40

          #5


          ciklidgräs brukar vara rätt segt för firrarna att äta på också.

          Mvh Kristian

          Kommentar

          • guppy

            #6
            Tack för tipsen.
            Jag ska, så fort tiden räcker till, köpa både gödning och nya växter

            Anna

            Kommentar

            • Kezze
              • June 2002
              • 75

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              tack för hjälpen.
              ska testa med gödnings medel.
              Jo..mina fiskar är glada i växterna...vet du om det finns växter som fiskarna defenitivt inte äter på?

              Anna


              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Ett stensäkert sätt att få fiskarna att sluta nafsa på dina växter är helt enkelt att ge dom "kosttilskott" i form av tex brysselkål gurka, sallad eller spenat.. dom föredrar den "grönkosten" framför växterna ..det finns ju en anledning till att dom äter på växterna jo för matens skull..

              Kezze
              Kezze

              Kommentar

              Arbetssätt...