Limnophilan ruttnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    Limnophilan ruttnar

    Min Limnophila aquatica ruttnar. Det börjar i stammen nerifrån och plantan dör på några dagar. Det verkar dessutom smitta, det började i ett mindre akvarium för 6 veckor sedan, all Limnophila där dog ut på en månad. Nu har det börjat i stora akvariet också. Alla andra växter mår bra. Hade CO2 och PMDD i det akvariet där det började och allt växte så det knakade.

    Någon som känner igen detta?
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Jag har märkt att den bit av stammen man kör ner i gruset alltid dör, och nya rötter kommer ovanför gruset. Men det är ju rätt långt ifrån att hela plantan ruttnar bort.

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Den plantan det började på stod precis vid utblåset av filtret från mäsk-CO2, så först trodde jag det var någon sorts frätskador eller jäst-mög. Men sedan spred det sig snabbt i hela akvariet och nu i ett annat. Har nu gallrat bort alla sjuka skott, håller tummarna att det inte fortsätter.

      Annars får jag försöka hitta någon annan snabbväxande, fingrenig, tät växt till odlingsakvarierna. Tips?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det borde inte ha att göra med näringsämnen eftersom flera burkar får samma symptom (om det skulle vara näringsrelaterat skulle jag gissa på något makroämne typ kväve eller kalium).

        Temperaturen kanske? Nu när det börjar bli varmare så brukar vi växtakvarister med en massa ljus börja få lite problem.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Ojdå, har precis mätt temperaturen, det var lite varmt. Jag har normalt ingen termometer utan kör på känn, kallaste akvariet var 27C, mina akvariefigrar har visst dragit sig som temperaturmätare. Men jag undrar om det ändrat sig, har lika varmt i rummet nu som i vintras.

          Men onekligen en bra tanke, skall prova skruva ner ett kar.

          Kommentar

          Arbetssätt...